Pandemi gir miljøeffekt: Stengte grenser ga panterekord i Norge

PUBLISERT: 8 februar 2021
OPPDATERT: 26 januar

|Kjell Olav Maldum, adm. dir. i Infinitum.

2020 ga ny panterekord i Norge, både i antall flasker og bokser og panteandel. Nær 1,4 milliarder bokser og flasker ble pantet, det er hele 92 prosent av alle solgte.
Sammen med flasker og bokser som kom inn gjennom andre kanaler oppnår panteselskapet Infinitum en total innsamlingsandel på over 95 prosent.

Kjell Olav Maldum, adm. dir. i Infinitum.

– Vi tok imot 20 prosent flere bokser og flasker i 2020 enn i året før. Stengte grenser og utesteder på grunn av pandemien førte til at folk drakk mer hjemme, og kjøpte mindre fra utlandet, noe som økte både volumet og panteandelen, sier administrerende direktør Kjell Olav Maldum i Infinitum.

Infinitum ser det som en fordel at det ikke er mye utenlandsk emballasje i husholdningene.

– Folk vil gjerne gjøre det som er bra for miljøet, og det er enklere å pante når det er pant på alt. Derfor støtter vi handelens ønske om avgiftsendringer for å begrense grensehandelen. Dette er samfunnsøkonomisk fornuftig, og vi får samlet inn og resirkulert mer. Alt som pantes, får nytt liv, understreker Maldum.

800 millioner bokser og 585 millioner flasker ble pantet i Norge i fjor, og dermed gikk 11 600 tonn aluminium, 20 800 tonn plastflasker og 1 600 tonn plastsekker til resirkulering. Veksten fra året før var størst for bokser, som det var over 202 millioner flere av i 2020.

OBS Lillestrøm var den butikken som samlet inn mest. Hele 6 363 789 bokser og flasker ble pantet i deres nye automat, der kundene kan helle sekker med emballasje rett i maskinen.

Les mer

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors

Siste nytt

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors