Ny sort emballasjefarge på Diplom-is er enklere å gjenvinne

PUBLISERT: 19 august 2022
OPPDATERT: 26 januar

Den nye sortfargen på emballasjen gjør den lettere å å sortere og gjenvinne.

Diplom-is har byttet emballasjefargen fra «carbon black» til en en ny sort farge. Dermed blir det lettere å sortere og gjenvinne emballasjen i Royal-serien.


Den nye sortfargen er vitterlig en ny farge hos den norske is-produsenten Diplom-Is. Virksomheten ar nylig i samarbeid med Berry Superfos endre fargen på emballasjen for merkevaren Royal fra carbon black til den nye fargen «non-carbon black».

Kommunikasjonssjef i Diplom-Is, Anne -Lene Molland, sier:

-Vi er alltid på utkikk etter nye bærekraftige og økonomisk fordelaktige løsninger til våre produkter. Den nye sorte fargen gjør det lettere å avfallssortere og gjenvinne emballasjen lokalt. På den måten kan man spare vesentlige mengder jomfruelig plastmateriale.
-Vi har hatt en meget hyggelig prosess og har testet «non carbon black-emballasjen på to lokale gjenvinningsstasjoner i Norge og på et sorteringsanlegg i Tyskland.

Gir infrarød skanning en hjelpende hånd

I motsetning til den tradisjonelle carbon black-fargen kan non-carbon black gjenkjennes av NIR-teknologien (Near Infra-red Technology). Det betyr at all emballasje med den nye sorte fargen kan utsorteres til gjenvinning.
Berry Superfos bruker en spesiell fargeblanding av høy kvalitet og spesielle pigmenter som forbedrer NIR-teknologiens evne til å gjenkjenne den sorte plasten.
Diplom-Is setter eksempel for sort emballasje

-Vi har fått en del positiv feedback og på den måten skapt oppmerksomhet om de store utfordringene som bruk av carbon black skaper. Vi tror at vårt initiativ kan være med på å få andre bedrifter til å skifte fra konvensjonell sort emballasje til «non-carbon black.

Langvarig samarbeid

Det langvarige samarbeidet mellom Diplom-Is og Berry Superfos har utviklet seg til et partnerskap.
Ann-Lene Molland sier:

-Vårt valg av Berry Superfos handler i første omgang om å få den rette kvaliteten. Utover dette viser Berry Superfos at de følger opp og evner å justere emballasjen utfra våre behov ved å tilføye nødvendige forbedringer, for eksempel for å optimere arbeidsflyten i vår produksjon.

Les mer om non-carbon black.

Les mer

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Ace og Extr:Act blir Food and Beverage Carton Alliance

22. januar ble organisasjonen Food and Beverage Carton Alliance (FBCA) lansert. Den er dannet gjennom sammenslåingen av ACE (The Alliance for Beverage Cartons and the Environment) og EXTR:ACT, to europeiske organisasjoner som har jobbet for å fremme drikkekartonger som en bærekraftig emballasjeløsning og for å støtte industriens arbeid for å sikre at de blir samlet inn og resirkulert.
Vatskekartong

Lidl i Storbritannia fjerner designelementer som tiltaler barn

I Storbritannia har Lidl besluttet å fjerne alle designelementer som tiltaler barn på emballasjen til de minst sunne produktene av eget merke. Den skal være klar til midten av året og vil hjelpe foreldre å handle sunnere til barna sine.
LIDLx

Ishidas Europes nøkkelrolle i Maple Leafs kjempestore kyllingfabrikk

I samarbeid med Maple Leaf Foods, en av Canadas ledende kjøtt- og fjærfeprodusenter, har Ishida Europe spilt en nøkkelrolle i etableringen av Maple Leaf Foods sin nylig åpnede kyllingfabrikk i London, Ontario. Det er en stor investering verdt 772 millioner C$.
Ishida-Maple-Leaf-3x

Siste nytt

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Ace og Extr:Act blir Food and Beverage Carton Alliance

22. januar ble organisasjonen Food and Beverage Carton Alliance (FBCA) lansert. Den er dannet gjennom sammenslåingen av ACE (The Alliance for Beverage Cartons and the Environment) og EXTR:ACT, to europeiske organisasjoner som har jobbet for å fremme drikkekartonger som en bærekraftig emballasjeløsning og for å støtte industriens arbeid for å sikre at de blir samlet inn og resirkulert.
Vatskekartong

Lidl i Storbritannia fjerner designelementer som tiltaler barn

I Storbritannia har Lidl besluttet å fjerne alle designelementer som tiltaler barn på emballasjen til de minst sunne produktene av eget merke. Den skal være klar til midten av året og vil hjelpe foreldre å handle sunnere til barna sine.
LIDLx

Ishidas Europes nøkkelrolle i Maple Leafs kjempestore kyllingfabrikk

I samarbeid med Maple Leaf Foods, en av Canadas ledende kjøtt- og fjærfeprodusenter, har Ishida Europe spilt en nøkkelrolle i etableringen av Maple Leaf Foods sin nylig åpnede kyllingfabrikk i London, Ontario. Det er en stor investering verdt 772 millioner C$.
Ishida-Maple-Leaf-3x