Xeikon skal omorganisere driften «for å tilpasse seg den nåværende virkeligheten»
Xeikon skal omorganisere sin virksomhet «for å tilpasse seg den nåværende virkeligheten», med en etter-Covid endring i forbrukeratferd og en resulterende nedgang i salg, kombinert med høyere lønninger og økende energipriser, som har «satt selskapets fremtid på spill» . Det skriver magasinet Digital Labels & Packaging.
Xeikon bemerket at digital utskriftsteknologi har vært «mye» under press de siste årene. «Dette er en konsekvens av koronaviruspandemien, sammen med effekten av inflasjon, høye energikostnader, inflasjon, eskalerende lønninger og høye produksjonskostnader. I tillegg forverrer det skiftende landskapet for forbrukeratferd situasjonen ytterligere, og påvirker utskriftsvolumer og kundedynamikk. Alle disse faktorene utøver et kollektivt press på selskapets evne til å overleve og trives i det nåværende forretningsmiljøet.»
For å bekjempe dette og sikre fremtiden, har Xeikon til hensikt å implementere flere trinn for å omorganisere sine aktiviteter rundt om i verden. Dette inkluderer å kombinere salgs- og serviceavdelinger og organisere dem geografisk, regionalisere salgsstøtte- og markedsutviklingsaktiviteter, og forene forsknings- og utviklingsavdelinger med det tekniske støtteteamet. Xeikon har også til hensikt å avvikle eller trappe ned ulønnsomme prosjekter og aktiviteter i fremtiden.
Mens Xeikons ledelse har uttalt at de er «forpliktet til å ta neste skritt med all respekt for personalet», hvis omorganiseringen skulle gå som planlagt, kan så mange som 85 jobber gå tapt globalt, hvorav 50 er knyttet til Xeikons operasjoner i Belgia.