Nespresso forplikter seg til full karbonnøytralitet innen 2022

PUBLISERT: 5 oktober 2020
OPPDATERT: 26 januar

— Klimaendringer er en realitet, og fremtiden vår avhenger av at vi virkelig tar tak og jobber raskere med våre bærekraftforpliktelser, sier Guillaume Le Cunff, administrerende direktør i Nespresso.

Nespresso forplikter seg nå til å oppnå full karbonnøytralitet i hele forsyningskjeden og produktets livssyklus.


Nespresso forplikter seg i dag til at hver kopp Nespresso-kaffe, som serveres både hjemme og i bedriftsmarkedet, skal være karbonnøytral innen 2022.  Denne nye ambisjonen bygger på mer enn 10 års arbeid der Nespresso har redusert karbonutslipp og kompensert for resten gjennom skogslandbruk.

Fremskynder forpliktelsene

— Klimaendringer er en realitet, og fremtiden vår avhenger av at vi virkelig tar tak og jobber raskere med våre bærekraftforpliktelser, sier Guillaume Le Cunff, administrerende direktør i Nespresso.

– Det er derfor vi fremskynder forpliktelsene våre med mål om å tilby forbrukerne en helt karbonnøytral kaffekopp innen 2022.

Etter å ha oppnådd karbonnøytralitet i virksomheten (omfang 1 og 2) siden 2017, vil selskapets nye forpliktelse legge vekt på å takle utslipp som oppstår i forsyningskjeden og gjennom produktets livssyklus.

Nespresso vil oppnå karbonnøytralitet gjennom følgende tiltak:

1 Reduksjon av karbonutslipp

  • planting av trær i og rundt kaffegårder der Nespresso får sin kaffe fra
  • Bærekraftig energibruk innenfor Nespressos virksomhet
  • Utvidet sirkularitet av Nespresso-produkter og emballasje. Konkret innebærer dette økt bruk av resirkulert plast i Nespresso-maskiner, samt av resirkulert aluminium med lavt karbonavtrykk i kaffekapsler.

2. Plante trær ved kaffegårder og i landskapet rundt

3. Akselerere for å få en umiddelbar positiv virkning
Nespresso vil også investere i prosjekter for å støtte skogbevaring og restaurering, samt å ta i bruk rene energiløsninger i jordbrukssamfunn. Denne karbonnøytrale forpliktelsen er en del av en bredere bærekraftsatsning som vil bli kommunisert senere i år.

Les mer

Oppstart for Re3-plast: Reduce, Reuse, Recycle

Den 5. og 6. mars hadde Grønn plattform-prosjektet Re3-plast oppstart hos Nofima i Ås. Prosjektet ledes av Marit Kvalvåg Pettersen, seniorforsker i Nofima, og eies av Nortura ved Per Berg.
re3plast

Konsumentene katalysator for nye bærekraftige emballasjeløsninger

Det er oss forbrukere som driver utviklingen av ny, bærekraftig, emballasje og plastemballasje er ille ute, ifølge en undersøkelse fra Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Ny teknikk gir innebygd fuktbeskyttelse i fleksible emballasjer

Aptar CSP Technologies og ProAmpac har utviklet en teknologi som gir innebygd fuktbeskyttelse i fleksibel emballasje.
proampac-and-aptar-1709018491x

Lanserer mat-trau av 100% resirkulerte materialer

Klöckner Pentaplast (kp) sier de lanserer en viktig milepæl i matemballasjeindustrien og har lansert de første mattrauene bestående av hundre prosent resirkulert PET (rPET) som utelukkende kommer fra trau.
KP-trayx

Siste nytt

Oppstart for Re3-plast: Reduce, Reuse, Recycle

Den 5. og 6. mars hadde Grønn plattform-prosjektet Re3-plast oppstart hos Nofima i Ås. Prosjektet ledes av Marit Kvalvåg Pettersen, seniorforsker i Nofima, og eies av Nortura ved Per Berg.
re3plast

Konsumentene katalysator for nye bærekraftige emballasjeløsninger

Det er oss forbrukere som driver utviklingen av ny, bærekraftig, emballasje og plastemballasje er ille ute, ifølge en undersøkelse fra Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Ny teknikk gir innebygd fuktbeskyttelse i fleksible emballasjer

Aptar CSP Technologies og ProAmpac har utviklet en teknologi som gir innebygd fuktbeskyttelse i fleksibel emballasje.
proampac-and-aptar-1709018491x

Lanserer mat-trau av 100% resirkulerte materialer

Klöckner Pentaplast (kp) sier de lanserer en viktig milepæl i matemballasjeindustrien og har lansert de første mattrauene bestående av hundre prosent resirkulert PET (rPET) som utelukkende kommer fra trau.
KP-trayx