Mondi og traceless lanserer et biobasert belegg som drastisk minsker CO2

Foto: Pressebilde
PUBLISERT: 19 juni 2024
OPPDATERT: 19 juni
Foto: traceless

Emballasjeselskapet Mondi og det tyske selskapet traceless har etablert et partnerskap for utvikling av biobaserte belegg. Nå er det første produktet klart. Det sies å kunne redusere CO2-utslippene med 95 prosent.

Mondi samarbeider med det Hamburg-baserte traceless, et oppstartsselskap som utvikler biomaterialløsninger. Målet er å utvikle nye løsninger til belegg/coating basert på biprodukter fra landbruksnæringen. Nå har de en biosirkulær beleggløsning klar som de sier er den første i sitt slag og som vil kunne erstatte tradisjonelt benyttede plastbelegg for utvendig belegg på fiberbaserte materialer.

Belegget er laget av fornybare, plantebaserte materialer, rester fra landbruksindustrien. Traceless’ livssyklusanalyse viste at bruken fører til totale klimagassreduksjoner på 76 prosent fra kjøp til avfallshåndtering, dersom materialet brukes som erstatning for ny PET. Hvis kun produksjons- og deponeringsfasen vurderes, er disse besparelsene opptil 95 prosent. I tillegg er materialet sertifisert som hjemmekomposterbart av DIN CERTCO i henhold til NF T51-800.

Fellesarbeidet med dette produktet startet i 2021 og samlet verdensledende ekspertise: Mondis kunnskap innen papirbelegg og emballasjeløsninger, og sporløs ekspertise for materialløsninger basert på naturlige polymerer. Granulatene til bestrykningen produseres i et traceless pilotanlegg og påføres Mondis kraftpapir i Mondis FoU-senter for videre testing av det bestrøkne papiret i selskapets laboratorier. Senere produksjon i industriell skala vil foregå i et spesielt anlegg i Hamburg.

Tester viser at kraftpapir belagt med det nye belegget tåler vann, oksygen og fett, samtidig som det gir gode trykkemuligheter for brukerne. Samtidig er målet å utvikle en løsning som også er resirkulerbar i eksisterende resirkuleringsstrømmer i hele Europa. For tiden er egenskapene til materialet ytterligere optimalisert for å gjøre det egnet for ulike emballasjeapplikasjoner i forskjellige sluttmarkeder som netthandel, frossenmat, fet og ikke-fettholdig mat.

Målet er å oppnå en emballasjeløsning som kan skaleres for en rekke ulike bransjer og redusere klimagassutslippene betydelig i løpet av emballasjens livssyklus.

Les mer

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors

Interessant maskinell origamiteknikk gir nye emballasjestrukturer

Finlands tekniske forskningssenter VTT har i samarbeid med Aalto-universitetet og finske industripartnere utviklet en ny teknologi for å forme papp i en unik kontinuerlig prosess for å lage origami-inspirerte strukturer for fiberbaserte emballasjematerialer, noe som gir helt nye egenskaper til pappen.
Fold_e-comcosmeticspackagingx

Siste nytt

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors