Nestlé signerte intensjons-avtale for sunnere mat

PUBLISERT: 6 desember 2016
OPPDATERT: 26 januar


Næringsorganisasjonene og dagligvarebransjen går til felles dugnad med konkrete mål for reduksjon av sikker, salt og mettet fett i mat og drikke.

I 2014 samlet Helse- og omsorgsminister Bent Høie for første gang næringsorganisasjonene og dagligvarebransjen til en felles dugnad for å gjøre nordmenn sunnere. I dag signerte partene en avtale med konkrete mål for reduksjon av sukker, salt og mettet fett i mat og drikke.

Unik avtale
– Kutt av salt, sukker og mettet fett har vært på Nestlés agenda i nesten ti år, og den nye intensjonsavtalen bekrefter at vi står sammen i arbeidet mot et veldig viktig mål, sier adm. dir. i Nestlé Norge, Vladimir Wendl, som signerte avtalen på vegne av selskapet.

– Både næringsorganisasjonene, matmyndighetene og bransjen har jobbet hardt for å få på plass denne unike avtalen, og det skal vi være stolte av. Det er imidlertid nå den virkelige jobben begynner, men sammen er jeg overbevist om at vi skal utgjøre en forskjell for folkehelsen, sier Wendl.

I avtalen forplikter partene seg til å arbeide mot følgende felles mål:
* At det gjennomsnittlige inntaket av tilsatt sukker per person skal reduseres med minst 12,5 pst innen 2021. Det betyr en reduksjon til nærmere 11 energiprosent innen 2021. Inntaket var på 13 energiprosent i 2013.

* At det gjennomsnittlige inntaket av mettet fett per person skal ned til 13 energiprosent innen 2018. Inntaket var på 14 energiprosent i 2015.

* At det gjennomsnittlige inntaket av salt per person skal ned til 8 gram per dag innen 2021. Inntaket var på 10 gram i 2010.

* At inntaket av sunne matvarer som frukt grønnsaker og fisk øker

Banebrytende forskning
I møtet delte Nestlé ny forskning med Bent Høie: Med bare naturlige ingredienser har Nestlé-forskere funnet en ny måte å endre strukturen i sukkerpartiklene på, som gjør at sukkeret løser seg opp raskere.

Dette betyr at selv med mindre sukker i sjokoladen, vil tungen din oppfatte den samme gode søtsmaken som før.

– De banebrytende resultatene kan potensielt redusere sukkerinnholdet i sjokolade med 40 prosent. Det gjør oss optimistiske for fremtiden, sier Wendl.

 

 

Les mer

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors

Siste nytt

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors