PRE: - Overgangen til sirkulær plastøkonomi kan være i fare

PUBLISERT: 18 mai 2020
OPPDATERT: 26 januar

Ton Emans mener at sirkulær plastøkonomi er i fare.

Plastgjenvinningsanleggene i Europa stenger nå produksjonen på grunn av markedspåvirkningen fra Covid-19. Den sirkulære plastøkonomien er i fare.

Koronaviruset har ført til store problemer for europeisk plastgjenvinningsindustri. Etterspørselen etter resirkulerte materialer har sunket kraftig, da prisene på jomfruelig råvare er rekordlav.
Ton Emans, president i Plastic Recyclers Europe (PRE), sier i en pressemelding at om situasjonen blir langvarig og ingen tiltak iverksettes for å støtte sektoren, vil plastgjenvinning bli ulønnsomt.

– Det vil gjøre det vanskelig å nå EUs gjenvinningsmål. Overgang til sirkulær plastbruk er i fare. Hvis det blir slik, er det ingen andre alternativer enn at plasten brennes eller legges på deponi.
Det er ikke bare miljøet som rammes av dette. Mange ansatte i europeiske verdikjeden for avfallshåndtering vil bli berørt.

Bransjen oppfordrer EU og medlemslandene til å inkludere gjenvinning blant sektorene som skal få støtte til gjenoppbygging og implementering av de tiltakene som er vedtatt under paraplyen for sirkulær økonomi.
– Det er vesentlig å beskytte utviklingen i dette markedet for å redusere bruken av jomfruelige plastråvarer, å sikre at markedet for resirkulert plast overlever og å sikre ytterligere investeringer i sektoren, avslutter pressemeldingen.

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar