Hensikten med å innføre vinduet for 12 år siden, var å redusere matsvinn. Nå blir vinduet fjernet av hensyn til forbrukere som krever mindre plast.
Det er NRK som melder dette. De viser til en fersk rapport fra Norstat som fastslår at den viktigste grunnen til bedrifter jobber med miljø- og klimatiltak, er krav fra kundene.
Mer bevisste på valgene sine
– Jeg tror folk blir mer og mer bevisste på valgene sine, og det blir et krav om å ha klimaregnskap, sier Kristine Aasheim, administrerende direktør i Kavli Norge til NRK.
Da vinduet i melkekartongen ble innført for 12 år siden, var dette også etterspurt av kundene som et verktøy for å hjelpe dem å redusere matsvinn. I 2020 er det plast som får unngjelde når folk skal bidra i det store klimaregnskapet.
– Vi har fått spørsmål om alle produktene våre, og det går mye på plast, sier Bent Myrdahl, administrerende direktør i Q-meieriene.
Selskapet har totalt vedtatt å kutte 300 tonn plast fra sine produkter.