Verdens største mat- og drikkeselskap omsatte for cirka 227 milliarder NOK (20,8 milliarder CHF) i første kvartal 2020, med en organisk vekst på 4,3 prosent.
Konsernsjef i Nestlé, Mark Schneider, tror korona-krisen vil berøre folk i lang tid fremover.
– COVID-19-krisen fortsetter å påvirke livene våre betydelig, og til tider på en tragisk måte. Våre tanker går ut til alle som er blitt berørt, og vi uttrykker vår dypeste medfølelse til de som har mistet sine kjære, sier Schneider.
Har et særlig ansvar
Han sier at Nestlé har et særskilt ansvar på dette tidspunktet: – Maten og drikken vår bidrar til å holde mennesker sunne og gir velvære. Våre ansatte, særlig de som jobber ved frontlinjen, har vist et ekstraordinært engasjement for å holde produksjonen i gang for å imøtekomme forbrukernes behov.
– Vi vil fortsette å jobbe hardt for å tilby mat og drikke til mennesker rundt om i verden hver dag.
Schneider legger til at virksomheten viste seg tilpasningsdyktig i første kvartal, noe som gjenspeiler selskapets brede, diversifiserte produktportefølje og sterke lokale tilstedeværelse i 187 land.
– Imidlertid er denne krisen langt fra over, og vi vil møte mange usikkerheter i tiden som kommer. Vi vil fortsette å tilpasse oss raskt til endrede forbrukerbehov og utfordringer i våre globale forsyningskjeder. Som en pålitelig arbeidsgiver og forretningspartner oppfyller vi forpliktelsene våre.
– Som en ansvarlig aktør i lokalsamfunn fortsetter vi å tilby hjelp, spesielt til de mest utsatte i samfunnet. I løpet av selskapets 154 år har Nestlé lykkes med å overvinne mange utfordringer. Vi er sikre på at vi – sammen med alle som bekjemper pandemien og dens konsekvenser – også vil overvinne dette.
Starbucks-kaffe i Norge
I Norge er Nestlé en betydelig aktør innenfor kaffe, barnemat, frokostblandinger, dyremat, sjokolade og vegetarmat.I første kvartal hadde koronaviruset også her en betydelig innvirkning arbeidet i Nestlé.
Vladimir Wendl, administrerende direktør i Nestlé Norge sier:
– Vi kommer alltid til å huske første kvartal av 2020. Helsen og sikkerheten til våre ansatte, kunder og forbrukere har hele veien vært vår fremste prioritet, samtidig som at vi har opprettholdt våre aktiviteter på en god og ansvarlig måte, sier Wendl.
– Vi har lyktes god å opprettholde leveranser til kundene våre, og vil fortsette å jobbe hardt for dette.
Han forteller at Nestlé Norge lanserte nyheter i februar som har blitt veldig godt tatt imot av norske forbrukere, som kaffe fra Starbucks i kapsler, filtermalt og hele bønder.
Nestlé Norge inngår i Nestlé SA som er verdens ledende næringsmiddelkonsern innen ernæring, helse og velvære. Selskapets historie i Norge strekker seg helt tilbake til 1898 og oppkjøpet av Viking Melk.