Norges smarteste bedrift følger en digital rød tråd

PUBLISERT: 11 mars 2018
OPPDATERT: 26 januar


Industriselskapet Brunvoll AS ble kåret til Norges smarteste industribedrift i 2017. Ifølge direktøren tenker selskapet digitalisering i hele produksjonen.

– Hos oss har digitalisering vært en del av et langsiktig arbeid som vi har drevet med gjennom mange år, sier Odd Tore Finnøy, administrerende direktør hos Brunvoll AS. 

Digitalisering i hele produksjonen
Han forteller at det begynte med automatisering og fortsatte videre med digitalisering og robotisering i produksjonen, så fulgte digitalisering av administrative prosesser.

– Vi tenker digitalisering i hele produksjonen, fra fødselen av en idé, til oppfølging av produktet gjennom hele levetiden og til gjenbruk av data i videre utvikling. Vi har en digital rød tråd gjennom hele verdikjeden, sier Finnøy.

Industriselskapet Brunvoll AS er leverandør til den maritime bransjen. Selskapets kjerneprodukter er thrustere og fremdriftssystemer.

Er med i industriklyngen iKuben
Brunvoll er én av cirka 50 bedrifter i NSE-klyngen iKuben. Klyngen har for tiden et prosjekt med hovedtema «rask omstilling til digital verdiskapning».

 Felles for industri- og teknologibedriftene i iKuben er at de har utfordringene og mulighetene som ligger i digital verdiskapning som fokusområde. 

Utfordringen er nemlig å anvende den digitale innsikten nye teknologier muliggjør til å skape verdier, som igjen skal føre til nye bærekraftige forretningsmodeller, produkter og tjenester.

Nordisk samarbeid om Industri 4.0
Finnøy forteller at de er invitert inn i et nordisk samarbeidsprosjekt for å møte tyskernes Industri 4.0.

Gjennom dette prosjektet er Finnøy blitt forundret over hvor mye lengre vi har kommet i digitaliseringsprosessen i Norge enn i de andre nordiske landene.

– Når de andre landene snakker om digitalisering, så dreier det seg i hovedsak om automatisering og robotisering, mens i Norge tenker vi mye bredere, sier Finnøy.

Støtter messen SMART Industri
På spørsmål om det å arrangere SMART industri som en møteplass for industrien, svarer Odd Tore Finnøy at han er positiv til dette. Men han mener det er viktig at «alle» er med.

Med «alle» mener han de store bransjeforeningene, slik at det blir ett stort arrangement og ikke flere små messer og bransjetreff som blir veldig like.

Emballasjeforeningen er en av bransjeforeningene som støtter opp om SMART Industri som arrangeres på Norges Varemesse i Lillestrøm 17.-19. april 2018.

http://smart-industri.no/

 

 

Siste nytt

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot

Les mer

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot