Quantafuel og Geminor satser sammen på kjemisk gjenvinning

PUBLISERT: 13 januar 2021
OPPDATERT: 26 januar

Kjetil Bøhn, administrerende direktør i Quantafuel.|Arne Haldorsen.|Kasper Vikingstad|Quantafuels anlegg for kjemisk gjenvinning av plastemballasje i Skive, Danmark.

Energiselskapet Quantafuel og gjenvinningsaktøren Geminor blir industripartnere og ledende aktører i utvikling av kjemisk gjenvinning av plast i Europa.

Geminor Invest AS, holdingselskap og eneeier av Geminor AS, selger nå 40 prosent av aksjene i Geminor AS til energi- og gjenvinningsselskapet Quantafuel. Dermed selger begge Geminor-eierne, administrerende direktør Kjetil Vikingstad og partner Ralf Schöpwinkel, totalt 40 prosent av sine aksjeandeler i selskapet.

Plastvolumer i riktig kvalitet
Quantafuels anlegg for kjemisk gjenvinning av plastemballasje i Skive, Danmark.

Administrerende direktør i Quantafuel, Kjetil Bøhn, ser på partnerskapet med Geminor som et nytt og viktig steg for Quantafuel.

– Forsyningen av plastvolumer med rett kvalitet til våre prosjekter i Europa blir svært viktig framover. Geminors tilstedeværelse over hele Europa, erfaring fra offentlige og private anbud på ulike typer avfall, samt nettverk og kunnskap om avfallsbransjen, blir viktig for å kunne effektivisere prosessen rundt kjemisk gjenvinning av plast i tiden som kommer, sier Bøhn.

Alle ansatte og nåværende ledelse forsetter i Geminor som tidligere. Hovedkontoret til Geminor forblir også på Avaldsnes på Karmøy, hvor Kjetil Vikingstad og Ralf Schopwinkel fortsetter som henholdsvis CEO og COO.

Internasjonal gjenvinningsaktør

Geminor AS har siden oppstarten på Karmøy i 2004 vokst til å bli en betydelig internasjonal gjenvinningsaktør og avfallsleverandør i Europa. Selskapet har i dag rundt 80 ansatte fordelt på kontorer i 10 land, leverte nær to millioner tonn ulike typer avfall til gjenvinning i 2020 og har i år en forventet omsetning på over NOK 1,8 milliarder inneværende år.

Quantafuel AS, som nå blir partner i Geminor, er et norsk teknologidrevet energiselskap som utvikler, designer og drifter anlegg for produksjon av kjemikalier basert på ikke-resirkulerbare avfallsprodukter. Quantafuel har i dag et operativt produksjonsanlegg for kjemisk gjenvinning i Skive i Danmark.

Arne Haldorsen.

Styreleder i Geminor Invest AS, Arne Haldorsen, mener aksjesalget er strategisk riktig og viktig for å styrke utviklingen av selskapet både på kort og lang sikt.

– Det internasjonale samfunnet har i dag store utfordringer innen avfallshåndtering, spesielt når det gjelder håndteringen av stadig større mengder plastavfall, sier Haldorsen.
Tiltakene som nå iverksettes for å møte utfordringene betyr at avfallsbransjen blir mer industrialisert, og det bygges opp nye gjenvinningsløsninger både nasjonalt og internasjonalt.

– Geminor ønsker å være en sentral aktør i denne industrialiseringsprosessen, noe vi vil oppnå med Quantafuel som partner og medeier.

Kjemisk gjenvinning av plast
Kjetil  Vikingstad

Administrerende direktør og eier i Geminor, Kjetil Vikingstad, mener både bransjetilknytningen og synergiene gjør Quantafuel til en god medeier i Geminor.

– Med Quantafuel som partner blir vi styrket i arbeidet mot vårt hovedmål, som er å bli en ledende aktør på material- og energigjenvinning av avfall i Europa. I samarbeid med Quantafuel ønsker Geminor å øke andelen plast til materialgjenvinning og dermed bidra aktivt til en sirkulærøkonomi for plast i Europa, sier Vikingstad.

– Sammen utgjør selskapene en verdikjede helt fra innsamling, sortering og behandling av plastavfall helt ut til prosessen rundt kjemisk gjenvinning av plast. Plast blir derfor mer sentralt for Geminor framover, men selskapet har også en klar strategi om å utvikle seg ytterligere innen avfallstrevirke, RDF, SRF og papir, sier Vikingstad.

 

 

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar