Rekordmange kildesorterer plastemballasjen sin

PUBLISERT: 18 februar 2020
OPPDATERT: 26 januar

 De fleste nordmenn er flinke til å sortere emballasje. Foto: Fartein Rudjord

Aldri har oppslutningen rundt kildesortering av plastemballasje vært høyere enn de to siste månedene, viser en ny måling.
– Dette er så bra! Et klart flertall i befolkningen er flinke til å kildesortere plastemballasjen sin, og når denne andelen nå vokser er det gode nyheter for både miljøet og den norske gjenvinningsdugnaden, sier Jaana Røine, administrerende direktør i Grønt Punkt Norge.

Gjennom jevnlige målinger følger Grønt Punkt Norge med på oppslutningen rundt kildesortering av plastemballasje og andre emballasjetyper. I desember i fjor hoppet andelen nordmenn som sier at de kildesorterer plastemballasje fra 79 prosent til 84 prosent.

I januar 2020 ligger andelen på 83 prosent, noe som viser at oppslutningen kan ha stabilisert seg på dette nivået.

Blir til lekestativer og møbler

Hvert år samles det inn plastemballasje tilsvarende vekten av 62 000 Tesla-er. Etter at plasten er samlet inn blir den sortert i et halvt dusin forskjellige kvaliteter. Sammensatte plasttyper som ikke lar seg gjenvinne, urenheter, etiketter og liknende blir skilt ut og går til energiutnytting.

Den ferdig sorterte plasten går videre til gjenvinnere som bruker den resirkulerte plasten i sine produkter. Jaana Røine forteller at Grønt Punkt Norge har kontroll på hvor all plastemballasjen fra norske forbrukere ender, og ikke noe forlater Europa.

– Materialene i plastemballasjen kan gjenvinnes mange ganger. Derfor er det bra at folk flest er flinke til å kildesortere emballasjen sin. Gjenvunnet plast brukes i alt fra oppbevaringsbokser, lekestativer, utemøbler og gjerdestolper til blomsterkasser, søppeldunker, dører og kabelrør, sier hun.

Satser på plastløft

I dag gir så godt som alle norske kommuner sine innbyggere tilbud om innsamling av plastemballasje. Mens noen kommuner benytter plastsekker for innlevering, har andre egen dunk. Andre igjen har bringesystem til returpunkter, mens noen har et system med blå plastposer.

I fjor lanserte Grønt Punkt Norge Plastløftet, der målet er å styrke den sirkulære plastøkonomien. Bedrifter som tar løftet skal jobbe aktivt for å øke andelen av resirkulert plast i sin emballasje, kutte unødig plastbruk og designe emballasje som er enklere å gjenvinne.
(Pressenytt)

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar