Nespresso forplikter seg til full karbonnøytralitet innen 2022

PUBLISERT: 5 oktober 2020
OPPDATERT: 26 januar

— Klimaendringer er en realitet, og fremtiden vår avhenger av at vi virkelig tar tak og jobber raskere med våre bærekraftforpliktelser, sier Guillaume Le Cunff, administrerende direktør i Nespresso.

Nespresso forplikter seg nå til å oppnå full karbonnøytralitet i hele forsyningskjeden og produktets livssyklus.


Nespresso forplikter seg i dag til at hver kopp Nespresso-kaffe, som serveres både hjemme og i bedriftsmarkedet, skal være karbonnøytral innen 2022.  Denne nye ambisjonen bygger på mer enn 10 års arbeid der Nespresso har redusert karbonutslipp og kompensert for resten gjennom skogslandbruk.

Fremskynder forpliktelsene

— Klimaendringer er en realitet, og fremtiden vår avhenger av at vi virkelig tar tak og jobber raskere med våre bærekraftforpliktelser, sier Guillaume Le Cunff, administrerende direktør i Nespresso.

– Det er derfor vi fremskynder forpliktelsene våre med mål om å tilby forbrukerne en helt karbonnøytral kaffekopp innen 2022.

Etter å ha oppnådd karbonnøytralitet i virksomheten (omfang 1 og 2) siden 2017, vil selskapets nye forpliktelse legge vekt på å takle utslipp som oppstår i forsyningskjeden og gjennom produktets livssyklus.

Nespresso vil oppnå karbonnøytralitet gjennom følgende tiltak:

1 Reduksjon av karbonutslipp

  • planting av trær i og rundt kaffegårder der Nespresso får sin kaffe fra
  • Bærekraftig energibruk innenfor Nespressos virksomhet
  • Utvidet sirkularitet av Nespresso-produkter og emballasje. Konkret innebærer dette økt bruk av resirkulert plast i Nespresso-maskiner, samt av resirkulert aluminium med lavt karbonavtrykk i kaffekapsler.

2. Plante trær ved kaffegårder og i landskapet rundt

3. Akselerere for å få en umiddelbar positiv virkning
Nespresso vil også investere i prosjekter for å støtte skogbevaring og restaurering, samt å ta i bruk rene energiløsninger i jordbrukssamfunn. Denne karbonnøytrale forpliktelsen er en del av en bredere bærekraftsatsning som vil bli kommunisert senere i år.

Siste nytt

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot

Les mer

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot