Ny Tomra-teknologi skiller PET-skåler fra PET-flasker

PUBLISERT: 10 mai 2018
OPPDATERT: 26 januar

I en tid der etterspørselen etter flasker og skåler i plast øker, har Tomra utviklet en teknologi som skiller flasker og skåler i PET fra hverandre.

Tomra Sharp Eye gjør det mulig å skille skåler i ettlags PET fra PET-flasker i sorteringsanleggene. Dermed blir det enklere for Tomras AUTOSORT å separere flerlags skåler, som ikke kan gjenvinnes.

Kommersielt gjennombrudd
Dette er et kommersielt gjennombrudd, siden noen små, men kritiske forskjeller i PET-materialet som brukes i skåler og flasker innebærer at de må separeres før resirkulering. Den kunstige intelligensen som er bygget inn i Tomras systemer gjør det mulig med sømløs analyse av de sorterte produktene.

Det innebærer at fremtidens gjenvinningsfabrikker blir stadig smartere.

– Vi forventer at vår nye Tomra Sharp Eye-teknologi vil bli ønsket velkommen i innsamlings- og sorteringsanlegg, samt gjenvinningsfabrikker for PET, sier Valerio Sama, produktsjef i Tomra Sorting Recyling.

– Sannsynligvis vil etterspørselen for dette vokse da trenden med mat på farten gir økt bruk av drikkeflasker i plast og plastskåler til grønnsaker, frukt og annen mat.

Flying Beam
Nøkkelen til gjennombruddet er videreutviklingen av Tomras Flying Beam-teknologi, som fra før var den beste sensorteknologien på markedet. NIR-systemet skanner kun det utvalgte området på transportbåndet og er ikke avhengig av ekstra lys. 

Systemet har mange kalibreringsmuligheter og kan gjenkjenne de fineste molekylforskjellene i materialene som fyker forbi på transportbåndene. Nå har Sharp Eye fått en større linse med høyere lysintensitet, og dermed kan den detektere egenskaper som er svært vanskelige å skille ut.

Over en million plastflasker kjøpes i verden hvert minutt, og antallet er forventet å vokse med 20 prosent de neste fem årene. Plastic Recyclers Europe utvikler retningslinjer for PET-skåler og oppfordrer til at det opprettes separate avfallsstrømmer for disse, samt et marked for gjenbruk.

 

 

Les mer

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Ace og Extr:Act blir Food and Beverage Carton Alliance

22. januar ble organisasjonen Food and Beverage Carton Alliance (FBCA) lansert. Den er dannet gjennom sammenslåingen av ACE (The Alliance for Beverage Cartons and the Environment) og EXTR:ACT, to europeiske organisasjoner som har jobbet for å fremme drikkekartonger som en bærekraftig emballasjeløsning og for å støtte industriens arbeid for å sikre at de blir samlet inn og resirkulert.
Vatskekartong

Lidl i Storbritannia fjerner designelementer som tiltaler barn

I Storbritannia har Lidl besluttet å fjerne alle designelementer som tiltaler barn på emballasjen til de minst sunne produktene av eget merke. Den skal være klar til midten av året og vil hjelpe foreldre å handle sunnere til barna sine.
LIDLx

Ishidas Europes nøkkelrolle i Maple Leafs kjempestore kyllingfabrikk

I samarbeid med Maple Leaf Foods, en av Canadas ledende kjøtt- og fjærfeprodusenter, har Ishida Europe spilt en nøkkelrolle i etableringen av Maple Leaf Foods sin nylig åpnede kyllingfabrikk i London, Ontario. Det er en stor investering verdt 772 millioner C$.
Ishida-Maple-Leaf-3x

Siste nytt

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Ace og Extr:Act blir Food and Beverage Carton Alliance

22. januar ble organisasjonen Food and Beverage Carton Alliance (FBCA) lansert. Den er dannet gjennom sammenslåingen av ACE (The Alliance for Beverage Cartons and the Environment) og EXTR:ACT, to europeiske organisasjoner som har jobbet for å fremme drikkekartonger som en bærekraftig emballasjeløsning og for å støtte industriens arbeid for å sikre at de blir samlet inn og resirkulert.
Vatskekartong

Lidl i Storbritannia fjerner designelementer som tiltaler barn

I Storbritannia har Lidl besluttet å fjerne alle designelementer som tiltaler barn på emballasjen til de minst sunne produktene av eget merke. Den skal være klar til midten av året og vil hjelpe foreldre å handle sunnere til barna sine.
LIDLx

Ishidas Europes nøkkelrolle i Maple Leafs kjempestore kyllingfabrikk

I samarbeid med Maple Leaf Foods, en av Canadas ledende kjøtt- og fjærfeprodusenter, har Ishida Europe spilt en nøkkelrolle i etableringen av Maple Leaf Foods sin nylig åpnede kyllingfabrikk i London, Ontario. Det er en stor investering verdt 772 millioner C$.
Ishida-Maple-Leaf-3x