Metalliske elementer i etiketter reduserer risikoen for forfalskning

PUBLISERT: 13 august 2024
OPPDATERT: 13 august
Fuglene på hver etikett er unike. Skanner du QR-koden blir du ført til en side hvor du kan sammenligne fuglenes form og posisjon for å se om de samsvarer med etiketten og derfor ikke er forfalsket.

Xeikon samarbeider med Kurz for å utvikle ny teknologi som gjør det mulig for etikettrykkere å tilby nye funksjoner for merkevarebeskyttelse og sporing. Det gjøres ved å legge unike metalliske elementer til den trykte etiketten.

Ved å utnytte Xeikons Titons tørrtonerutskriftsteknologi med Kurz metallfinish og produktsikkerhetsekspertise fra selskapet Scribos, har partnerne laget en etikettapplikasjon med en løsning for å beskytte merkeverdier og bekjempe forfalskning.

Inneholder kopibeskyttelse

Ved å bruke Xeikons X-800 DFE (Digital Front End), brukes seriekodede, beskyttede QR-koder og metalliske variable elementer. Hver kode har en unik ID og inneholder et fint trykt undermønster som fungerer som en avansert kopibeskyttelse.

– Det sekundære nivået av kopibeskyttelse innebygd i disse QR-kodene er avhengig av svært intrikate detaljer, som kun kan oppnås med digital tonerutskrift, sier Steffen Scheibenstock, leder for Digital forretningsutvikling i SCRIBOS.

Fugler bestemte autentisitet

I et eksempel på vinetiketter har Xeikon skrevet ut QR-koder. Ved å verifisere kopibeskyttelsen med en smarttelefon som viser nettsiden, lander du på en rekke symboler som kan ligne et spill med en enarmet banditt.

Ved å sammenligne symbolene på produktet med de på skjermen, deltar forbrukeren i en sikker tofaktors autentisering.

– I dette tilfellet trykket vi et variert sett med fugler, som er forskjellige i posisjon, form, antall og orientering. Denne metoden, innebygd i det metalliske utskriftslaget og unik for hver etikett, gir robust beskyttelse mot forfalskning uten å kreve en app, og sikrer sikkerhet for alle forbrukere, sier Steffen Scheibenstock.

QR-kodene støttes også av en autentiseringsplattform som tilbyr data for statistikk og analyse. Kunder kan også velge fra en rekke forbrukerengasjementmoduler, som bonusprogrammer, spill eller konkurranser, alle tilpasset deres eget varemerke.

Siste nytt

Klar for å ta imot din plastemballasje

Tidligere ble plastemballasjen du kildesorterer hjemme sendt til Tyskland og Sverige. Nå sendes alt til Områ i Indre Østfold. Etter en lengre testperiode er anlegget nå i full drift, og klar for å ta imot plastemballasje fra store deler av Sunnmøre. Finsorteringsanlegget kan ta i mot 90 000 tonn plastemballasje og er 13 000 kvadratmeter stort.
områ7
Klar for å ta imot din plastemballasje

Leken og frekt når Bubs endrer profil

Det virale godterimerket Bubs fornyer identiteten sin. Den nye grafiske profilen inkluderer en fullstendig redesignet logo som skal styrke merkevaren og dens gjenkjennelse, samt nye fargevalg, fonter og en spesialdesignet merchandise-kolleksjon. Identiteten ble utviklet i samarbeid med byrået Super Tuesday, som fokuserte på å fremheve det som har blitt synonymt med merkevaren på en leken måte.
BUBS_37x
Leken og frekt når Bubs endrer profil

Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Metsä Board har tidligere lansert et kostnadsbesparende og lønnsomhetsforbedringsprogram verdt omtrent 200 millioner euro. Som en del av programmet startet selskapet forhandlinger om driftsendringer som dekker alt personell i selskapets operasjonsland 7. oktober 2025. Det ble en håndfull færre oppsigelser i Finland enn forventet.
Reels-in-warehousex
Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Tetra Pak har inngått et samarbeid med det svenske selskapet Artek Solutions for å utforske nye bruksområder for PolyAl – plast- og aluminiumsmaterialet som resirkuleres fra drikkekartonger. Målet er å lage høytytende industriprodukter med lang levetid ved å kombinere PolyAl med andre resirkulerte materialer.
Artek_Tetra-Pak
Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Les mer

Leken og frekt når Bubs endrer profil

Det virale godterimerket Bubs fornyer identiteten sin. Den nye grafiske profilen inkluderer en fullstendig redesignet logo som skal styrke merkevaren og dens gjenkjennelse, samt nye fargevalg, fonter og en spesialdesignet merchandise-kolleksjon. Identiteten ble utviklet i samarbeid med byrået Super Tuesday, som fokuserte på å fremheve det som har blitt synonymt med merkevaren på en leken måte.
BUBS_37x
Leken og frekt når Bubs endrer profil

Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Metsä Board har tidligere lansert et kostnadsbesparende og lønnsomhetsforbedringsprogram verdt omtrent 200 millioner euro. Som en del av programmet startet selskapet forhandlinger om driftsendringer som dekker alt personell i selskapets operasjonsland 7. oktober 2025. Det ble en håndfull færre oppsigelser i Finland enn forventet.
Reels-in-warehousex
Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Tetra Pak har inngått et samarbeid med det svenske selskapet Artek Solutions for å utforske nye bruksområder for PolyAl – plast- og aluminiumsmaterialet som resirkuleres fra drikkekartonger. Målet er å lage høytytende industriprodukter med lang levetid ved å kombinere PolyAl med andre resirkulerte materialer.
Artek_Tetra-Pak
Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Tetra Pak baner vei for bruk av kunstig intelligens i næringsmiddelindustrien

Tetra Paks nye Factory OS gir mat- og drikkevareprodusenter en enhetlig driftsoversikt i sanntid og transformerer data til handlingsrettet innsikt for å øke effektiviteten, redusere svinn og utnytte potensialet til KI.
Tetra-Pak-Factory-OS_foto1
Tetra Pak baner vei for bruk av kunstig intelligens i næringsmiddelindustrien