Optimering, nettverkssamarbeid og regelverk på webinar

PUBLISERT: 6 november 2020
OPPDATERT: 26 januar

Yngve Krokann, undervisningsleder i Emballasjeforeningen.

BAMA Gruppen og Coop Norge viste eksempler tiltak som gir store besparelser i verdikjeden ved å endre litt på emballasjen på webinar 4. november.

Grønt Punkt Norge og Emballasjeforeningen arrangerte et webinar 4. november om emballasjeoptimering og avfallsforebygging, der næringslivets tiltak for å oppfylle kravene i forskriften og det utvidede produsentansvaret ble presentert.

Nettverkssamarbeid

Kari Bunes, direktør i Emballasjeforeningen, fortalte om nettverkssamarbeidet Circilar Packaging Cluster som nå arbeider med å innføe tiltak som skal øke materialgjenvinning av plastemballasje, mens direktør Jaana Røine i Grønt Punkt Norge påpekte at gratispassasjerene, altså bedrifter som ikke betaler vederlag for å finansiere gjenvinning av emballasje, er et stort problem.

Kompetanseleder Yngve Krokann i Emballasjeforeningen berettet om hvordan gjenvinningssystemet i Norge har blitt bygget opp siden 1990-tallet og hva dagens produsentansvar faktisk innebærer for bedriftene.

Sylvia Lofthus, COOP Norge
Optimeringseksempler

Sylvia Lofthus, Kvalitetssjef Frukt Grønt Emballasje i Coop Norge og Alvhild Hedstein, bærekraftsdirektør i BAMA Gruppen, viste eksempler på emballasjeoptimering i praksis.

– Vi har en felles nordisk emballasjestrategi, og nå gjelder det å ta denne strategien ut i løsninger. Vi har sett på gode og dårlig eksempler på emballasje, fortalte Sylvia Lofthus, som også kunne fortelle at Coop benytter tilgjengelige hjelpeverktøy. Coop har nå begynt å ta i bruk de nye merkesymbolene for emballasje på produktene,

Avhild Hedstein i BAMA Gruppen kunne fortelle at selskapet er Nordens største på frukt og grønt.

– Det er ikke enkelt med emballasje , da vi har 5.200 leveranser hver dag. Men vi har avgitt et løfte om å tilby de mest bærekraftige produktene, å halvere matsvinn og sørge for god kvalitet. Emballasje viktig for å sikre trygg mat, og for å sikre sporbarhet og informasjon som er lovpålagt, sa hun..

Johannes Daae fra Grønt Punkt Norge demonstrerte til slutt Gjenvinningskalkulatoren.

Les mer og se video

 

 

Les mer

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red

Siste nytt

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red