Redusert emballasje kan resultere i mer matsvinn!

PUBLISERT: 27 mai 2019
OPPDATERT: 26 januar

– Vi må finne balansen mellom hensynet til matsvinn og redusert materialmengde i emballasjen, sier Morten Aas.|

– Om materialbruken reduseres for mye, ser vi at det kan resultere i mer matsvinn. Det er svært uheldig, sier Morten Aas, som mener man må finne balansen.


I 2017 havnet Tine på førsteplass da forbrukerne kåret «Norges mest bærekraftige bedrift». I dag, to år senere, er målet for fremtidens emballasjestrategi også satt: Når det gjelder emballasje ønsker Tine å bli oppfattet som den mest forbrukerorienterte og bærekraftige aktøren i næringsmiddelindustrien i Norge.

Et hårete mål

Morten Aas, leder for Emballasje og Design i Tine Innovasjon og Marked mener det kanskje er et hårete mål, men at de ønsker å nå det. Han forteller at kravene til innpakning av meieriprodukter, ofte krever sitt av emballasjens funksjon og utforming.

– Om materialbruken reduseres for mye, ser vi at det kan resultere i mer matsvinn. Det er svært uheldig. Jeg mener det fins et grensesnitt mellom emballasjebruk og matsvinn, en balanse man må finne.

– Dette kan ofte være en litt vrien oppgave. Som produsent av meieriprodukter, er vi opptatt av at produktene må ha en viss holdbarhet, samtidig som smaksopplevelsen bevares.

Les også: Matsvinn kan reduseres med enda bedre emballasje

– Hvilke endringer er gjort på emballasjeplan for å øke holdbarheten på denne måten?
Ikke alle endringer på melkekartongene er synlige.

På noen ikoniske emballasjevarianter, som melkekartongen, vil de fleste emballasjeforandringer synes, men ikke alle. Tinemelk-kartongen har, siden nittitallets «Brett ut og bøy helt tilbake»-kartong, gjennomgått en rekke fornyelser.

Blant de siste er implementeringen av en lysbarriere, som har gjort at melken gikk fra å være holdbar i 7-10 dager, til og i dag være holdbar i 14 dager. Vi har gradvis klart å øke holdbarheten på melken, gjennom fokus på råvarekvalitet, emballasje, prosess og hygiene.

-Hvordan har emballasjedebatten endret seg i løpet av din tid hos Tine? 

– Vi har sett et økt, litt endret fokus på emballasje de siste årene. Fokus på plast og bærekraft er i vinden nå.

– I begynnelsen var det likevel dagligvarehandelen som startet debatten ved å hinte om potensialet for bedre logistikkløsninger, om man utnyttet emballasje og pakningsmetoder mer effektivt. Slik kunne man bedre fyllingsgraden, og få flere produkter på pallen – og i hyllene.

– Kartongene våre for ferdiglaget dessert som gele, puddinger og vaniljesaus var tidligere en stor utfordring å pakke i D-pak. Pyramideformen i dessertkartongene ble erstattet med en typisk rektangulær pakning, og ble over natten mye mer logistikkvennlig.

– Slike små endringer i selve emballasjen har bidratt til at vi nå kan utnytte pallplassen på en mye bedre måte.

Plastdebatten i endring?
Morten Aas mener at synet på plastemballasje har blitt mer nyansert det siste halvåret.

De siste årene har emballasjedebatten dreid mer i retning bærekraft, med et spesielt fokus på plast. Morten mener den noe ensidige vinklingen som preget ordskiftet i startfasen, nå er i ferd med å balanseres ut.

– Plutselig ble plast på mange måter den store syndebukken, og debatten rommet sjelden nevneverdig anerkjennelse av plastens mange positive egenskaper. Det siste halvåret har jeg likevel merket meg at debatten er blitt mer nyansert.

– Det virkelige problemet trekkes i større grad frem, nemlig unødvendig forsøpling, som gjør at plasten kommer på avveie og havner i naturen. Det at plastemballasje er en viktig bidragsyter i forhold til å redusere matsvinn, nevnes også oftere.

– Hvordan jobber dere med plast i Tines emballasjestrategi? 

– Vi fokuserer på å benytte plast fra fornybare råvarer, noe vi allerede gjør på melkekartongene. Hvilke materialer som kan benyttes for delen av emballasjen som skal være i direkte kontakt med matvarene, er strengt regulert for å garantere matsikkerheten.

– Det utvikles nå mer avansert teknologi innen sorteringssystemer og utstyr som benyttes for å produsere resirkulert plast. Dette er viktige nyvinninger, som på sikt kan åpne for å benytte resirkulert plast i matkontakt-materialer.

Nytt direktiv skaper nye emballasjebehov

Tine fremstiller nesten tusen forskjellige produkter, og brukte i 2018 opp mot 29 000 tonn emballasje.

EU har nylig vedtatt engangsplastdirektivet som forbyr bruk av engangsplast. Dette vil få konsekvenser for Tine som matvareprodusent, forteller Morten.

– Internt i Tine, må vi nå sette oss ned og se på alt av materialer, fra skjeer til sugerør. Om noen emballasjeleverandører der ute har smarte, bærekraftige løsninger på lager, som kan skape gode erstatninger for plast, må de gjerne ta kontakt med meg.

Les mer om engangsdirektivet

Regjeringen varsler forbud også i Norge

Årets innovasjon i produksjon og emballering kåres på Holdbar i 2020

I mars neste år åpner Holdbar 2020 dørene. Prosjektleder i Holdbar, Cecilie Svabø, forteller at målet frem mot messen er å skape en opplevelse som åpner for innovasjon og forretningsmuligheter, gjennom kåringen av «Årets innovasjon innen produksjon og emballering».

– Vi ønsker å fremme innovasjon og emballering, i en setting hvor grundere og små bedrifter får muligheten til å vise seg frem. De som har tenkt nytt rundt emballasjeproduksjon kan melde seg på kåringen, som det vil informeres nærmere om i den kommende tiden.

Les mer om Holdbar 2020

Siste nytt

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot

Les mer

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot