PepsiCo vil eliminere bruk av jomfruelig plast i løpet av 2022

PUBLISERT: 9 desember 2020
OPPDATERT: 26 januar

PepsiCo går all in for bruk av rPET i sine produkter.|Flasker laget i klar PET er enklere å resirkulere.|Silvio Proprcvici, CEO i PepsiCo Europe.

Drikkevaregiganten PepesiCo planlegger å eliminere all bruk av jomfruelig plast i Pepsiflasker solgt i EU-markedet i løpet av 2022.

Selskapet vil pakke alle drikkevarer under dette varemerket i rPET fra utsortert husholdningsplast (post consumer). PepsiCo vil også fortsette satsingen på refillsystemer som SodaStream.
Selskapet beregner at en overgang til 100 prosent rPET i drikkevareflaskene vil eliminere over 70.000 tonn jomfruelig plast årlig og senke CO2-utslippene med omtrent 40 prosent.

Inkluderer også andre varemerker i noen land

I 2018 meddelte selskapet at de ville oppnå 50 prosent andel av rPET i EU-markedet innen 2030, og de har allerede nådd 30 prosent. Tyskland, Polen, Romania, Hellas og Spania skifter til 100 prosent rPET i 2021, mens Storbritannia Belgia og Luxemburg får 100 prosent rPET i 2022. Overgangen gjelder både selskapets egne virksomheter og franchise-tapperier i relevante markeder.

I Frankrike, Storbritannia, Tyskland, Belgia og Luxemburg går engasjementet lenger enn Pepsi-varemerket og inkluderer alle drikker, som 7Up, Mountain Dew og Lipton Ice Tea. Polen og Romania vil også bruke rPET i Mirinda.

Silvio Popovici, CEO i PepsiCo Europe.

– Et samarbeid mellom alle interessenter i hele EU er sentralt for å få til dette, sier Silviu Popovici, CEO i PepsiCo Europe.

– Vi trenger å designe resirkulerbar emballasje, redusere emballasjemengden og gjøre det lettere for forbrukerne å gjenvinne. Vi jobber med beslutningstakere og avfallshåndteringssystemer for å samle inn flere flasker, slik at de aldri blir til avfall.

Utvidet produsentansvar

PepsiCos nye engasjement støtter opp om EU-kommisjonens kampanje for å sikre at 10 millioner tonn resirkulert plast blir brukt i nye produkter i EU-markedet innen 2025.
De siste to årene har PepsiCo hatt stor fremgang i bruken av rPET. I tillegg til å doble bruken av rPET i EU til 30 prosent, har de lansert tre nye varemerker (Tropicana, Naked Smoothies og Lipton Ice Tea) i 100 prosent rPET-flasker i flere EU-markeder.

Flasker laget i klar PET er enklere å resirkulere.

Nesten 90 prosent av selskapets emballasje er resirkulerbar, komposterbar eller bionedbrytbar. PepsiCo jobber med å øke andelen ytterligere gjennom designforbedringer, som å legge om til klare flasker.

Selskapet vil også bidra til forbrukeropplæring for å sikre at en større andel av emballasjen havner i resirkuleringssystemer i stedet for i naturen.
PepsiCo deltar i ordninger for utvidet produsentansvar over hele EU for å forbedre innsamlings og gjenvinningsratene og støtter pantesystemer for å nå EU-målet om 90 prosent innsamling i 2029.

Les mer

Kan roboter og KI løse våre største produksjonsutfordringer?

Når R-24, en av de største europeiske robotmessene, finner sted i Odense i Danmark mars, vil fokuset være på KI, den grønne omstillingen og fremtidens arbeidsmarked.
R24_01

Coca-Cola tester flasker uten etikett i Storbritannia

Coca-Cola har startet en midlertidig prøveperiode i Storbritannia om å fjerne etikettene fra 500 ml Sprite-flasker for å forenkle resirkuleringsprosessen.
sprite

Ellco Etikett først med Mark Andy Digital Series HD i Norge

Etikettprodusenten Ellco Etikett har installert en Mark Andy Digital Series HD-presse i sitt anlegg på Gjelleråsen i Nittedal, rett utenfor Oslo.
Ellco-1588

Nå skal det bli andre (kjøtt)boller

I dag lanserte Nortura seks spennende og smakfulle nyheter, deriblant "Slakterens Beste kjøttboller" fra Gilde. På innpakningen er det en QR-kode som gir deg inspirasjon til bruken av det de kaller "Gildes beste kjøttboller noensinne".
nortura_kjottboller

Siste nytt

Kan roboter og KI løse våre største produksjonsutfordringer?

Når R-24, en av de største europeiske robotmessene, finner sted i Odense i Danmark mars, vil fokuset være på KI, den grønne omstillingen og fremtidens arbeidsmarked.
R24_01

Coca-Cola tester flasker uten etikett i Storbritannia

Coca-Cola har startet en midlertidig prøveperiode i Storbritannia om å fjerne etikettene fra 500 ml Sprite-flasker for å forenkle resirkuleringsprosessen.
sprite

Ellco Etikett først med Mark Andy Digital Series HD i Norge

Etikettprodusenten Ellco Etikett har installert en Mark Andy Digital Series HD-presse i sitt anlegg på Gjelleråsen i Nittedal, rett utenfor Oslo.
Ellco-1588

Nå skal det bli andre (kjøtt)boller

I dag lanserte Nortura seks spennende og smakfulle nyheter, deriblant "Slakterens Beste kjøttboller" fra Gilde. På innpakningen er det en QR-kode som gir deg inspirasjon til bruken av det de kaller "Gildes beste kjøttboller noensinne".
nortura_kjottboller