BAMA Gruppen og Coop Norge viste eksempler tiltak som gir store besparelser i verdikjeden ved å endre litt på emballasjen på webinar 4. november.
Grønt Punkt Norge og Emballasjeforeningen arrangerte et webinar 4. november om emballasjeoptimering og avfallsforebygging, der næringslivets tiltak for å oppfylle kravene i forskriften og det utvidede produsentansvaret ble presentert.
Nettverkssamarbeid
Kari Bunes, direktør i Emballasjeforeningen, fortalte om nettverkssamarbeidet Circilar Packaging Cluster som nå arbeider med å innføe tiltak som skal øke materialgjenvinning av plastemballasje, mens direktør Jaana Røine i Grønt Punkt Norge påpekte at gratispassasjerene, altså bedrifter som ikke betaler vederlag for å finansiere gjenvinning av emballasje, er et stort problem.
Kompetanseleder Yngve Krokann i Emballasjeforeningen berettet om hvordan gjenvinningssystemet i Norge har blitt bygget opp siden 1990-tallet og hva dagens produsentansvar faktisk innebærer for bedriftene.
Optimeringseksempler
Sylvia Lofthus, Kvalitetssjef Frukt Grønt Emballasje i Coop Norge og Alvhild Hedstein, bærekraftsdirektør i BAMA Gruppen, viste eksempler på emballasjeoptimering i praksis.
– Vi har en felles nordisk emballasjestrategi, og nå gjelder det å ta denne strategien ut i løsninger. Vi har sett på gode og dårlig eksempler på emballasje, fortalte Sylvia Lofthus, som også kunne fortelle at Coop benytter tilgjengelige hjelpeverktøy. Coop har nå begynt å ta i bruk de nye merkesymbolene for emballasje på produktene,
Avhild Hedstein i BAMA Gruppen kunne fortelle at selskapet er Nordens største på frukt og grønt.
– Det er ikke enkelt med emballasje , da vi har 5.200 leveranser hver dag. Men vi har avgitt et løfte om å tilby de mest bærekraftige produktene, å halvere matsvinn og sørge for god kvalitet. Emballasje viktig for å sikre trygg mat, og for å sikre sporbarhet og informasjon som er lovpålagt, sa hun..
Johannes Daae fra Grønt Punkt Norge demonstrerte til slutt Gjenvinningskalkulatoren.