Krever at næringslivet må følge opp sitt produsentansvar

PUBLISERT: 31 mars 2020
OPPDATERT: 26 januar

Hege Roth Olbergsveen, seksjonsleder i Miljødirektoratet, holdt foredrag før generalforsamlingen i Emballasjeforeningen 12. mars.

Miljødirektoratet understreker betydningen av at produsenter og importører følger opp kravene til å være medlem i et godkjent returselskap.

Det vil bidra til at avfallshåndteringen ikke stopper opp. Forpliktelsene til medlemskap i et godkjent returselskap gjelder produsenter og importører av emballasje, elektriske og elektroniske produkter, batterier, kasserte kjøretøy, dekk og isolerglassvinduer.

Sikrer finansiering

Medlemskapet sikrer finansiering av returselskapene, som hjelper produsenter og importører til å innfri kravene som er stilt til dem i regelverket. Returselskapene gjør avtaler om innsamling, transport, sortering og materialgjenvinning, slik at avfallet får riktig behandling.

Produsentansvaret sikrer på denne måten at avfallet blir samlet inn, sortert og materialgjenvunnet i eller utenfor Norge.
Alle produsenter og importører som ikke har betalt medlemskap til et godkjent returselskap, må gjøre dette for å ivareta de kravene som er stilt til dem i avfallsforskriften.

Denne plikten er særlig viktig at overholdes under koronapandemien. Det vil sikre returselskapene finansiering slik at avfallshåndteringen går så normalt som mulig.

Varsler tilsyn

– På noen områder har vi redusert tilsyn som en følge av dagens situasjon. Miljødirektoratet vurderer imidlertid at det er kritisk at avfallshåndteringen går så normalt som mulig, skriver Miljødirektoratet.

– Det vil derfor i den nærmeste tiden fremover prioriteres å gjennomføre tilsyn med utvalgte produsenter og importører av emballasje og produkter som er underlagt produsentansvar.

– Der vi avdekker at virksomheten ikke følger regelverket, vil vi følge opp for å sikre at de foretar nødvendige tiltak. Dette skal bidra til at flere produsenter og importører tar produsentansvaret sitt og bidrar i dugnaden.

Kontakt Miljødirektoratet

For spørsmål om produsentansvaret, kontakt:

Hege Roth Olbergsveen, seksjonsleder: +47 415 21 909
Christoffer Back Vestli, seniorrådgiver: +47 928 22 405

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar