Ny glassflaske for vin veier bare 300 gram

PUBLISERT: 6 august 2025
OPPDATERT: 6 august
Glassflasker blir stadig lettere. Foto: Ardagh Group.

Ardagh Glass Packaging-Europe (AGP-Europe) har lansert en ny lettvektsflaske i glass på 300 g, som kombinerer ultralett design med høy styrke og et førsteklasses utseende.

Ettersom vinindustrien står overfor økende press for å redusere miljøpåvirkningen, leverer denne flasken på tre viktige fronter: materialreduksjon, strukturell ytelse og merkevarepresentasjon, ifølge Ardagh. 300 g, 75 cl flasken for stille viner er designet for å fungere på høyhastighets tappelinjer, tåle håndtering i forsyningskjeden og opprettholde den visuelle appellen som forventes av glassemballasje, samtidig som den gir en betydelig reduksjon i flaskevekt.

– Dette er mer enn en lettvektsflaske, det er en komplett emballasjeløsning, sier Nick Witton, salgssjef hos Ardagh Glass Packaging-UK.

– Vi har utviklet en 300 g flaske som også gir styrken og det førsteklasses utseendet som merkevarer og forbrukere krever.

Siste nytt

RFID-merking forventes å vokse kraftig i årene som kommer

Markedet for RFID-brikker vokser med mellom tjue og tjuefem prosent per år. I fjor ble det produsert trettini milliarder brikker globalt. Et stort område er selvfølgelig kredittkort, men teknologien er mye brukt til produktmerking, og mer er forventet.
Dieroff
RFID-merking forventes å vokse kraftig i årene som kommer

Den europeiske papirsekkindustrien sikter mot netto null innen 2050

Den europeiske papirsekk- og kraftsekkindustrien har startet en reise for å utvikle en veiviser mot netto nullutslipp innen 2050. Det nåværende fokuset er å identifisere de største bidragsyterne til bransjens karbonavtrykk og viktige områder for dekarbonisering.
EUROSAC-President-Allesandro-Selminx
Den europeiske papirsekkindustrien sikter mot netto null innen 2050

Ikke glem egen flaske eller kopp hvis du skal løpe Paris Marathon 2026

Hvis du planlegger å løpe Paris Marathon 2026, ikke glem å ta med din egen flaske eller krus til drikke. Løpet blir det første i verden som ikke tilbyr flasker og kopper, men heller påfyllingsstasjoner. Paris eliminerer nå fullstendig engangsartikler.
Parisx
Ikke glem egen flaske eller kopp hvis du skal løpe Paris Marathon 2026

Markedet for seniorvennlig emballasje vokser raskt

En aldrende befolkning og etterspørsel etter helseprodukter fører til et større behov for emballasje som er lett å åpne og lukke. Den økonomiske veksten i segmentet forventes å være sterk ifølge Market Research Future.
mhrezaa-oydOFpht1QU-unsplashx
Markedet for seniorvennlig emballasje vokser raskt

Les mer

RFID-merking forventes å vokse kraftig i årene som kommer

Markedet for RFID-brikker vokser med mellom tjue og tjuefem prosent per år. I fjor ble det produsert trettini milliarder brikker globalt. Et stort område er selvfølgelig kredittkort, men teknologien er mye brukt til produktmerking, og mer er forventet.
Dieroff
RFID-merking forventes å vokse kraftig i årene som kommer

Den europeiske papirsekkindustrien sikter mot netto null innen 2050

Den europeiske papirsekk- og kraftsekkindustrien har startet en reise for å utvikle en veiviser mot netto nullutslipp innen 2050. Det nåværende fokuset er å identifisere de største bidragsyterne til bransjens karbonavtrykk og viktige områder for dekarbonisering.
EUROSAC-President-Allesandro-Selminx
Den europeiske papirsekkindustrien sikter mot netto null innen 2050

Heidelberg lanserer betjeningsfri platehåndtering

Nå tar Heidelberg plateproduksjon til et nytt nivå ved å lansere Compact Pallet Loader (CPL) og Compact Bender, som kan integreres direkte i CtP-linjene.
Heidelberg_CPL
Heidelberg lanserer betjeningsfri platehåndtering

Coca-Cola tester ny multipakkemballasje uten plast i Tyskland

Coca-Cola tester nå et konsept som vi kjenner igjen fra Carlsberg og deres ølbokser i noen år. Plastinnpakningen rundt multipakkene erstattes med limprikker og et papphåndtak. Dette skriver Packaging Europe.
cocax
Coca-Cola tester ny multipakkemballasje uten plast i Tyskland