Lofotpils har i 2018 fått salgsavtale med REMA 1000 i Nordland. Nå satser de som et av de første bryggeriene i det norske markedet på å levere øl i aluminiumflasker.
Nylig ble 43.200 aluminiumflasker med Lofotpils sendt ut til REMA 1000-butikkene i Nordland, som bryggeriet har hatt en avtale med siden 1. januar.
Tanken om å bruke aluminiumflaske er ikke helt ny.
– Dette er en sak vi har jobbet med lenge, forteller gründer og eier av Lofotpils, Thorvardur Gunnlaugsson.
– Ideen kom faktisk i 2010, da jeg først så denne flasken på Brau Beviale i Nürnberg, hos samme leverandør vi kjøper våre aluminiumbokser ifra.
I et intervju med Lofotposten sier Andreas Thorvardarson at bryggeriet i Svolvær har sett etter partnere for å kunne gjennomføre en slik satsing. Da avtalen med REMA 1000 kom i boks, bød deg seg en mulighet.
Miljøaspekt med aluminium
– Avtalen med hele Nordland har fungert bra. Et naturlig steg var å se om vi kunne finne på noe mer, sier regionsjef for REMA 1000 i Nordland, Thomas Brede Johansen til Lofotposten.
Både REMA 1000 og Lofotpils trekker fram miljøaspektet med aluminiumflasker, som i likhet med bokser – og i motsetning til flasker, kan pantes over hele landet. 95 prosent av alle drikkevarebokser blir pantet, og man forventer at det samme vil skje med flaskene.
Flaskene i aluminium har dessuten 300 gram lavere vekt og veier kun 48 gram. Det gjør at CO2-utslippene ved tapping og distribusjon blir lavere. Og mister man en aluminiumflaske, knuses den ikke.
Pakkes som 6-pack
Bryggeriet skal fortsatt tappe øl på glassflasker, men det kan bli aktuelt å tappe flere varianter på aluminiumflasker på sikt.- Vi pakker også aluminiumflasken som 6-pack på helbrett for halv pall og NLP-pall, forteller Gunnlaugsson.
Det er kun gjort små tilpasninger i produksjonen for å kunne kjøre de nye flaskene, og REMA 1000 melder om god respons på aluminiumflasken hos forbrukerne.
Thorvaldur Gunnlaugsson understreker at Lofotpils var helt avhengig av å få Rema 1000 på laget for å kunne realisere prosjekt. – Vi må ha god distribusjon for å kunne sette i gang, sier han og tror at flere bryggerier vil følge etter.
I Norge har Hansa gjort noen små forsøk med aluminiumflaske på øl tidligere, men ikke i det omfanget som Lofotpils nå kjører.
Infinitum har testet og godkjent flasken
Direktør informasjon og marked i Infinitum, Randi Haavik Varberg, forteller at de har testet og godkjent aluminiumflasken i sitt pantesystem. Hun røper at flasken. som er den eneste som er lansert med kronkapsel, har slått godt an hos dem.
– Vi synes alumiuniumflasken med kronkapsel fra Lofotpils er kul. Det er gøy at Lofotpils satser på emballasjedesign og emballasje med pantemerke, forteller Randi Haavik Varberg.
– Vi i Infinitum var så heldige å besøke Lofotpils i august. Det er imponerende hva de har fått til. Og det er et godt øl, fastslår Randi Haavik Varberg, som har røtter i Svolvær i Lofoten, der bryggeriet også ligger.