Nestlé vil ha felles front mot europeisk overvekt

PUBLISERT: 22 juni 2016
OPPDATERT: 26 januar


– Når opp mot 30 prosent av Europas befolkning er overvektig, har vi et problem, og det er på tide å løse det, sier Luis Cantarell i Nestlé, som vil ha felleseuropeisk politikk.

Nestlés øverste sjef for Europa, Midt-Østen og Nord-Afrika, Luis Cantarell talte under en konferanse i regi av Nestlé, verdens største mat- og drikkevareselskap, i Brussel 21. juni.

Vil ha en felleseuropeisk politikk
I forbindelse med selskapets 150-årsjubileum, var mer enn 300 politikere og byråkrater samlet for å diskutere mat, bærekraft og utfordringer knyttet til ernæring.

Nestlé støtter det nederlandske EU-presidentskapets initiativ til å utvikle ny politisk plattform for å motivere næringsmiddelindustrien til å investere i sunnere produkter på tvers av EU.

– I dag har vi 28 ulike nasjonale løsninger på samme problem. Om vi kan erstatte disse med en sterk, langsiktig og felles politikk, vil vi kunne skape en helt annen grobunn for konkurranse som vil drive innovasjon innen ernæring, sa Cantarell.

Fjernet mye sukker, salt og fett
I løpet av de siste to årene har Nestlé fjernet mer enn 8600 tonn sukker fra sine mat- og drikkevarer, i tillegg til 260 tonn salt og 440 tonn mettet fett. Selskapet vil om kort tid annonsere nye mål for det videre arbeidet.

På konferansen i Brussel ble bransjen utfordret til å utvikle og produsere matvarer tilpasset det 21. århundre, både med hensyn til nye spisemønstre og demografiske endringer.

I tillegg til å renovere den eksisterende mat- og drikkeporteføljen sin, vil Nestlé også møte utfordringene ved å utvikle ernæring som er personlig tilpasset gjennom Nestlé Health Science, som ble etablert i 2011.

Selskapet forsker nå på hvordan genetikk og individuelle faktorer påvirker hvordan maten gir deg best effekt.

Forsker på vektreduksjon
– Neste generasjon ernæring er forskningsbasert og personlig tilpasset, og kan spille en viktig rolle for å øke livskvaliteten blant befolkningen, sa Cantarell.  

Nestlé Norge inngår i Nestlé SA som er verdens ledende næringsmiddelkonsern innen ernæring, helse og velvære. Selskapets historie i Norge strekker seg helt tilbake til 1898 og oppkjøpet av Viking Melk.

I dag selger Nestlé en rekke sterke merkevarer som NESCAFÉ, Nesquik, NESCAFÉ Dolce Gusto, Nestlé Barnemat, Smarties, Lion, After Eight, Maggi potetmos og buljong og frokostblandinger som Cheerios og Fitness. Nestlé eier også virksomhetene Nespresso, Nestlé Professional, Kaffeknappen, Purina og Nestlé Health Science.

Nestles mål er å produsere kvalitetsprodukter som smaker godt og fremmer en sunn livsstil. I Nestlé Norge er det cirka 300 ansatte, som omsetter for 1,9 milliarder kroner (2014).

 

 

 

Siste nytt

Finsk lakris i ny emballasje deltar i Packnorth Award 2025

Det finske selskapet Kouvolan Lakritsi konkurrerer i årets Packnorth Award med sitt nye, resirkulerbare Laku-krus, laget av jomfrufiber. Den erstatter plastposer med lakris.
Lakritsxx
Finsk lakris i ny emballasje deltar i Packnorth Award 2025

Mondelez emballasjer kan nå skannes med Bower-appen

Mondelez Norden har innledet et samarbeid med Bower som gjør det mulig for forbrukere å skanne emballasjen sin før den kildesorteres.
bower
Mondelez emballasjer kan nå skannes med Bower-appen

Undersøkelse: Mange har problemer med å åpne vriene emballasjer

Når det kreves skarpe verktøy eller hjelp for å åpne et medisinglass eller en matemballasje, er det noe galt. For mange med revmatisme er dette hverdagen – men en ny undersøkelse fra Novus viser at problemer med emballasjer som er tungvinte å åpne er utbredt i hele befolkningen.
uk-enkat-utvaldx
Undersøkelse: Mange har problemer med å åpne vriene emballasjer

Labelexpo utvides med falsekartong

Fra og med i år inkluderer Labelexpo Europe som arrangeres i Barcelona fra 16.–19. September, falsekartongteknologi sammen med etiketter og fleksibel emballasje.
Screenshot
Labelexpo utvides med falsekartong

Les mer

Finsk lakris i ny emballasje deltar i Packnorth Award 2025

Det finske selskapet Kouvolan Lakritsi konkurrerer i årets Packnorth Award med sitt nye, resirkulerbare Laku-krus, laget av jomfrufiber. Den erstatter plastposer med lakris.
Lakritsxx
Finsk lakris i ny emballasje deltar i Packnorth Award 2025

Mondelez emballasjer kan nå skannes med Bower-appen

Mondelez Norden har innledet et samarbeid med Bower som gjør det mulig for forbrukere å skanne emballasjen sin før den kildesorteres.
bower
Mondelez emballasjer kan nå skannes med Bower-appen

Undersøkelse: Mange har problemer med å åpne vriene emballasjer

Når det kreves skarpe verktøy eller hjelp for å åpne et medisinglass eller en matemballasje, er det noe galt. For mange med revmatisme er dette hverdagen – men en ny undersøkelse fra Novus viser at problemer med emballasjer som er tungvinte å åpne er utbredt i hele befolkningen.
uk-enkat-utvaldx
Undersøkelse: Mange har problemer med å åpne vriene emballasjer

Labelexpo utvides med falsekartong

Fra og med i år inkluderer Labelexpo Europe som arrangeres i Barcelona fra 16.–19. September, falsekartongteknologi sammen med etiketter og fleksibel emballasje.
Screenshot
Labelexpo utvides med falsekartong