Nescafe Gull får ny refill-emballasje i resirkulerbar plast

PUBLISERT: 18 februar 2021
OPPDATERT: 26 januar


Den nye refill-emballasjen er laget i monomateriale, altså i bare en type plast, og bidrar til å redusere emballasjemengden med fire tonn i Norge.

Hvert eneste sekund drikkes det over 6000 kopper med Nescafé verden over. Nå tar det populære kaffemerket grep for å gjøre emballasjen mer bærekraftig.

– Vi kommer nå med Nescafé Gull i en refill-pakke av monomateriale – det vil si at den er laget av kun én type plast. Emballasjen er med det designet for resirkulering, og kan sorteres som plast, sier Anna Lindqvist, markedssjef for Nescafé i Norden.

– Vi vil fremover gjennomføre denne endringen for hele Nescafé-porteføljen, som en del av Nestlés ambisjon om å kun benytte resirkulerbar eller gjenbrukbar emballasje innen 2025

Glassene er resirkulerbare

De tradisjonelle Nescafé Gull-glassene er allerede resirkulerbare; glassene sorteres som glass, og plastlokket som plast. Ved nå å kutte ut aluminiumfilmen på innsiden på refill-pakken, vil den nye forpakningen veie 20 prosent mindre enn posen som nå byttes ut.

Her i Norge vil tilsvare en reduksjon på fire tonn emballasje, målt i 2020-volumer.
Anna Lindqvist forteller at Nestlé og Nescafé har lagt ut på en reise:

– Vi er i gang, men har langt igjen til vi er i mål. Strategien består av flere delmål, som å eliminere engangsemballasje og bidra til endret forbrukeradferd. Vi skal hjelpe forbrukerne til å ta mer bærekraftige valg gjennom bedre informasjon på emballasjen, for eksempel om hvordan å resirkulere den, sier Lindqvist.

Den nye refill-forpakningen rulles ut i norske dagligvarebutikker nå i februar.

Les mer

Lite kunnskap om emballasjens miljøpåvirkning blant svenske øldrikkere

En ny undersøkelse fra Sveriges Bryggerier viser at svenskene foretrekker å kjøpe øl på flaske for smakens skyld, men boksen er populær av praktiske årsaker. Nær fire av ti synes det er vanskelig å vite hvilken emballasje som er mest miljøvennlig, samtidig som like mange svarer at de ikke bryr seg om emballasjens miljøpåvirkning.
Namnlös design - 7

Ny internasjonal toppjobb for Fujifilms Tommy Segelberg

Tommy Segelberg er utnevnt til segmentsjef for Digital Packaging innenfor EMEA-regionen for Fujifilm.
Tommy-Segelberg-2048x1469x

Svenske GAIA Biomaterials leverer materialer til millioner av sugerør i USA

I disse dager starter det amerikanske selskapet Evanesce produksjonen av de første 7,5 millioner sugerørene av det svenske materialet Biodolomer. En krittbasert plastforsegling produsert av Gaia Biomaterials i Helsingborg.
Irish Coffee

Paboco lanserer nå verdens første markedsklare papirflaske

Paboco og Blue Ocean Closures har inngått partnerskap for å lage bransjens første markedsklare kombinasjon av papirflaske og fiberbasert lukking. Den er nå tilgjengelig på markedet og forventes å nå forbrukerne tidlig i 2025. 8. oktober ble den for første gang vist frem til markedet. Det fant sted på legemiddelmessen CPHI i Milano.
Main-Imagex

Siste nytt

Lite kunnskap om emballasjens miljøpåvirkning blant svenske øldrikkere

En ny undersøkelse fra Sveriges Bryggerier viser at svenskene foretrekker å kjøpe øl på flaske for smakens skyld, men boksen er populær av praktiske årsaker. Nær fire av ti synes det er vanskelig å vite hvilken emballasje som er mest miljøvennlig, samtidig som like mange svarer at de ikke bryr seg om emballasjens miljøpåvirkning.
Namnlös design - 7

Ny internasjonal toppjobb for Fujifilms Tommy Segelberg

Tommy Segelberg er utnevnt til segmentsjef for Digital Packaging innenfor EMEA-regionen for Fujifilm.
Tommy-Segelberg-2048x1469x

Svenske GAIA Biomaterials leverer materialer til millioner av sugerør i USA

I disse dager starter det amerikanske selskapet Evanesce produksjonen av de første 7,5 millioner sugerørene av det svenske materialet Biodolomer. En krittbasert plastforsegling produsert av Gaia Biomaterials i Helsingborg.
Irish Coffee

Paboco lanserer nå verdens første markedsklare papirflaske

Paboco og Blue Ocean Closures har inngått partnerskap for å lage bransjens første markedsklare kombinasjon av papirflaske og fiberbasert lukking. Den er nå tilgjengelig på markedet og forventes å nå forbrukerne tidlig i 2025. 8. oktober ble den for første gang vist frem til markedet. Det fant sted på legemiddelmessen CPHI i Milano.
Main-Imagex