Drikkevaregiganten PepesiCo planlegger å eliminere all bruk av jomfruelig plast i Pepsiflasker solgt i EU-markedet i løpet av 2022.
Selskapet vil pakke alle drikkevarer under dette varemerket i rPET fra utsortert husholdningsplast (post consumer). PepsiCo vil også fortsette satsingen på refillsystemer som SodaStream.
Selskapet beregner at en overgang til 100 prosent rPET i drikkevareflaskene vil eliminere over 70.000 tonn jomfruelig plast årlig og senke CO2-utslippene med omtrent 40 prosent.
Inkluderer også andre varemerker i noen land
I 2018 meddelte selskapet at de ville oppnå 50 prosent andel av rPET i EU-markedet innen 2030, og de har allerede nådd 30 prosent. Tyskland, Polen, Romania, Hellas og Spania skifter til 100 prosent rPET i 2021, mens Storbritannia Belgia og Luxemburg får 100 prosent rPET i 2022. Overgangen gjelder både selskapets egne virksomheter og franchise-tapperier i relevante markeder.
I Frankrike, Storbritannia, Tyskland, Belgia og Luxemburg går engasjementet lenger enn Pepsi-varemerket og inkluderer alle drikker, som 7Up, Mountain Dew og Lipton Ice Tea. Polen og Romania vil også bruke rPET i Mirinda.
– Et samarbeid mellom alle interessenter i hele EU er sentralt for å få til dette, sier Silviu Popovici, CEO i PepsiCo Europe.
– Vi trenger å designe resirkulerbar emballasje, redusere emballasjemengden og gjøre det lettere for forbrukerne å gjenvinne. Vi jobber med beslutningstakere og avfallshåndteringssystemer for å samle inn flere flasker, slik at de aldri blir til avfall.
Utvidet produsentansvar
PepsiCos nye engasjement støtter opp om EU-kommisjonens kampanje for å sikre at 10 millioner tonn resirkulert plast blir brukt i nye produkter i EU-markedet innen 2025.
De siste to årene har PepsiCo hatt stor fremgang i bruken av rPET. I tillegg til å doble bruken av rPET i EU til 30 prosent, har de lansert tre nye varemerker (Tropicana, Naked Smoothies og Lipton Ice Tea) i 100 prosent rPET-flasker i flere EU-markeder.
Nesten 90 prosent av selskapets emballasje er resirkulerbar, komposterbar eller bionedbrytbar. PepsiCo jobber med å øke andelen ytterligere gjennom designforbedringer, som å legge om til klare flasker.
Selskapet vil også bidra til forbrukeropplæring for å sikre at en større andel av emballasjen havner i resirkuleringssystemer i stedet for i naturen.
PepsiCo deltar i ordninger for utvidet produsentansvar over hele EU for å forbedre innsamlings og gjenvinningsratene og støtter pantesystemer for å nå EU-målet om 90 prosent innsamling i 2029.