REMA reduserer matsvinn med smart norsk teknologi

PUBLISERT: 12 oktober 2016
OPPDATERT: 26 januar

|

Ved å sette på Keep-it-indikator på 25 millioner produkter årlig blir REMA 1000 bransjeleder i kampen mot matsvinn og sikrer forbrukerne trygg mat.

Den norskutviklede holdbarhetsindikatoren Keep-it viser antall virkelige dager holdbarhet som gjenstår. Forbrukerne slipper dermed å kaste fullgod mat og matsvinnet reduseres.

Vil bruke Keep-it på ferskvarer
REMA 1000 har de siste årene trappet opp sin innsats i kampen mot matsvinn, som er en av tre bærebjelker i kjedens miljøarbeid.

– I dag kastes det altfor mye mat og det ønsker vi å gjøre noe med. Som eneste dagligvarekjede har vi derfor plassert holdbarhetsindikatoren Keep-it på et utvalg av våre ferskvarer, sier ferskvaredirektør i REMA 1000, Ole Førre Skogstø.

– Dette gjør at du som forbruker kan være helt sikker på at maten er trygg og smaker godt, og ikke minst at du slipper å kaste matvarer unødvendig, noe som både er bra for miljøet og familieøkonomien.

Tror på svinnhalvering med norsk teknologi
Samarbeidet mellom REMA 1000 og Keep-it har siden 2013 ført til at mer enn 20 millioner ferskvarer har fått «smart holdbarhetsmerking».

Nå har dagligvarekjeden signert en ny avtale med det norske gründerselskapet. Dette innebærer at hele 25 millioner produkter vil få merkingen på årsbasis.
 
– Det holder ikke å bare si at matsvinn må reduseres, man må også gjøre noe, sier Førre Skogstø.

– I REMA 1000 er kunden vår øverste sjef – og vi er derfor stolte av å kunne tilby våre sjefer en ekstra forsikring for holdbarheten. Vårt mål er at Keep-it-indikatoren skal halvere matsvinnet folk har hjemme på de merkede produktene.

Forbrukerne kaster mest
Hvert år kastes bortimot 355 000 tonn fullt spiselig mat i Norge. Matindustrien og dagligvarehandelen står for 39 prosent av matsvinnet, mens forbrukerne står for de resterende 61, ifølge tall som ble presenter på Format-konferansen i september.

– Det er i hjemmene det kastes mest mat, men det må være dagligvarekjedene sitt ansvar å gjøre det enklere for kundene å kaste mindre, sier Kristen A. Hovland, daglig leder i Keep-it Technologies.

– Korrekt informasjon om matvarens reelle holdbarhet er derfor helt avgjørende, og det er prisverdig at REMA 1000 tar dette ansvaret på alvor.

Kjøttdeig-prosjekt ga mersmak
Keep-it er en norskutviklet holdbarhetsindikator som settes på emballasjen til ferskvarer. Den registrerer temperatur over tid og viser kundene hvor mange dager holdbarhet som faktisk gjenstår.

Siden samarbeidet med Keep-it startet i 2013, har REMA 1000 sett en markant endring i rutiner og adferd i butikk, blant annet nedgang i kundehenvendelser om holdbarhet.

I tillegg har dagligvarekjeden bla. innført egen dedikert salgsplass i alle butikker for ferskvarer med kort holdbarhet, der varene selges til 50% nedsatt pris. Kundene sparer penger, og kjøpmenn kaster mindre mat.

Bedre rutiner for varepåfylling
– Etter innføringen av Keep-it har våre rutiner for varepåfylling blitt betydelig bedret, sier Førre Skogstø.

– Ferskvarene settes raskere på kjøl etter ankomst butikk, og vi er også blitt mye mer observante på hvordan varene eksponeres i disk, slik at kvaliteten og holdbarheten på varene blir best mulig.

– Denne teknologien er derfor kanskje det mest spennende som har skjedd i kampen mot matsvinn siden kjøleskapet, sier Skogstø. 

– Vi er overbevist om at Norge i årene fremover kan oppnå en betydelig reduksjon i matkasting dersom flere tar i bruk intelligente holdbarhetsindikatorer, avslutter Hovland. 

 

 

 

Les mer

Heidelberg vil forløse ditt potensial

Det blir verdenspremiere på den nye generasjonen Speedmaster XL 106 på Drupa. Pressen skal muliggjøre autonom trykking også innen emballasjeproduksjon.
Speedmaster_XL_106_21k_5-2048x1365x

Uro i grafisk bransje når det utdannes for få

At det utdannes for få blir påpekt som et stort urovarsel for den grafiske bransjen. Det betyr at antallet personer som rekrutteres uten formell opplæring til bransjen øker. Det går fram av en ny rekrutteringsrapport fra den svenske bransje-og arbeidsgiverorganisasjonen Grafiska Företagen.
eva_gluckman

Ny ubestrøket kartongkvalitet fra Holmen Iggesund

Invercote Touch er en ny ubestrøket plate fra Holmen Board & Paper. Det er en kvalitet som er utviklet for å møte den økende etterspørselen etter holdbare og visuelt tiltalende emballasjematerialer, samtidig som utskriftsvennligheten opprettholdes.
Igge-touchx

Orkla starter panting av emballasje i Sverige

Orkla Confectionery & Snacks Sverige og Orkla Care Sverige starter et samarbeid med gjenvinnings-appen Bower. Det betyr at forbrukere kan pante sin chipspose fra OLW, tannkremtube fra Jordan og såpepakke fra Family Fresh og få penger tilbake.
OLW-pantx

Siste nytt

Heidelberg vil forløse ditt potensial

Det blir verdenspremiere på den nye generasjonen Speedmaster XL 106 på Drupa. Pressen skal muliggjøre autonom trykking også innen emballasjeproduksjon.
Speedmaster_XL_106_21k_5-2048x1365x

Uro i grafisk bransje når det utdannes for få

At det utdannes for få blir påpekt som et stort urovarsel for den grafiske bransjen. Det betyr at antallet personer som rekrutteres uten formell opplæring til bransjen øker. Det går fram av en ny rekrutteringsrapport fra den svenske bransje-og arbeidsgiverorganisasjonen Grafiska Företagen.
eva_gluckman

Ny ubestrøket kartongkvalitet fra Holmen Iggesund

Invercote Touch er en ny ubestrøket plate fra Holmen Board & Paper. Det er en kvalitet som er utviklet for å møte den økende etterspørselen etter holdbare og visuelt tiltalende emballasjematerialer, samtidig som utskriftsvennligheten opprettholdes.
Igge-touchx

Orkla starter panting av emballasje i Sverige

Orkla Confectionery & Snacks Sverige og Orkla Care Sverige starter et samarbeid med gjenvinnings-appen Bower. Det betyr at forbrukere kan pante sin chipspose fra OLW, tannkremtube fra Jordan og såpepakke fra Family Fresh og få penger tilbake.
OLW-pantx