Nytt firma starter produksjon av RFID-antenner i stor skala

PUBLISERT: 24 april 2019
OPPDATERT: 26 januar

Walkis RFID-antenner tillverkas miljövänligt, är fria från plast och är helt återvinningsbara. (Bild Walki)

Walki Group har opprettet det nye selskapet 4E Antenna AB som skal starte opp storskala produksjon av 4E-antenner til bruk i RFID-brikker.


Walki har i flere år arbeidet med en en prosess for produksjon av fleksibel elektronikk. Dette er en viktig del i RFID-brikker som gjør det mulig for detaljhandelen å følge med på vareutvalget i sanntid.

Gjenvinnbart material

Navnet «4E» stammer fra de fire ordene: Ecology, Efficiency, Exactness og Economy.
Prosessen for å lage 4E-antenner skal være betydelig mer miljøvennlig enn andre metoder, ifølge Walki. 4E-antennene er plastfrie og fullt gjenvinnbare.

De svenske entreprenørene Lars Granbom og Jonas Johansson er eksperter på antenneteknologi og elektronikk. De er også aksjonærer i det nye selskapet med en aktiv rolle i ledelsen, der Lars blir CEO og Jonas COO.

4E Antenna AB samarbeider med Smartrac Technology Group, global markedsleder i RFID-produkter og IoT-løsninger, for å kunne svare på den økende etterspørselen.

Enormt vekstpotensial

– Midt i den pågående diskusjonen om å erstatte plast, er tiden riktig for 4E-teknologi og miljøvennlige RFID-antenner, sier Lars Frilund, som er CEO i Walki.

– Vekstpotensialet for disse antennene er enormt. Studier har vist at bruken av RFID-brikker kan øke med 5 prosent, ifølge professor Adrian Beck ved University of Leicester. Markedet for RFID-brikker viser en vekst i salget på 30 prosent årlig, sier Mats Holti, EVP Tehcnology & Innovations i Walki.

Hovedkontoret for 4E Antenna AB blir i Göteborg, mens antenneproduksjonen skal foregå på Walkis fabrikk i Pietarsaari.

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar