Musikkbutikk betaler pant på brukte plastposer

PUBLISERT: 21 februar 2017
OPPDATERT: 26 januar


Butikksjef Gunnar «Puskas» Schwaiger i Alta utlover pant hvis kundene returnerer plastposene fra butikken. – Det handler mest om sunn fornuft, sier han.

Et lite stykke sirkulærøkonomi utspiller seg i praksis i Alta. Puskas Musikk selger musikkinstrumenter, CDer og filmer som kundene får med seg i plastbæreposer. Nå betaler Puskas pant for å få posene tilbake.

Økonomiske motiver
Den lille posen betaler han 1 krone i pant for, mens den store gir 2 kroner i retur, skriver Altaposten.
– Posene må imidlertid være intakt og ikke mishandlet på noe vis, smiler Puskas, om sitt nye stunt.

I tillegg til den miljømessige siden ved å resirkulere plast, innrømmer han at han også har økonomiske motiver bak stuntet.

– Det er høy kvalitet på posene jeg sender med kundene, med logo og det hele. Det koster mye mer enn to kroner for meg å produsere disse posene, så da frister jeg mer enn gjerne med pant for å få posene tilbake i «hus», sier Puskas.

Han sier til avisen at han ikke gjør dette for å framstå som politisk korrekt i disse «plasttider».

– Selvfølgelig er jeg opptatt av at plast ødelegger natur, men dette handler først og fremst om sunn fornuft. Hvis jeg får til en intern resirkulering med mine kunder, så er vi alle happy, mener han.

 

 

 

Les mer

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Ace og Extr:Act blir Food and Beverage Carton Alliance

22. januar ble organisasjonen Food and Beverage Carton Alliance (FBCA) lansert. Den er dannet gjennom sammenslåingen av ACE (The Alliance for Beverage Cartons and the Environment) og EXTR:ACT, to europeiske organisasjoner som har jobbet for å fremme drikkekartonger som en bærekraftig emballasjeløsning og for å støtte industriens arbeid for å sikre at de blir samlet inn og resirkulert.
Vatskekartong

Lidl i Storbritannia fjerner designelementer som tiltaler barn

I Storbritannia har Lidl besluttet å fjerne alle designelementer som tiltaler barn på emballasjen til de minst sunne produktene av eget merke. Den skal være klar til midten av året og vil hjelpe foreldre å handle sunnere til barna sine.
LIDLx

Ishidas Europes nøkkelrolle i Maple Leafs kjempestore kyllingfabrikk

I samarbeid med Maple Leaf Foods, en av Canadas ledende kjøtt- og fjærfeprodusenter, har Ishida Europe spilt en nøkkelrolle i etableringen av Maple Leaf Foods sin nylig åpnede kyllingfabrikk i London, Ontario. Det er en stor investering verdt 772 millioner C$.
Ishida-Maple-Leaf-3x

Siste nytt

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Ace og Extr:Act blir Food and Beverage Carton Alliance

22. januar ble organisasjonen Food and Beverage Carton Alliance (FBCA) lansert. Den er dannet gjennom sammenslåingen av ACE (The Alliance for Beverage Cartons and the Environment) og EXTR:ACT, to europeiske organisasjoner som har jobbet for å fremme drikkekartonger som en bærekraftig emballasjeløsning og for å støtte industriens arbeid for å sikre at de blir samlet inn og resirkulert.
Vatskekartong

Lidl i Storbritannia fjerner designelementer som tiltaler barn

I Storbritannia har Lidl besluttet å fjerne alle designelementer som tiltaler barn på emballasjen til de minst sunne produktene av eget merke. Den skal være klar til midten av året og vil hjelpe foreldre å handle sunnere til barna sine.
LIDLx

Ishidas Europes nøkkelrolle i Maple Leafs kjempestore kyllingfabrikk

I samarbeid med Maple Leaf Foods, en av Canadas ledende kjøtt- og fjærfeprodusenter, har Ishida Europe spilt en nøkkelrolle i etableringen av Maple Leaf Foods sin nylig åpnede kyllingfabrikk i London, Ontario. Det er en stor investering verdt 772 millioner C$.
Ishida-Maple-Leaf-3x