Internet of Things, Industri 4.0, emballasjedesign og emballasjens rolle i en bærekraftig verden ble belyst av fire skandinaviske leverandører på Emballasjedagene.
Først ut var Ole Ronny Torsnes, CFO i Thinfilm Electronics, som er i ferd med å erobre den globale dagligvarehandelen med sin elektronikk som kan trykkes på emballasjen og leses med smarttelefoner via NFC-teknologi.
– Vi har egen produksjon av brikker og partnere som integrer disse i produktene. Vi utvikler også programvare som holder styr på brikken under produksjon og pakking, fortale han.
126.000 smarte vinflasker
Thinfilm har hovedkontor i Oslo og over 300 patenter på sin teknologi, som gir merkevareeierne informasjon om hvordan produktet flyter rundt i verdikjeden. Brikkene kan også brukes til å tilby forbrukerne noe attraktivt.
– Yngre mennesker søker informasjon og handler på en annen måte enn folk gjorde før. De søker gjerne på produkter mens de er i butikken og handler også gjerne på nett, fortalte Torsnes.
Thinfilm har for eksempel en kunde i vin- og brennevinsprodusenten Barbadillo som har satt på NFC-brikker på 126.000 flasker for å gjøre dem smarte. Flaskene er solgt i de største dagligvarebutikkene i Spania, med formål om å forbedre forbrukerengasjementet, gi nye merkevarefans og øke salget.
Engasjerer forbrukerne
– NFC engasjerer forbrukerne på en helt annen måte, og gjennom smarttelefonen for merkevareeieren økt trafikk på hjemmesiden, der de sprer sitt budskap Faktisk bidro NFC til mer trafikk en Facebook og Google i dette tilfellet, fortalte Torsnes.
Medisingiganten GSK er en annen stor kunde som har brukt NFC-brikker på butikkhyller i Canada. Andre kunder er bryggeriene Oskar Blues Brewery og Cornado Brewing i USA, samt Røde Kors i Sør-Korea.
Ifølge Torsnes kan teknologien også brukes i industriens forsyningskjede for å verifisere leveranser av varer, sporing av varer, inspeksjon av utstyr som krever regelmessig vedlikehold og preventivt vedlikehold.
– Programvaren CNECT er utviklet av Thinfilm for å administrere datamengden som brikkene genererer. Antall selskaper som er registrerte brukere av CNECT har vokst fra 68 i mars 2017 til 349 i september 2017.
Industri 4.0 har potensial til å revolusjonere fabrikken
Rune Rørvik, markedssjef i Tronrud Engineering, fortale om hvordan Industri 4.0 brukes ved produksjon av pakkemaskiner.
– Industri 4.0 er integrasjon mellom den fysiske og virtuelle verden, med potensial til å revolusjonere fabrikkområdet, forklarte han innledningsvis.
– For emballasjebransjen betyr dette i praksis sammenkobling av pakkemaskiner, utveskling av informasjon og en digital revolusjon i form av Internet-of-Things. Det handler også om innsamling av data som har vært tilgjengelig fra maskiner i lengre tid, men som først nå er mulig å dele.
Skreddersydd vedlikehold
Rørvik tror at dette vil føre til økt transparens, høyere effektivitet, lavere kostnader, økt samarbeid internt i organisasjonene og raskere innovasjon. Han nevner blant annet at service på maskiner vil kunne utføres mer effektivt hvis man slipper å reise jorden rundt.
– Økt innhenting av data fra maskiner i sanntid vil kunne brukes til å lage skreddersydde vedlikeholdsprogram basert på faktisk bruk og slitasje, samt service «off site».
Industri 4.0 innebærer ikke bare at menneskene rundt som må omstille seg, maskinene blir også endret i takt med markedet. Maskinene må i større grad håndtere flere ulike formater, og det stilles større krav til omstillingstiden mellom formatene.
– Det stilles også krav til intuitive maskinløsninger som krever liten eller ingen teknisk kompetanse og innsikt. Fabrikkgulv er dessuten en dyr «vare», så plasseffektive maskiner er et pluss. Maskinene bør i tillegg ha integrerte systemer som overvåker maskinens drift og behov for preventivt vedlikehold.
Emballasje som bygger et sterkt varemerke
Fredrik Johansson, design og innovation manager i DS Smith Packaging Division, tok for seg emballasjens rolle for å bygge varemerker.
– Et sterkt varemerke er kjempeviktig. Emballasjens rolle når det gjelder iPhone, for eksempel, er ikonisk. Men hvordan får man produkter til å oppfattes på denne måten? Kvalitet er selvsagt viktig, men man kommer ikke langt uten å tenk nytt og annerledes, sa han.
Johansson oppfordret emballasjeutviklere til å være nysgjerrige og å utnytte muligheten for et samspill mellom produktet og emballasjen. Gå utenom mønsteret, noe som i seg selv er meget vanskelig.
Johansson siterte også Frank Zappa, en mann han mente for det meste sa mye rart, men dette er han enig i: A mind is like a parachute; it doesn’t work if it’s not open».
Bærekraft-tenking ligger i DNA-et
Camilla Haustrup Hermansen, Director of Business Development & Marketing i Plus Pack, fortalte om hvordan familieselskapet har jobbet gjennom 100 år og hvordan matemballasje kan være bærekraftig.
– Selskapet ble grunnlagt i 1014 med mottoet «The drive to make a difference». Dette kom fra et ønske om å bringe frem positiv utvikling både for kunder, ansatte og leverandører, i tillegg til lokalsamfunnet. Det ligger i vår DNA, nedarvet gjennom generasjoner, sa hun.
Plus Pack ledes i dag av fjerde generasjon Haustrup, det vil si Camilla og hennes bror Anders Top Haustrup. Camilla tok utgangspunkt i Brundtland-kommisjonens uttalelse fra 1987 der begrepet «bærekraft», og betydningen av dette, første gang ble lansert.
Ifølge Camilla Haustrup Hermansen handler bærekraft om begrensninger og hindringer, systemer og ressurser, der nye formater kan gi store besparelser.
– Selskaper som kan bygge inn vurderinger for bærekraftige emballasjeløsninger i hele verdikjeden, fra planlegging av etterspørsel og leveranse, til levering og retur, kan realisere store miljømessige og økonomisk gevinster.
Emballasjedesign er viktig
Emballasje er ifølge henne både en løsning og en utfordring. – Det er viktig med riktig emballasjedesign, da 80 prosent av produktets miljøpåvirkning bestemmes i designfasen. Samtidig vet vi at emballasjen representerer kun en prosent av miljøpåvirkningen.
– Sirkulær økonomi er en global økonomimodell som frakobler økonomisk vekst fra forbruk av begrensede ressurser. Målet er å bevare produktenes nytte og verdi på sitt høyeste nivå til enhver tid.
Plus Pack produserer emballasje i plast og aluminium, og Camilla Haustrup Hermansen mener at det må gjøres helt klart for forbrukerne hvordan emballasje gjenbrukes og hvordan forlenget holdbarhet reduserer matsvinn.
– I Norge er Lerøy et godt forbilde ved å fronte emballasje-kampanjen «Til låns». Kun tre av ti sorterer aluminiumemballasje i Norge. Ved å bruke emballasjen til informasjon kan man formidle den fordelaktige funksjonen med emballasjen og den optimale håndteringen av maten etter kjøp.