Posten er rigget for ny netthandelsrekord i julen

PUBLISERT: 25 november 2019
OPPDATERT: 26 januar

Full fart for Arne Olav Tromsdal på Ski postkontor i fjor. Nå er han klar for enda flere pakker. Arkivfoto: Birger Morken / Posten

Posten har gjennomført en rekke nye tiltak for å håndtere de store pakkemengdene som er ventet i forbindelse med Black Friday og julehandelen.

Nordmenns netthandel øker hvert år, og i november og desember er økningen ekstra høy. I forbindelse med Black Friday venter Posten 30 prosent flere pakker enn i fjor.

– Black Friday har på noen få år blitt årets største netthandelsdag. Det merker vi i Posten veldig godt, spesielt etter noen dager når pakkene skal hentes og leveres, sier pressesjef John Eckhoff i Posten.

– I tillegg er det økende julehandel på nett, noe som fører til at det blir fullt på Post i Butikk og postkontorene i desember

Nye utleveringssteder

På det meste var det over 330.000 pakker som ventet på å bli hentet på Posten før jul i fjor. Samtidig kommer det inn rundt 200.000 pakker hver dag som skal leveres ut.  Det har ført til stort press på Post i Butikk.

Derfor har Posten denne høsten opprettet over 100 nye utleveringssteder. Her kan du hente pakker og levere inn retursendinger.

På eksisterende Post i Butikk er kapasiteten utvidet med permanente og midlertidige hyller. Nye, digitale løsninger forenkle inn- og utlevering for både kunder og butikkpersonale. Det gjelder blant annet selvbetjening av etikettprintere, der du har betalt på nett for frakten.

Flere vil ha hjemlevering

Denne julen er det også ventet at nye netthandelsvaner vil avlaste Post i Butikk.

– Hjemlevering er mer populært enn noensinne. I takt med økende netthandel, er det stadig flere som ønsker å få pakkene levert på døren – eller innafor døren, sier Eckhoff.

Det siste året har Posten lansert en rekke nye tjenester for hjemlevering. For leveranser over dørterskelen forutsettes det at inngangsdøren er utstyrt med digital lås.

Alternativt kan kundene gi beskjed om hvor pakken kan plasseres, for eksempel i en putekasse eller bod.

Les mer

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Teknikknerding med Galli på Scanpacks scener

Hun er en teknologinerd. Hun er ekspertstemmen med masse energi, og latteren er aldri langt unna. Dette er nok de beste grunnene til å ikke gå glipp av Evelina Galli som årets moderator på Scanpacks scener.
Evelina-Gallix

DS Smith inngår partnerskap med svenske Jonsac

DS Smith inngår avtale med svenske Jonsac. Partnerskapet innebærer et samarbeid for å akselerere overgangen fra plast- til papirposer i netthandelsmarkedet i Europa.
Assets-imagesDS-Smith-Emballage-032-2024x

Fujifilm viser deres styrkede B2-repertoar på Drupa

Sammen med en stor del av Fujifilms omfattende portefølje, vil et par nye B2-printere være utstilt på Fujifilms stand på Drupa, som er intet mindre end 2.420 m2 stor, hvilket noenlunde tilsvarer tre håndballbaner.
fujifilm-drupa

Siste nytt

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Teknikknerding med Galli på Scanpacks scener

Hun er en teknologinerd. Hun er ekspertstemmen med masse energi, og latteren er aldri langt unna. Dette er nok de beste grunnene til å ikke gå glipp av Evelina Galli som årets moderator på Scanpacks scener.
Evelina-Gallix

DS Smith inngår partnerskap med svenske Jonsac

DS Smith inngår avtale med svenske Jonsac. Partnerskapet innebærer et samarbeid for å akselerere overgangen fra plast- til papirposer i netthandelsmarkedet i Europa.
Assets-imagesDS-Smith-Emballage-032-2024x

Fujifilm viser deres styrkede B2-repertoar på Drupa

Sammen med en stor del av Fujifilms omfattende portefølje, vil et par nye B2-printere være utstilt på Fujifilms stand på Drupa, som er intet mindre end 2.420 m2 stor, hvilket noenlunde tilsvarer tre håndballbaner.
fujifilm-drupa