Rapport avdekker barrierer for bruk av resirkulert plast

PUBLISERT: 4 juni 2018
OPPDATERT: 26 januar


Plastavfall fra forbrukere er en verdifull ressurs som i dag ikke utnyttes fullt ut. Mesteparten kommer fra husholdninger, men mye av dette brennes i Norden.

Plastavfall kan stamme fra mange sektorer som landbruk, bryggebransjen og bilvrak. Men mesteparten samles inn via husholdningsavfallet. 

Barrierer bremser markedet 
I Norden blandes fortsatt mye av det utsorterte plastavfallet med restavfall, mens plast som samles inn separat ofte er vanskelig å bruke i produksjon av høykvalitets plast.

Dette viser en ny rapport fra Nordisk Råd kalt «Plastic Waste Markets – overcoming barriers to better resource utilation».

Det er en del barrierer som bremser utviklingen i markedet for resirkulert plast. Noen av disse er tekniske, noen er lovmessige og noen har med logistikk å gjøre. Politiske initiativ som styrker markedet for resirkulert plast kan brukes til å fjerne eller overkomme disse barriere.

Foreslår tiltak for økt bruk av resirkulert plast
Rapporten er ment å gi en oversikt over barrierene og å foreslå potensielle tiltak for å overkomme dem og styrke markedet. Prosjektet er en del av markedsutfordringene som de nordiske statsministerne har satt fokus på for å gjøre Norden til en ledende region for grønn vekst.

Alle funnene i prosjektet kan leses i prosjektrapporten som viser metodene som er brukt og hvilke barrierer som er funnet. Den gir også en analyse av potensiell effekt av de foreslåtte løsningene på disse barrierene.

Rapporten inneholder også inspirerende case studies og holdningene til forskjellige aktører i verdikjeden for plastavfall.

Rapporten kan lastes ned her.
 

 

 

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar