Nescafe Gull får ny refill-emballasje i resirkulerbar plast

PUBLISERT: 18 februar 2021
OPPDATERT: 26 januar


Den nye refill-emballasjen er laget i monomateriale, altså i bare en type plast, og bidrar til å redusere emballasjemengden med fire tonn i Norge.

Hvert eneste sekund drikkes det over 6000 kopper med Nescafé verden over. Nå tar det populære kaffemerket grep for å gjøre emballasjen mer bærekraftig.

– Vi kommer nå med Nescafé Gull i en refill-pakke av monomateriale – det vil si at den er laget av kun én type plast. Emballasjen er med det designet for resirkulering, og kan sorteres som plast, sier Anna Lindqvist, markedssjef for Nescafé i Norden.

– Vi vil fremover gjennomføre denne endringen for hele Nescafé-porteføljen, som en del av Nestlés ambisjon om å kun benytte resirkulerbar eller gjenbrukbar emballasje innen 2025

Glassene er resirkulerbare

De tradisjonelle Nescafé Gull-glassene er allerede resirkulerbare; glassene sorteres som glass, og plastlokket som plast. Ved nå å kutte ut aluminiumfilmen på innsiden på refill-pakken, vil den nye forpakningen veie 20 prosent mindre enn posen som nå byttes ut.

Her i Norge vil tilsvare en reduksjon på fire tonn emballasje, målt i 2020-volumer.
Anna Lindqvist forteller at Nestlé og Nescafé har lagt ut på en reise:

– Vi er i gang, men har langt igjen til vi er i mål. Strategien består av flere delmål, som å eliminere engangsemballasje og bidra til endret forbrukeradferd. Vi skal hjelpe forbrukerne til å ta mer bærekraftige valg gjennom bedre informasjon på emballasjen, for eksempel om hvordan å resirkulere den, sier Lindqvist.

Den nye refill-forpakningen rulles ut i norske dagligvarebutikker nå i februar.

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar