Matsvinn, design og trender på Mat & Emballasje 2017

PUBLISERT: 17 januar 2017
OPPDATERT: 26 januar
|

Bo Wallteg, som steppet inn som foredragsholder på Emballasjedagene, kommer også til Mat & Emballasje for å presentere ferske emballasjetrender.

Bo Wallteg er sjefredaktør i det svenske fagbladet nord emballage og nettstedet Packnews. Torsdag 9. februar skal han holde foredrag om «Emballasjetrender fra A til Å».  Alle som så og hørte Wallteg på Emballasjedagene vet at dette er noe man bør få med seg.

Forsprang med gjennomtenkt design
Samme dag skal Ken Bakke, daglig leder i Playdesign holde foredraget «Gjennomtenkt design gir et forsprang». Han tar han utgangspunkt i at en god, tydelig og gjennomtenkt design tiltrekker forbrukerens oppmerksomhet.

Dette resulterer i at forbrukeren bruker mer tid til å se på, lese og bli kjent med produktet ditt. Hvis ikke merkevare-lojalitet er et tema, vil en gjennomtenkt design ofte velges foran andre på grunn av de følelsene som oppstår i det øyeblikket du ser emballasjen.

– Det kan for noen oppleves som en liten forelskelse – uten at vi skal sammenligne dette for mye. Ubevisst bruker man cirka sju sekunder for å gjøre seg opp en mening etter et førsteinntrykk. Da er det viktig at designet «trykker på de rette knappene» hos forbruker, antyder Bakke.

På torsdagen kommer også Bent Myrdal fra Q-meieriene.

Matsvinn på agendaen
På åpningsdagen tirsdag 7. februar skal Nordisk Bioplastförening fortelle hva bioplast er og hvorfor man bør velge dette emballasjematerialet.

Nofima skal holde et innlegg om matsvinn og etterfølges av Sylvia Lofthus som vil fortelle om BAMAs tiltak for å begrense matsvinnet. BAMA har definert matsvinn som sitt viktigste miljømål og ønsker å være en foregangsbedrift for bærekraftig utvikling innenfor sine produktområder.

Ifølge en bransjeundersøkelse blant matindustribedrifter svarer sju av ti bedrifter at matsvinn er forankret i bedriftens overordnede strategi. Men kun tre av ti svarer at arbeidet er inkludert i bedriftens miljø- og kvalitetsarbeid.

– BAMA er en av bedriftene som har satt matsvinn høyere på agendaen og har definert matsvinn som sitt viktigste miljømål, sier Syvlia Lofthus som vil komme inn på hvordan dette fungerer i praksis og hva kan vi lære av dette.

Mer om trender også på onsdag
Onsdag 8. februar kommer Louise Byg Kongsholm fra Pej Gruppen i Danmark for å snakke om fremtidens muligheter.

– PEJ Gruppen ser en mer konstruktiv og optimistisk tid foran oss, hvor det igjen er mulighet for å utvikle og lansere nye og spennende produkter og tjenester, forteller Kongsholm.

Men hva etterspør forbrukerne egentlig? Hva blir fremtidens matvaretrender og fremtidens luksus? På messen vil hun komme inn på hva forbrukerne egentlig etterspør og hva som blir fremtidens matvaretrender og fremtidens luksus.

Teknologisk Matforum deler ut sin Kompetansepris på slutten av onsdagens program, mens
prisen «Beste emballasje 2017″ skal deles ut på torsdag.

Se hele seminarprogrammet her

 

 

Siste nytt

Ketsjupemballasje som "eksploderer"

Det nederlandske designfirmaet Akarton har utviklet en reklameemballasje for det nederlandske selskapet Hela og deres Hela Tomato Ketchup. Løsningen viser hvordan innovativ design og funksjonalitet kan møtes, samt tiltrekke seg influensere som markedsførere.
Akarton_HelaTomaat_VM3_25_verpakkingx

Starbucks lanserer plastfrie kaffebegre

En ny versjon av Starbucks' ikoniske hvite beger har nylig blitt lansert i Europa. Etter mye forskning og utvikling har Starbucks nå en kaffekopp der plastfôringen er erstattet med et mineralbelegg. Det nye begeret er sertifisert som hjemmekomposterbart og i stor grad resirkulerbart.
starbux

Ny trauforsegler for store kvanta fra Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introdusert en ny trau-forsegler for næringsmiddelindustrien, QX-800, som gir økt kapasitet og adresserer ytelses- og effektivitetsutfordringene ved trauforseglingsapplikasjoner. Den er basert på smart intelligens og har et kompakt design.
QX-800-close-up-shot-of-gripper-arms-with-pots-of-fruitx

Kongsberg forenkler håndteringen med ny programvare

På Drupa i fjor lanserte Kongsberg PCS sitt nye flaggskip innen skjærebord, ultimate 24. Det var en gitt følgesvenn for årets FESPA -messe samt et C24 -bord og nyheter innen programvare.
David

Les mer

Ketsjupemballasje som "eksploderer"

Det nederlandske designfirmaet Akarton har utviklet en reklameemballasje for det nederlandske selskapet Hela og deres Hela Tomato Ketchup. Løsningen viser hvordan innovativ design og funksjonalitet kan møtes, samt tiltrekke seg influensere som markedsførere.
Akarton_HelaTomaat_VM3_25_verpakkingx

Starbucks lanserer plastfrie kaffebegre

En ny versjon av Starbucks' ikoniske hvite beger har nylig blitt lansert i Europa. Etter mye forskning og utvikling har Starbucks nå en kaffekopp der plastfôringen er erstattet med et mineralbelegg. Det nye begeret er sertifisert som hjemmekomposterbart og i stor grad resirkulerbart.
starbux

Ny trauforsegler for store kvanta fra Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introdusert en ny trau-forsegler for næringsmiddelindustrien, QX-800, som gir økt kapasitet og adresserer ytelses- og effektivitetsutfordringene ved trauforseglingsapplikasjoner. Den er basert på smart intelligens og har et kompakt design.
QX-800-close-up-shot-of-gripper-arms-with-pots-of-fruitx

Kongsberg forenkler håndteringen med ny programvare

På Drupa i fjor lanserte Kongsberg PCS sitt nye flaggskip innen skjærebord, ultimate 24. Det var en gitt følgesvenn for årets FESPA -messe samt et C24 -bord og nyheter innen programvare.
David