Mondi satser på å lage fleksibel emballasje av husholdningsplast

PUBLISERT: 7 juni 2019
OPPDATERT: 26 januar

Mondi vil øke bruken av resirkulert husholdningsplast og redusere bruk av laminater.

Ellen MacArthur Foundations pionerprosjektet Project Proof ledes av Mondi. Målet er å lage en brukbar ståpose med 20 prosent husholdningsplast.


På denne måten nærmer man seg sirkulærøkonomi også for fleksibel emballasje. Som leder av Project Proof har Mondi Group fått laget en prototyp av fleksibel emballasje med minimum 20 prosent post consumer husholdningsavfall.

Husholdningsplast kan bli til ny emballasje

Ståposen er egnet som emballasje for husholdningsprodukter som vaskemidler.

Prosjektet inngår i Ellen Mac Arthur New Plastic Economy Initative der man designer produkter i tråd med sirkulærøkonomiske prinsipper. Prosjektet har vist at det er mulig å bruke uren husholdningsplast til å lage ny fleksibel emballasje.

Dette støtter initiativets mål om at minst 25 prosent av plastavfallet fra husholdninger skal brukes på områder som er tillatt når det gjelder reglene for matkontakt innen 2025.

– Vi tror at å jobbe i partnerskap er nøkkelen til å finne løsninger for plastavfall ved å drive innovasjon og systematisk endring i plastens verdikjede, sier Georg Kaspercovic, CEO Mondi Consumer Packaging.
Målet er utvikle fleksibel emballasje fra resirkulert plast med et prosentvis innslag av husholdningsplast og som kan brukes i ståposer.

Mondi ønsker også å erstatte laminater, som ofte brukes som matemballasje, og dermed øke gjenvinningen.

Les mer

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors

Siste nytt

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors