Ulike refill-løsninger inngår i EUs plan for emballasje, og det tas noen initiativer i den retningen. På de britiske øyer, for eksempel, introduserer Nescafé den første påfyllingsposen for pulverkaffe.
Posene inneholder Nescafé Gold Blend og Nescafé Original og kan resirkuleres i butikken. Dette bidrar til å spare penger samtidig som de reduserer mengden emballasje.
Den nye påfyllingsposen på 150 gram er 97 prosent lettere enn den tradisjonelle 200 grams glassemballasjen og har i gjennomsnitt 60 prosent mindre plast enn bokslokket.
Emballasjen er gjenlukkbar for å bidra til å bevare ferskheten, og når den er tom, kan forbrukerne resirkulere emballasjen i mer enn 5000 butikker over hele Storbritannia og gjennom en innsamlingsordning i Irland.
Den nye posen bruker ikke bare mindre emballasjemateriale, den er også billigere for forbrukeren.
– Vi vet at Nescafé-elskere blir mer opptatt av bærekraftspåstandene til produktene de bruker. Vi er derfor virkelig stolte av å lansere denne nye kaffeemballasjen som tilbyr fansen vår den samme gode kaffen og ikoniske rike aromaen som de elsker i mindre emballasje samtidig som den gir bedre valuta for pengene, sier Sophie Demoulin, markedsdirektør i Nescafé Soluble Coffee.
Lanseringen er en del av Nescafés pågående forpliktelser om bærekraftig emballasje, deriblant å redusere bruken av ny plast med en tredjedel innen 2025.