Q-Meierienes omsetning økte med 75 millioner kroner fra 2015 til 2016 og landet på 1,385 milliarder kroner. I samme periode mistet Q markedsandeler på melk.
Mesteparten av omsetningsøkningen stammer fra innovasjoner, blant annet nye smaksvarianter på poseyoghurt, relansering av Skyr og lansering av Gresk yoghurt fra Jæren.
Halvveis ved målet
Men selv 29 prosent salgsøkning på yoghurt er bare «brukbart», ifølge Q-sjef Bent Myrdahl.
– Markedsandelen i verdi har økt fra 10,7 prosent til 14,4 prosent Da er vi cirka halvveis til målet, og det er noe å bygge videre på, sier han i en pressemelding på selskapets nettside.
I tillegg til fremgang for yoghurt, ser innovasjonen Drømmelett ut til å vinne forbrukerens gane. Nyvinningen som er et rømmeprodukt med kun fem prosent fett har sammen med Q lettrømme gitt en omsetningsøkning på 11 prosent.
Men 2016 ble også det første året der Q mistet markedsandeler på melk, med en nedgang på 1 prosent i markedsandel og fem prosent i volum.