Vinmonopolet satser miljøvennlig og trapper opp satsingen på pantbare PET-flasker. Etter vårens vinslipp har de nå tre vinflasker i PET med pant.
PET-flaskene kan pantes på Vinmonopolet eller i dagligvarebutikker. – Tunge glassflasker er en miljøversting. Det viktigste klimagrepet vi kan gjøre er derfor å stille krav om miljøsmart og lettere emballasje. Det sier Rolf E. Eriksen, som leder Vinmonopolets miljøarbeid.
Les intervju med Rolf E. Eriksen
– Pantbare PET-flasker er bare starten

Vinmonopolet har mål om å redusere sitt CO2-utslipp med 40 prosent innen 2030. Et viktig tiltak for å nå dette målet, er et miljøkrav til nye viner som skal inn i basissortimentet. Koster de under 150 kroner, må flaskene nå ha lettvektemballasje. Det må også være pant på alle nye plastflasker og aluminiumsbokser.
– De tre vinene i vår er bare starten. Vi har satt krav til våre leverandører om at alle nye viner på plastflasker må ha pantemerke, sier Eriksen i Vinmonopolet.
– Det er bra at stadig flere ser verdien av å ha pant på flasker. Vi er glade for at alle Vinmonopolbutikkene nå er blitt en del av panteordningen, sier administrerende direktør Kjell Olav Maldum i Infinitum. Det er dette selskapet som driver det norske pantesystemet.
Arcus har investert i utstyr for PE-korker på PET-flasker
PET-flasker kan brukes fem ganger
Vinmonopolet har fått gjennomført en analyse. Den viser at når 1000 liter drikke distribueres på 0,75 liters glassflasker. gir det i snitt et klimagassutslipp på 609 kg CO2-ekvivalenter. Til sammenligning vil 1000 liter drikke distribuert på plastflasker med pant gi et utslipp på mellom 6,6 kg og 123 kg, avhengig av andelen resirkulert materiale i flaskene.
– Vi ønsker at mest mulig resirkuleres og blir til nye produkter. Dersom resirkulert materiale utgjør 80 prosent av råstoffet i nye flasker, vil materialet i flaskene i snitt brukes fem ganger. Det vil minimere klimagassutslippet, sier Kjell Olav Maldum.