
Med to nye trykkfarger er Videojet 1000 Line designet for å trykke høykontrastkoder for å fornekle sorteringen av brukt mat- og drikkeemballasje.
I USA regner man at over 23 prosent av avfallet som går til deponi er brukt emballasje. Mat og drikkevareindustrien står for en del av dette. For å øke produktiviteten i gjenvinningen lanserer Videojet de nye trykkfargene.
Vil redusere mengden avfall til deponi
– De nye grønne og blå trykkfargene er designet for å hjelpe den globale dagligvarehandelen med emballasjeavfallet for å redusere mengden som går til deponi, sier Heidi Wright, Business Unit Manager i Videojet.
58 milliarder pappkopper kastes årlig i USA. Mange av disse er belagt med plast og kan derfor ikke gjenvinnes. Presset øker på dagligvarehandelen for å øke gjenvinningen av emballasje.
De grønne og blå trykkfargene skal gjøre det enklere å sortere de forskjellige emballasjene.
Trykkfargene er utviklet for å kunne trykke koder med høy kontrast direkte på lyse overflater. De kan også trykkes direkte på ubehandlet PE og PP som ofte brukes i matemballasje.
Fester seg til mange materialer
Trykkfargene fester seg også godt på plast, metall og belagt kartong, samt andre materialer som papir, tre, keramikk og glass. Trykkfargene er basert på etanol/aceton, noe som gjør dem ideelle for høyhastighets pakkelinjer som krever rask tørketid.
Det hurtige tørketiden bidrar også til at det ikke oppstå blekkflekker og hjelper kodene å overleve slitasje forårsaket av kontakt mellom produktene, noe som ofte skjer ved stabling eller interntransport i produksjonslinjene.
– Å lytte til kundene er en viktig del av vår innovasjonsprosess. Måten vi kom frem til formuleringen av de blå og grønne trykkfargene på, er et godt eksempel på hvordan vi fokuserer på kundens behov for å skape bransjens beste løsninger, sier Heidi Wright.