Under pandemien eksploderte bruken av emballasje til take away-mat fullstendig. Drammensbedriften Absolutt Emballasje så da muligheten til å levere til en ny kundegruppe: Små aktører som kan få trykket logoen sin på papirposen uten å måtte bestille store kvanta.
For å kunne gjøre dette har Absolutt Emballasje investert i en SG-1170 fra SG in Scandinavia. Det er den første maskinen i Norge og den ble installert i desember 2022.
– Vi så den på Scanpack i Gøteborg i fjor høst og ble umiddelbart hekta. Nå har vi hatt maskinen i fire måneder og er godt fornøyd med den, sier Trond Bu, daglig leder i Absolutt Emballasje, når Sign&Print er på besøk.
SG-1170 er en «poseprinter» for utskrift på blant annet papirposer i små serier, men også andre medier som kartonger og esker. Skriveren har et 55 centimeter bredt transportbånd og en automatisk mater for materialet. Den skriver ut i full farge (CMYK) med pigmentert HP-blekk for vannbestandig utskrift. Skrivehodet, modell Postmark LP1170, kan justeres slik at det er opptil 30 centimeter over båndet for å takle utskrift selv på tykkere medier.
Absolutt Emballasje ble startet tilbake i 2007, men lå i dvale i mange år. Trond Bu har jobbet i papirbransjen i 25 år og hans kollega Morten Aarnes-Jensen har også jobbet tilsvarende mange år med salg i den grafiske bransjen. Sammen så de en mulighet til å selge papirbaserte emballasjeprodukter og bidra med kunnskap i koblingen mellom kunde og produsent. Det var først i 2020 at de vekket selskapet til live igjen, midt i en brennende pandemi, som viste seg å være gode tider for emballasjebedrifter.
Produktene kjøpes fra leverandører i blant annet Polen, Italia og Storbritannia. Det kan dreie seg om alt fra krus og engangsbestikk til emballasje til tørrvarer som müsli eller havregryn. Disse trykkes så hos underleverandører.
Nå har selskapet dermed utvidet virksomheten med salg av trykte papirposer i små opplag.
Trykkingen er utført hos Absolutt Emballasje i Drammen.
– Vi så at det var et hull i markedet, for eksempel har Sverige kommet mye lenger enn Norge når det gjelder å levere trykte poser også til små aktører. Vår forretningsidé er at kundene ikke skal måtte kjøpe pallevis med poser, men kanskje opptil 2000 poser – med rask leveringstid, sier Trond Bu.
Det kan også dreie seg om kunder som normalt bestiller store kvanta fra andre leverandører, men som må legge inn en tilleggsbestilling i påvente av neste store leveranse.
Trond Bu har også stor tro på mulighetene for digitaltrykk i en bransje som ellers er dominert av flexotrykk. Ulempen med flexotrykk er at det egner seg best for store serier ettersom det er dyrt å produsere en gummiklisjé.
– Med SG-1170 kan du kombinere digitaltrykk med behovet for trykte poser. Det foregår en digitalisering også innen emballasjetrykk.
Digitaltrykk betyr også at det er mulig å skrive ut variabler, for eksempel navn og adresser. Konvolutter, visittkort, innpakningspapir, hamburgerlommer og pizzaesker er eksempler på andre papirprodukter som kan passere gjennom maskinen.
Ifølge produsenten SG i Skandinavia skal maskinen kunne skrive ut 3000 poser i timen, avhengig av materialet. Trond Bu forteller at de uansett kan håndtere i overkant av 1.000 stykker, da det kreves en del manuelt arbeid som å laste inn media og håndtere de ferdige trykte produktene.
I februar deltok Absolutt Emballasje på Umami-messen i Lillestrøm for å demonstrere maskinen. De besøkende kunne deretter få et bilde etter eget valg trykt på sin pose, noe som ble en suksess. Neste skritt i selskapets ekspansjon er å finne flere norske kunder, og for selger Morten Aarnes-Jensen venter en salgsturné rundt i landet.
– Vi tror vi kan dekke et hull i markedet og tilby trykte papirposer til bedrifter som ikke kan kjøpe store kvanta. Vi tror det er et stort potensial for det, sier Trond Bu.