Hvordan kan intelligente og tilkoblede produkter påvirke kjøpsbeslutningen? Og hvordan kan smarttelefoner bygge merkevarelojalitet?
– Svarene er opplagte når du ser på hva dagens unge forbrukere vil ha av kjøpsopplevelser og interaksjon med varemerkene, hevder Erwan Le Roy, EVP Business Development & GM NFC Solutions and Smart Sensor Products, som skribent i Thinfilms nyhetsbrev.
Den gode historien
For det første er en god merkevarehistorie ofte en nøkkelkomponent i markedsføringen mot forbrukere. Når den presenteres på riktig måte, vil den engasjere og skape en følelsesmessig forbindelse med forbrukeren.
– Unge forbrukere vil også ha en god følelse for de produktene de kjøper. Dette handler ikke lenger bare om en god historie men om hvordan de praktiske attributtene til produktet fremstår, skriver Le Roy.
Hvordan er produktet laget? Hvilke ingredienser er brukt, hvor ble det dyrket, når ble det høstet og hvordan ble det transportert? Dagens unge vil også ha umiddelbar og sømløs informasjon om produktet, og det vil de ha på sine egne premisser.
Teknologi for unge forbrukere
– NFC – eller nærfeltskommunikasjon er en teknologi som kan innfri behovene til unge forbrukere født rundt tusenårsskiftet. De har hver sin smarttelefon som gir dem tilgang til teknologien. Antall NFC-mobiler har vokst med 112 prosent siden 2013, hevder Le Roy.
NFC gir direkte kommunikasjon mellom merkevareeiere og forbrukerne, både før og etter kjøp. Interaksjonen er mye mindre påtrengende enn Bluetooh og iBeacons, samt lettere – og 15 ganger raskere i bruk – enn QR-koder.
Med ett tastetrykk på en smarttelefon mot en gjenstand med NFC-brikke, kan man få opp tilbud, produktomtaler, lojalitetsintensiver eller dele informasjon med venner via sosiale medier. Gjennom nettsurfing og app-er kan forbrukerne dirigeres til relevant informasjon.
Her kan de også lære mer om produktet, bidra til varemerkets eventuelle velferdssaker eller bestille produktet på nytt.
Thinfilm viser teknologien
NFC-brikkene til Thinfilm har unik ID i hver enkelt tag, samt integrert programvare som linker offlinebevegelser til onlineprofiler. På denne måten kan merkevareeierne utvikle personlige og målrettede kampanjer.
– NFC-basert mobilmarkedsføring kan være effektivt for små og mellomstore bedrifter om ikke har ressurser til bred dagligvaredistribusjon, annonsebudsjett eller påvirkningskraft til å skaffe seg den beste hylleplassen, mener Erwan LeRoy.
Thinfilm er tilstede på Millenial 20/20 APAC i Singapore 7. september som gjest hos Accenture og Unilever. Her kan man få demonstrert bruk av NFC-brikker.