Lofotpils og daglig leder Andreas Thorvardarson har hårete grønne mål. Nå har de gått over til å bruke bioetiketter fra Skipnes Etikett på sine flasker.
Etikettematerialet er ISCC-sertifisert bioplast, et fornybart alternativ til fossilbasert plast fremstilt av trebasert masse av UPM Raflatac.
– Vi skal bli verdens mest miljøvennlige bryggeri!
Disse bevingede ordene ble ytret av Andreas Thorvardarson på 50-årsjubileet til Skipnes Etikett, men visjonen er ifølge opphavsmannen ikke bare ord. Målet er å faktisk utgjøre en forskjell.
– Vi ser etter måter å påvirke miljøet rundt oss positivt, og tok tidlig kontakt med våre leverandører for å starte en dialog på hva man kunne gjøre for en positiv endring. Skipnes har vært veldig framoverlente i denne prosessen, og var interesserte i å finne en løsning med en gang, forteller Andreas.
– Skipnes kom kjapt på sak og informerte oss om at det var på vei en bioetikett som de ønsket å teste ut i markedet. Dette passet perfekt med visjonen og vi sa med en gang ja!

Godt mottatt i markedet
– Mottakelsen har vært veldig bra! Den moderne ølkonsumenten bryr seg virkelig om det miljømessige fotavtrykket som settes igjen i produktene de kjøper, fortsetter han.
Skipnes har vært engasjert gjennom hele prosessen, og har selv vært spente på resultatet og mottakelsen. Skipnes-selger Joachim Valle Hansen tok personlig turen fra Trondheim til Lofoten for å se resultatet med egne øyne.
– Vi benytter vanligvis plastetiketter som gjør produksjonen sømløs uten at etikettene slites på baksiden. Det var ingen produksjonsproblemer med bioetikettene, og vi er veldig fornøyde med kvaliteten, bekrefter Andreas Thorvardarson.
– Vi vil jobbe videre med å bygge opp den miljøvennlige profilen, og sette øl fra Lofoten på Europa-kartet. For øyeblikket har den miljøvennlige profilen slått an i Tyskland.