Omsatte pakkemaskiner for over 6,6 milliarder euro

PUBLISERT: 27 juni 2017
OPPDATERT: 26 januar

Den italienske klyngen av pakkemaskiner strutter av medgang, og omsetningen vokste med 6,6 prosent fra 2015 til 6,6 milliarder euro i 2016.

Eksporten utgjør 80,1 prosent av salget (5,3 milliarder Euro), men også det hjemlige markedet volste med 10 prosent til 1,3 milliarder euro.

Vekst i alle sektorer
De viktigste bransjene er mat- og drikkevareindustrien, men alle sektorer viste sterk vekst mot slutten av 2016. Antall bedrifter i sektoren har også økt og omfatter nå 601, mot 588 i 2015. Nærmere 30.000 mennesker er sysselsatt i sektoren.

På verdensbasis er en av fem solgte pakkemaskiner produsert i Italia. EU er det viktigste markedet med 37,2 prosent, mens Asia er det nest største med 23,4 prosent av omsetningen.

Deretter følger Nord-Amerika, Sør-Amerika, Europa utenom EU, Afrika og Oceania. Hvis man ser på landene individuelt, topper USA, Frankrike og Tyskland, fulgt av Polen, Storbritannia, Spania, Kina, Tyrkia, Mexico og Russland.

To av tre pakker mat og drikke
Mat- og drikkevaresektoren utgjør 57,4 prosent av omsetningen. Deretter kommer andre segmenter som tobakk, fulgt av farmasøytisk, kosmetikk og kjemikalier.

Den italienske pakkemaskinindustrien reflekterer den generelle strukturen i italiensk industri, der 66,4 prosent av selskapene har inntekter under 6 millioner euro, mens de 51 største selskapene står for 68 prosent av omsetningen.

De fleste pakkemaskinprodusentene holder til i Emilia Romagnia-regionen, fulgt av Lombardia, Veneto og Piedmont.

Ser lyst ut også for 2017
– Vi er veldig sikre på at veksten vil fortsette i 2017, sier formannen i UCIMA, Enrico Aureli.- Tallene fra første kvartal viser 13 prosent i sektorens omsetning. Vi er glade for veksten i det hjemlige salget, som mye på grunn av Industri 4.0-initiativet har gitt 6,5 prosent vekst.

For perioden 2017-2019 er prognosen på 4,8 prosent årlig vekst i salget av pakkemaskiner.

 

 

Siste nytt

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot

Les mer

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot