Norges smarteste bedrift følger en digital rød tråd

PUBLISERT: 11 mars 2018
OPPDATERT: 26 januar


Industriselskapet Brunvoll AS ble kåret til Norges smarteste industribedrift i 2017. Ifølge direktøren tenker selskapet digitalisering i hele produksjonen.

– Hos oss har digitalisering vært en del av et langsiktig arbeid som vi har drevet med gjennom mange år, sier Odd Tore Finnøy, administrerende direktør hos Brunvoll AS. 

Digitalisering i hele produksjonen
Han forteller at det begynte med automatisering og fortsatte videre med digitalisering og robotisering i produksjonen, så fulgte digitalisering av administrative prosesser.

– Vi tenker digitalisering i hele produksjonen, fra fødselen av en idé, til oppfølging av produktet gjennom hele levetiden og til gjenbruk av data i videre utvikling. Vi har en digital rød tråd gjennom hele verdikjeden, sier Finnøy.

Industriselskapet Brunvoll AS er leverandør til den maritime bransjen. Selskapets kjerneprodukter er thrustere og fremdriftssystemer.

Er med i industriklyngen iKuben
Brunvoll er én av cirka 50 bedrifter i NSE-klyngen iKuben. Klyngen har for tiden et prosjekt med hovedtema «rask omstilling til digital verdiskapning».

 Felles for industri- og teknologibedriftene i iKuben er at de har utfordringene og mulighetene som ligger i digital verdiskapning som fokusområde. 

Utfordringen er nemlig å anvende den digitale innsikten nye teknologier muliggjør til å skape verdier, som igjen skal føre til nye bærekraftige forretningsmodeller, produkter og tjenester.

Nordisk samarbeid om Industri 4.0
Finnøy forteller at de er invitert inn i et nordisk samarbeidsprosjekt for å møte tyskernes Industri 4.0.

Gjennom dette prosjektet er Finnøy blitt forundret over hvor mye lengre vi har kommet i digitaliseringsprosessen i Norge enn i de andre nordiske landene.

– Når de andre landene snakker om digitalisering, så dreier det seg i hovedsak om automatisering og robotisering, mens i Norge tenker vi mye bredere, sier Finnøy.

Støtter messen SMART Industri
På spørsmål om det å arrangere SMART industri som en møteplass for industrien, svarer Odd Tore Finnøy at han er positiv til dette. Men han mener det er viktig at «alle» er med.

Med «alle» mener han de store bransjeforeningene, slik at det blir ett stort arrangement og ikke flere små messer og bransjetreff som blir veldig like.

Emballasjeforeningen er en av bransjeforeningene som støtter opp om SMART Industri som arrangeres på Norges Varemesse i Lillestrøm 17.-19. april 2018.

http://smart-industri.no/

 

 

Les mer

Lite kunnskap om emballasjens miljøpåvirkning blant svenske øldrikkere

En ny undersøkelse fra Sveriges Bryggerier viser at svenskene foretrekker å kjøpe øl på flaske for smakens skyld, men boksen er populær av praktiske årsaker. Nær fire av ti synes det er vanskelig å vite hvilken emballasje som er mest miljøvennlig, samtidig som like mange svarer at de ikke bryr seg om emballasjens miljøpåvirkning.
Namnlös design - 7

Ny internasjonal toppjobb for Fujifilms Tommy Segelberg

Tommy Segelberg er utnevnt til segmentsjef for Digital Packaging innenfor EMEA-regionen for Fujifilm.
Tommy-Segelberg-2048x1469x

Svenske GAIA Biomaterials leverer materialer til millioner av sugerør i USA

I disse dager starter det amerikanske selskapet Evanesce produksjonen av de første 7,5 millioner sugerørene av det svenske materialet Biodolomer. En krittbasert plastforsegling produsert av Gaia Biomaterials i Helsingborg.
Irish Coffee

Paboco lanserer nå verdens første markedsklare papirflaske

Paboco og Blue Ocean Closures har inngått partnerskap for å lage bransjens første markedsklare kombinasjon av papirflaske og fiberbasert lukking. Den er nå tilgjengelig på markedet og forventes å nå forbrukerne tidlig i 2025. 8. oktober ble den for første gang vist frem til markedet. Det fant sted på legemiddelmessen CPHI i Milano.
Main-Imagex

Siste nytt

Lite kunnskap om emballasjens miljøpåvirkning blant svenske øldrikkere

En ny undersøkelse fra Sveriges Bryggerier viser at svenskene foretrekker å kjøpe øl på flaske for smakens skyld, men boksen er populær av praktiske årsaker. Nær fire av ti synes det er vanskelig å vite hvilken emballasje som er mest miljøvennlig, samtidig som like mange svarer at de ikke bryr seg om emballasjens miljøpåvirkning.
Namnlös design - 7

Ny internasjonal toppjobb for Fujifilms Tommy Segelberg

Tommy Segelberg er utnevnt til segmentsjef for Digital Packaging innenfor EMEA-regionen for Fujifilm.
Tommy-Segelberg-2048x1469x

Svenske GAIA Biomaterials leverer materialer til millioner av sugerør i USA

I disse dager starter det amerikanske selskapet Evanesce produksjonen av de første 7,5 millioner sugerørene av det svenske materialet Biodolomer. En krittbasert plastforsegling produsert av Gaia Biomaterials i Helsingborg.
Irish Coffee

Paboco lanserer nå verdens første markedsklare papirflaske

Paboco og Blue Ocean Closures har inngått partnerskap for å lage bransjens første markedsklare kombinasjon av papirflaske og fiberbasert lukking. Den er nå tilgjengelig på markedet og forventes å nå forbrukerne tidlig i 2025. 8. oktober ble den for første gang vist frem til markedet. Det fant sted på legemiddelmessen CPHI i Milano.
Main-Imagex