Ny bakeriemballasje reduserer CO2-utslipp med en tredel

PUBLISERT: 13 april 2022
OPPDATERT: 26 januar

Emballasjen er laget av dispersjonsbelagt barrierekartong som kan gjenvinnes.|

Bakeriet er snart 100 år gammelt og produserer bakverk og handverksbrød basert op lokale råvarer og tradisjonelle metoder.

De viktigste kravene til ny emballasje for bakeriet Viipurilainen Kotileipomo var miljøfotabtrykket og at den kan settes sammen raskt og enkelt.

Emballasjedesignteamene i Viipurilainen Kotileipomo og Metsä Boards Excellence Center utviklet sammen er ressurseffektiv og 100 prosent gjenvinnbar bakeriemballasje.

Den nye emballasjen er iøynefallende og reduserer materialbehovet med 25 prosent og CO2-utslipp med 34 prosent sammenlignet med den tidligere emballasjen.
Iøynefallende

Den nye emballasjen er iøynefallende og reduserer materialbehovet med 25 prosent og CO2-utslipp med 34 prosent sammenlignet med den tidligere emballasjen. Samtidig kunne bruken av plast reduseres ved at de ikke bruker PE-belagt kartong. Den nye emballasjen er også raskere og enklere å sette sammen.

– Emballasjens bærekraft er viktig for oss og våre kunder, og det er fantastisk å kunne spre budskapet om å redusere plast og fremme gjenvinning, sier Teppo Hemmilä, brødkunstner og innovasjonsdirektør i Viipurilainen Kotileipomo.
Han forteller at hele produktutviklingsprosessen ble gjennomført på en strukturert måte hos Excellenve Center og at den nye emballasjen kom raskt ut på markedet.

Innovativ løsning

– Det nye konseptet er et utmerket eksempel på innovative løsninger som er gjort mulig via felles brainstorming, sier Ilkka Harju, Packaging Services Director, EMEA och APAC, Metsä Board.

– Da vi designet emballasjen brukte vi en virtuell modell på vår Excellence Center for å visualisere materialet, strukturen og bærekraften raskt og eksakt.

Bakeriemballasjen er laget av lettvekts Metsä Board Prime FBB EB, en dispersjonsbelagt barrierekartong som kan gjenvinnes. Materialet har høy tykkelse og er fettresistent, noe som er nødvendig ved pakking av varer med høyt fettinnhold som bakverk og kaker.

Les mer

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red

Siste nytt

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red