Nyheten MEATish er Norturas første steg inn i vegetarmarkedet. Produktserien er utviklet i samarbeid med og for Rema 1000.
– Som landets største kjøttprodusent, er vi glade for å supplere vårt sortiment med vegetariske alternativer, sier konsernsjef Arne Kristian Kolberg.
Vil tilby et alternativ til kjøtt
– Man kan kanskje stusse litt over at en kjøttprodusent gjør dette, men de fleste av oss har middager uten kjøtt innimellom, og da ønsker vi å ha et godt norskprodusert vegetaralternativ. I Nortura har vi utstyret, kapasiteten og kompetansen til å produsere gode vegetarprodukter tilpasset norske ganer.
Den første produktserien, MEATish, vil være Rema 1000s egen merkevare. Produktene MEATish Boller, MEATish Nuggets, MEATish Biter og MEATish Burger lanseres i Rema-butikker på Østlandet i slutten av februar, og MEATish Deig lanseres i Rema-butikker over hele landet i begynnelsen av mars.
– Dette er gode produkter med smak og konsistens som likner våre tilsvarende produkter av kjøtt. Vi har lagt mye arbeid i produktutvikling for å få til dette, og håper at forbruker vil like resultatet like godt som vi gjør, sier Kolberg.
Laget av soya
MEATish-produktene er laget av GMO-fri soya dyrket i Nord-Amerika. I tillegg inneholder alle produktene norske egg. Avhengig av hvilke produkter man sammenligner med kan MEATish-produktene ha tilsvarende eller høyere proteininnhold og mindre mettet fett enn kjøtt-alternativene.
– Grunnen til at Nortura har valgt å bruke soya som hovedingrediens er fordi soya gir mest lignende struktur, konsistens og næringsinnhold som kjøtt.
– Per i dag finnes det dessverre ikke et egnet norsk erstatningsprotein for kjøtt. Imidlertid skjer det mye forskning på området, og Nortura ønsker på sikt å ta i bruk norske råvarer når det er mulig, konstaterer Kolberg.