Oatly angir klimavtrykket og oppfordrer flere til det samme

PUBLISERT: 25 november 2019
OPPDATERT: 26 januar

– Så lenge vi er de eneste som gjør dette, har ikke forbrukerne noe å sammenligne med. Derfor oppfordrer vi flere i bransjen til å vise sine tall, sier Åhnberg.|– Vi ønsker å bidra til å øke interessen slik at flere produsenter begynner å angi klimaavtrykk på sine produkter, sier Anna Åhnberg.|Oatle yangir produkterts klimaavtrykk på emballasjen og oppfordrer resten av matindustrien til å gjøre det samme

Svenske Oatly angir klimaavtrykk på alle sine produkter i Norge, og oppfordrer resten av matvareindustrien til å følge etter.

Oatly begynner å angi klimaavtrykk på sine produkter i Norge, slik at forbrukere kan se nøyaktig hvor mye klimautslipp produksjonen av havredrikken de kjøper har bidratt med. Målet er å hjelpe forbrukerne til å ta bærekraftige valg samt å øke åpenheten i matvareindustrien.

Oatley angir produktenes klimaavtrykk på emballasjen og oppfordrer resten av matindustrien til å gjøre det samme.
Vil ha større åpenhet i matvareindustrien

– Matvareindustrien står for en fjerdedel av verdens totale klimaavtrykk. Det betyr at vi kan velge hvordan vi påvirker klimaet ved å velge hva vi spiser, sier Anna Åhnberg, bærekraftspesialist hos Oatly.

– For å kunne gjøre bærekraftige valg trenger vi kunnskap om hvordan ulike matvarer påvirker klimaet. Dette syns vi er viktig informasjon for kunden, derfor begynner vi å angi klimaavtrykk på våre produkter Hun håper at initiativet vil få flere selskap til å gjøre det samme.

– Vi ønsker å bidra til å øke interessen slik at flere produsenter begynner å angi klimaavtrykk på sine produkter. Så lenge vi er de eneste som gjør dette, har ikke forbrukerne noe å sammenligne med. Derfor oppfordrer vi flere i bransjen til å vise sine tall, sier Åhnberg.

Bruker standardisert måleenhet for drivhusgasser

Oatly angir klimaavtrykket fra sine produkter i CO2e – CO2-ekvivalenter. Dette er en måleenhet for utslipp av klimagasser som tar hensyn til at forskjellige gasser bidrar i ulik grad til drivhuseffekten og den globale oppvarmingen.
Det betyr at forbrukeren enkelt kan se mengden klimagasser som har blitt sluppet ut i løpet av produktets livssyklus – fra dyrking, innhøsting, transport, behandling og pakking til distribusjon.

– Vi har blitt vant til å lese næringsinnholdet på alt vi kjøper. Når det gjelder klimaavtrykk er vi ikke der ennå. Men vi vil att klimadeklarasjon for produkter skal bli obligatorisk, på samme måte som næringsdeklarasjon er det i dag, sier Åhnberg.

Det første Oatly-produktet som kommer med merke for klimaavtrykk er den plantebaserte melkedrikken iKaffe. Nummeret på pakken er 0,30 KG CO?e/KG – det vil si 300 gram CO?e per kilo iKaffe.

– Dette er bare starten. Vi er overbeviste om at vi kommer til å bli nødt til å skaffe oss en dypere forståelse for matens klimapåvirkning, både som forbrukere og produsenter. Vi vil ikke vente lenger, og mener det er på høy tid å begynne dette arbeidet, sier Åhnberg.

Les mer

Det skjer på Sign Print&Pack i Odense

FotoJet-99

Ny etikettprinter fra Epson

Den nye ColorWorks C8000e produserer høykvalitetsetiketter i høy hastighet samtidig som den reduserer kostnader og avfall som vanligvis er forbundet med tradisjonell, analogbasert etikettutskrift.
epson-location-shoot.5

STOK Emballage vil gjerne vinne Packnorth Award 2024

Nå er fristen over til innsending av bidrag til Packnorth Award 2024. De siste ukene har det vært en stor mengde bidrag. En av dem fra danske STOK Emballage. Bedrifter gleder seg til å delta i prisutdelingen på Scanpack i oktober.
STOKx

Grönstedts jubileumscognac illustrerer Stockholms Gamla stan

Grönstedt har servert Sveriges konjakkdrikkere siden 1846. For 20. året på rad lanserer de Le National – en spesialutgave av konjakken som lanseres en gang i året. Utgaven er en hyllest til arbeidet til gründer Johan Daniel Grönstedt. For å feire 20-årsjubileet til Le National, fikk Grönstedt hjelp fra designbyrået Famous Last Words for å komme opp med et emballasjedesign utenom det vanlige.
c1

Siste nytt

Det skjer på Sign Print&Pack i Odense

FotoJet-99

Ny etikettprinter fra Epson

Den nye ColorWorks C8000e produserer høykvalitetsetiketter i høy hastighet samtidig som den reduserer kostnader og avfall som vanligvis er forbundet med tradisjonell, analogbasert etikettutskrift.
epson-location-shoot.5

STOK Emballage vil gjerne vinne Packnorth Award 2024

Nå er fristen over til innsending av bidrag til Packnorth Award 2024. De siste ukene har det vært en stor mengde bidrag. En av dem fra danske STOK Emballage. Bedrifter gleder seg til å delta i prisutdelingen på Scanpack i oktober.
STOKx

Grönstedts jubileumscognac illustrerer Stockholms Gamla stan

Grönstedt har servert Sveriges konjakkdrikkere siden 1846. For 20. året på rad lanserer de Le National – en spesialutgave av konjakken som lanseres en gang i året. Utgaven er en hyllest til arbeidet til gründer Johan Daniel Grönstedt. For å feire 20-årsjubileet til Le National, fikk Grönstedt hjelp fra designbyrået Famous Last Words for å komme opp med et emballasjedesign utenom det vanlige.
c1