Ny produksjonsrekord for grøt hos TINE på Tretten

PUBLISERT: 18 desember 2016
OPPDATERT: 26 januar

Hos TINE Meieriet Tretten jobber de 89 medarbeiderne på spreng hele døgnet syv dager i uka for å forsyne hele Norge med grøt før jul.

I november økte produksjonen av både varm og kald grøt med hele 25 prosent i forhold til november i fjor. TINE og Fjordland opplever ekstrem vekst, både innen varm og kald grøt. Fra 2000 til i år er grøtproduksjonen på Tretten fem-doblet.

– I november måned produserte vi 24 prosent mer middagsgrøt enn i 2015. Det betyr 300.000 kg mer på en måned. På mellommåltid er økningen 25 prosent, sier meierisjef Erik Isum.

– Det betyr hele 600.000 flere beger i november i år i forhold til november i fjor. Totalt ble det i november produsert 1.415.000 kg middagsgrøt, det vil si at alle innbyggere har fått minst en porsjon hver.

Varm grøt har fordoblet seg på fem år
Det ligger an til en produksjon på cirka 12.500 tonn grøt i 2016. I 2000 var produksjonen 2.500 tonn. Det er ventet en videre økning. Nordmenn spiser ferdiggrøt som aldri før – salget av varm grøt har fordoblet seg på fem år.

Fra 11 millioner solgte porsjoner Fjordlandgrøt i 2011 til 20 millioner porsjoner i 2015.
Både TINE og Fjordland opplever også ekstrem vekst innen kald grøt, dvs. mellommåltid. I 2015 ble det produsert i underkant av 20 millioner beger med kald grøt.

– I 2016 tror vi produksjonen nærmer seg 30 millioner beger og vi tror veksten vil fortsette videre. Det er nesten utrolig med en slik vekst i denne tradisjonelle norske husmannskosten. Folk opplever grøt som tradisjonelt, velsmakende, sunt og rimelig sier Isum.

Tretten investerer for 265 millioner på tre år
På grunn av den sterke veksten har det vært utfordrende å produsere nok selv om produksjonslinjene går for fullt. I 2014 vedtok Konsernstyret å investere i en ny og fjerde grøtlinje på Tretten til 58 millioner kroner.

 Videre skal TINE investere 103 millioner i lagerarealer for innsatsfaktorer og ferdigvarer. Det nye bygget stod klart i høst, men allerede før bygget var ferdig gikk de i gang med enda en utbygging.

De skal investere nye 104 millioner til videre utvidelse av kapasitet både produksjonsutstyr, vaskestasjon, kuldemaskiner, elektrokjel og mye annet som skal til for å lage grøt.

– I løpet av tre år skal vi investere 400.000 kroner hver eneste dag, sier Isum.
 

 

 

Les mer

New Yorks statsadvokat saksøker PepsiCo for forsøpling

New Yorks Attorney general anla et søksmål for noen uker siden og anklaget PepsiCo for å skade publikum og unnlate å advare forbrukere om miljø- og helsetrusler fra engangsplastemballasjen.
pepsico1x

Fra fossilt til biobasert i belysningsemballasjer

Paptic, Secto Design og Woamy har utviklet en ny løsning for beskyttende emballasje i belysningsindustrien. Den redesignede emballasjen er resirkulerbar og samsvarer med prinsippene for sirkulær økonomi.
SectoDesign-Sectomo-Paptic-2381_newslx

Stilmiks med dopaminkick skal selge nyttig pizza

For å få pizza uten brød til å virke fristende, hyret matprodusenten For Real! Foods inn byrået Pond Design. Med mange års erfaring innen emballasjedesign og identitetsskaping kunne byrået guide pizzaprodusenten til rett vei i fastfood-jungelen. Vi snakket med teamet i Pond Design om designprosessen.
Pond_For-Real-Food_01

Komposterbare ølkrus på Formel 1-finalen

På Formel 1-finalen i Abu Dhabi nylig var Helsingborg-selskapet Gaia Biomaterials ansvarlig for en unik del av arrangementets bærekraftssatsing. Arrangementets 150 000 ølkrus ble laget av selskapets komposterbare plasterstatning Biodolomer.
GAIAxx

Siste nytt

New Yorks statsadvokat saksøker PepsiCo for forsøpling

New Yorks Attorney general anla et søksmål for noen uker siden og anklaget PepsiCo for å skade publikum og unnlate å advare forbrukere om miljø- og helsetrusler fra engangsplastemballasjen.
pepsico1x

Fra fossilt til biobasert i belysningsemballasjer

Paptic, Secto Design og Woamy har utviklet en ny løsning for beskyttende emballasje i belysningsindustrien. Den redesignede emballasjen er resirkulerbar og samsvarer med prinsippene for sirkulær økonomi.
SectoDesign-Sectomo-Paptic-2381_newslx

Stilmiks med dopaminkick skal selge nyttig pizza

For å få pizza uten brød til å virke fristende, hyret matprodusenten For Real! Foods inn byrået Pond Design. Med mange års erfaring innen emballasjedesign og identitetsskaping kunne byrået guide pizzaprodusenten til rett vei i fastfood-jungelen. Vi snakket med teamet i Pond Design om designprosessen.
Pond_For-Real-Food_01

Komposterbare ølkrus på Formel 1-finalen

På Formel 1-finalen i Abu Dhabi nylig var Helsingborg-selskapet Gaia Biomaterials ansvarlig for en unik del av arrangementets bærekraftssatsing. Arrangementets 150 000 ølkrus ble laget av selskapets komposterbare plasterstatning Biodolomer.
GAIAxx