Den nye refill-emballasjen er laget i monomateriale, altså i bare en type plast, og bidrar til å redusere emballasjemengden med fire tonn i Norge.
Hvert eneste sekund drikkes det over 6000 kopper med Nescafé verden over. Nå tar det populære kaffemerket grep for å gjøre emballasjen mer bærekraftig.
– Vi kommer nå med Nescafé Gull i en refill-pakke av monomateriale – det vil si at den er laget av kun én type plast. Emballasjen er med det designet for resirkulering, og kan sorteres som plast, sier Anna Lindqvist, markedssjef for Nescafé i Norden.
– Vi vil fremover gjennomføre denne endringen for hele Nescafé-porteføljen, som en del av Nestlés ambisjon om å kun benytte resirkulerbar eller gjenbrukbar emballasje innen 2025
Glassene er resirkulerbare
De tradisjonelle Nescafé Gull-glassene er allerede resirkulerbare; glassene sorteres som glass, og plastlokket som plast. Ved nå å kutte ut aluminiumfilmen på innsiden på refill-pakken, vil den nye forpakningen veie 20 prosent mindre enn posen som nå byttes ut.
Her i Norge vil tilsvare en reduksjon på fire tonn emballasje, målt i 2020-volumer.
Anna Lindqvist forteller at Nestlé og Nescafé har lagt ut på en reise:
– Vi er i gang, men har langt igjen til vi er i mål. Strategien består av flere delmål, som å eliminere engangsemballasje og bidra til endret forbrukeradferd. Vi skal hjelpe forbrukerne til å ta mer bærekraftige valg gjennom bedre informasjon på emballasjen, for eksempel om hvordan å resirkulere den, sier Lindqvist.
Den nye refill-forpakningen rulles ut i norske dagligvarebutikker nå i februar.