Nordisk næringsliv støtter EUs klimavisjon for 2050

PUBLISERT: 29 november 2018
OPPDATERT: 26 januar


Sammen med sine nordiske søsterorganisasjoner støtter NHO EUs ambisjon om klimanøytralitet i 2050. De ser også muligheter i det grønne skiftet.

28. november la Europakommisjonen frem sin langsiktige strategi og ambisjon for klimagassutslipp i 2050. Dette gjorde de i forkant av Klimatoppmøtet i Katowice for å vise at EU leder an i å møte klimautfordringen og implementerer Paris-avtalen for å legge press på verdens land i forkant av forhandlingene.
 
Norden er samlet
I en felles uttalelse fra de nordiske organisasjonene, heter det at nordisk næringsliv legger FNs klimapanels 1,5 gradsrapport til grunn når det gjelder karbonnøytralitet, balanse mellom utslipp og opptak, som felles europeisk ambisjon for 2050. 

– NHO ser, sammen med dansk, finsk, islandsk og svensk næringsliv, at konkurransekraft og klimaambisjon går hånd i hånd, skriver NHO i et nyhetsbrev.

– Vi mener at en markedsbasert klimapolitikk vil kunne innfri ambisjonene, begrense kostnadene og stimulere europeiske bedrifter til å levere globale klimaløsninger om rammebetingelsene er riktige.

Ser muligheter i det grønne skiftet
NHO ser både utfordringer og muligheter i det grønne skiftet. 

– Vi er med i den Europeiske klimadugnaden og særlig opptatt av å få demonstrert en verdikjede for karbonfangst, transport og lagring i tråd med de langsiktige klimamålene. Det haster med å komme i gang om vi vil følge rådene fra klimapanelet.

På kortere sikt er NHO opptatt av å dra i gang den sirkulære bioøkonomien og få etablert et CO2-fond for næringslivets transporter, for raskere å få ned utslippene fra transport innen 2030. 
– Offentlig-privat samarbeid er avgjørende for å finne løsninger på klimautfordringen, fastslår NHO.

Les EUs pressemelding om klimanøytralitet.

 

 

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar