Økte krav gir behov for økt energisikkerhet i matindustrien

PUBLISERT: 2 august 2022
OPPDATERT: 26 januar


Flere matprodusenter som opplever økte krav og energiproblemer er bekymret for energisikkerheten i fremtiden. Outsourcing kan være en løsning.


Det siste århundret har befolkningen blitt mangedoblet. Økte krav til matproduksjon setter press på mat- og drikkeindustrien. Mange bedrifter planlegger å øke investeringene de kommende årene for å øke produksjonseffektivitet og automatisering. Dette krever pålitelig strømforsyning.

Store behov for investeringer

Også energiprodusentene har store og økende behov for investeringer. De fleste bedriftene har gamle høyspentinstallasjoner fra 60- og 70-tallet, som ofte gir strømbrudd og er lite effektive. Jan Eaman, forretningsutvikler i Vattenfall, forklarer.

-Strømforsyning blir ofte ikke prioritert av mange bedrifter, samtidig som brudd i produksjonen fort kan få kostbare konsekvenser. Dersom du må erstatte deler eller en høyspenttransformator som fusker, vil du få betydelige forsinkelser i produksjonen.

Eldre strømsystemer kan også være en sikkerhetsrisiko for staben, og høyspentsystemer kan være livsfarlig, dersom de blir dårlig vedlikeholdt. Ansvaret for å holde produksjonsanlegget sikkert faller på eieren, som ofte ikke er eksperter på elektriske installasjoner og ikke fullt forstår produserende bedrifters plikter.

Outsourcing kan være løsningen

For å kunne fokusere på kjerneoppgavene og slippe å vedlikeholdet av høyspentinstallasjoner velger flere bedrifter outsourcing. Vattenfall tilby PoWer-as-a-Sevice model, der de bidrar med ekspertise på elektriske infrastrukturer og tar fullt økonomisk og funksjonelt ansvar for et fast månedlig beløp.
Spesielt nå som prisene på råvarer er stigende, kan outsourcing hjelpe bedriftene å redusere kostnader og risiko, mener de.

-Vattenfall har designet, bygget og driftet elektriske nettverk i over 100 år, forteller Eaman. – Det betyr at kundene får mindre risiko for uventede kostnader når strømanlegget svikter. Vi er også en proaktiv partner som kan gi råd om energieffektivitet, smart teknologi og support.

Les mer om dette 

Les mer

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red

Siste nytt

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red