PepsiCo vil eliminere bruk av jomfruelig plast i løpet av 2022

PUBLISERT: 9 desember 2020
OPPDATERT: 26 januar

PepsiCo går all in for bruk av rPET i sine produkter.|Flasker laget i klar PET er enklere å resirkulere.|Silvio Proprcvici, CEO i PepsiCo Europe.

Drikkevaregiganten PepesiCo planlegger å eliminere all bruk av jomfruelig plast i Pepsiflasker solgt i EU-markedet i løpet av 2022.

Selskapet vil pakke alle drikkevarer under dette varemerket i rPET fra utsortert husholdningsplast (post consumer). PepsiCo vil også fortsette satsingen på refillsystemer som SodaStream.
Selskapet beregner at en overgang til 100 prosent rPET i drikkevareflaskene vil eliminere over 70.000 tonn jomfruelig plast årlig og senke CO2-utslippene med omtrent 40 prosent.

Inkluderer også andre varemerker i noen land

I 2018 meddelte selskapet at de ville oppnå 50 prosent andel av rPET i EU-markedet innen 2030, og de har allerede nådd 30 prosent. Tyskland, Polen, Romania, Hellas og Spania skifter til 100 prosent rPET i 2021, mens Storbritannia Belgia og Luxemburg får 100 prosent rPET i 2022. Overgangen gjelder både selskapets egne virksomheter og franchise-tapperier i relevante markeder.

I Frankrike, Storbritannia, Tyskland, Belgia og Luxemburg går engasjementet lenger enn Pepsi-varemerket og inkluderer alle drikker, som 7Up, Mountain Dew og Lipton Ice Tea. Polen og Romania vil også bruke rPET i Mirinda.

Silvio Popovici, CEO i PepsiCo Europe.

– Et samarbeid mellom alle interessenter i hele EU er sentralt for å få til dette, sier Silviu Popovici, CEO i PepsiCo Europe.

– Vi trenger å designe resirkulerbar emballasje, redusere emballasjemengden og gjøre det lettere for forbrukerne å gjenvinne. Vi jobber med beslutningstakere og avfallshåndteringssystemer for å samle inn flere flasker, slik at de aldri blir til avfall.

Utvidet produsentansvar

PepsiCos nye engasjement støtter opp om EU-kommisjonens kampanje for å sikre at 10 millioner tonn resirkulert plast blir brukt i nye produkter i EU-markedet innen 2025.
De siste to årene har PepsiCo hatt stor fremgang i bruken av rPET. I tillegg til å doble bruken av rPET i EU til 30 prosent, har de lansert tre nye varemerker (Tropicana, Naked Smoothies og Lipton Ice Tea) i 100 prosent rPET-flasker i flere EU-markeder.

Flasker laget i klar PET er enklere å resirkulere.

Nesten 90 prosent av selskapets emballasje er resirkulerbar, komposterbar eller bionedbrytbar. PepsiCo jobber med å øke andelen ytterligere gjennom designforbedringer, som å legge om til klare flasker.

Selskapet vil også bidra til forbrukeropplæring for å sikre at en større andel av emballasjen havner i resirkuleringssystemer i stedet for i naturen.
PepsiCo deltar i ordninger for utvidet produsentansvar over hele EU for å forbedre innsamlings og gjenvinningsratene og støtter pantesystemer for å nå EU-målet om 90 prosent innsamling i 2029.

Les mer

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors

Siste nytt

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors