Metsä Board investerer i eksisterende enheter, dropper planer om ny fabrikk

Foto: Pressebilde
PUBLISERT: 4 april 2024
OPPDATERT: 4 april
Sammen med tre selskaper har Metsä Board utviklet en ny, mer miljøvennlig emballasje for iskremprodukter. Foto: Metsä Board.

Metsä Board har stoppet planen om å etablere en falskartongfabrikk i Kaskis. I stedet satser de på omfattende investeringer i dagens fabrikker og utvikling av nye produktalternativer ved fabrikkene i Simpele, Kyro og Husum.

Den totale investeringskostnaden til den planlagte Kaskistenfabriken har vist seg å være vesentlig høyere enn opprinnelig anslag, hvorfor de fastsatte målene for tilbakebetalingstid og avkastning på investert kapital ikke ville blitt nådd.

Metsä Board har besluttet å lansere programmer for nye produktalternativer og vekst- og utviklingsinvesteringer ved sine nåværende fabrikker for å implementere sin strategi om å vokse i fiberbaserte emballasjematerialer og fornye sin industrielle virksomhet. Programmene støtter Metsä Boards mål om fossilfri produksjon innen utgangen av 2030. I tillegg fortsetter selskapet å utvikle emballasjeløsninger som reduserer plast.

I Husum i Sverige starter selskapet et program for å produsere nye produkter på den nåværende produksjonslinjen for hvit kraftliner (BM2). Målet er å finne nye innovative løsninger for det voksende segmentet av mat- og serviceemballasje.

For å modernisere Simpele-platefabrikken, lanserer Metsä Board et betydelig investeringsprogram som vil bli implementert i etapper. Et investeringsprogram lanseres ved Kyro-platefabrikken for å forbedre ytelsen til barriereplater og utvide sluttbruksområdene.

De estimerte totale investeringskostnadene i platefabrikkene Simpelee og Kyro er 250 millioner euro i løpet av de neste 10 årene.

Les mer

STOK Emballage vil gjerne vinne Packnorth Award 2024

Nå er fristen over til innsending av bidrag til Packnorth Award 2024. De siste ukene har det vært en stor mengde bidrag. En av dem fra danske STOK Emballage. Bedrifter gleder seg til å delta i prisutdelingen på Scanpack i oktober.
STOKx

Grönstedts jubileumscognac illustrerer Stockholms Gamla stan

Grönstedt har servert Sveriges konjakkdrikkere siden 1846. For 20. året på rad lanserer de Le National – en spesialutgave av konjakken som lanseres en gang i året. Utgaven er en hyllest til arbeidet til gründer Johan Daniel Grönstedt. For å feire 20-årsjubileet til Le National, fikk Grönstedt hjelp fra designbyrået Famous Last Words for å komme opp med et emballasjedesign utenom det vanlige.
c1

Capri-Sun starter kampanje for plastsugerør - søker en million underskrifter

Plastsugerør er ikke lenger tillatt og det har dukket opp mange forskjellige alternativer, hovedsakelig laget av papir. Nå har drikkevareprodusenten Capri-Sun mistet matlysten for å si det sånn, og lanserer en kampanje til fordel for sugerør av plast.
"Vi trenger din hjelp til å gjøre en positiv endring", skriver de.
caprix

KI designer Garants melkekartonger

Ved hjelp av et egenutviklet KI-verktøy har Axfood utviklet en løsning basert på kunstig intelligens som raskt kan lage nye emballasjedesign og dermed støtte opp om de kreative prosessene.
axfood

Siste nytt

Det skjer på Sign Print&Pack i Odense

FotoJet-99

Ny etikettprinter fra Epson

Den nye ColorWorks C8000e produserer høykvalitetsetiketter i høy hastighet samtidig som den reduserer kostnader og avfall som vanligvis er forbundet med tradisjonell, analogbasert etikettutskrift.
epson-location-shoot.5

STOK Emballage vil gjerne vinne Packnorth Award 2024

Nå er fristen over til innsending av bidrag til Packnorth Award 2024. De siste ukene har det vært en stor mengde bidrag. En av dem fra danske STOK Emballage. Bedrifter gleder seg til å delta i prisutdelingen på Scanpack i oktober.
STOKx

Grönstedts jubileumscognac illustrerer Stockholms Gamla stan

Grönstedt har servert Sveriges konjakkdrikkere siden 1846. For 20. året på rad lanserer de Le National – en spesialutgave av konjakken som lanseres en gang i året. Utgaven er en hyllest til arbeidet til gründer Johan Daniel Grönstedt. For å feire 20-årsjubileet til Le National, fikk Grönstedt hjelp fra designbyrået Famous Last Words for å komme opp med et emballasjedesign utenom det vanlige.
c1