Nordnorsk bryggeri legger om til biobaserte etiketter på flaskene

PUBLISERT: 16 oktober 2020
OPPDATERT: 26 januar

Daglig leder Andreas Thorvardarson og Joachim Valle Hansen, selger i Skipnes Erikett.|Lofotpils med bioetikett har slått godt an i nord.

Lofotpils og daglig leder Andreas Thorvardarson har hårete grønne mål. Nå har de gått over til å bruke bioetiketter fra Skipnes Etikett på sine flasker.

Etikettematerialet er ISCC-sertifisert bioplast, et fornybart alternativ til fossilbasert plast fremstilt av trebasert masse av UPM Raflatac.

– Vi skal bli verdens mest miljøvennlige bryggeri!

Disse bevingede ordene ble ytret av Andreas Thorvardarson på 50-årsjubileet til Skipnes Etikett, men visjonen er ifølge opphavsmannen ikke bare ord. Målet er å faktisk utgjøre en forskjell.

– Vi ser etter måter å påvirke miljøet rundt oss positivt, og tok tidlig kontakt med våre leverandører for å starte en dialog på hva man kunne gjøre for en positiv endring. Skipnes har vært veldig framoverlente i denne prosessen, og var interesserte i å finne en løsning med en gang, forteller Andreas.

– Skipnes kom kjapt på sak og informerte oss om at det var på vei en bioetikett som de ønsket å teste ut i markedet. Dette passet perfekt med visjonen og vi sa med en gang ja!

Lofotpils med bioetikett har slått godt an i nord.
Godt mottatt i markedet

– Mottakelsen har vært veldig bra! Den moderne ølkonsumenten bryr seg virkelig om det miljømessige fotavtrykket som settes igjen i produktene de kjøper, fortsetter han.

Skipnes har vært engasjert gjennom hele prosessen, og har selv vært spente på resultatet og mottakelsen. Skipnes-selger Joachim Valle Hansen tok personlig turen fra Trondheim til Lofoten for å se resultatet med egne øyne.

– Vi benytter vanligvis plastetiketter som gjør produksjonen sømløs uten at etikettene slites på baksiden. Det var ingen produksjonsproblemer med bioetikettene, og vi er veldig fornøyde med kvaliteten, bekrefter Andreas Thorvardarson.

– Vi vil jobbe videre med å bygge opp den miljøvennlige profilen, og sette øl fra Lofoten på Europa-kartet. For øyeblikket har den miljøvennlige profilen slått an i Tyskland.

 

 

Siste nytt

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot

Les mer

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot