Matsvinn, design og trender på Mat & Emballasje 2017

PUBLISERT: 17 januar 2017
OPPDATERT: 26 januar
|

Bo Wallteg, som steppet inn som foredragsholder på Emballasjedagene, kommer også til Mat & Emballasje for å presentere ferske emballasjetrender.

Bo Wallteg er sjefredaktør i det svenske fagbladet nord emballage og nettstedet Packnews. Torsdag 9. februar skal han holde foredrag om «Emballasjetrender fra A til Å».  Alle som så og hørte Wallteg på Emballasjedagene vet at dette er noe man bør få med seg.

Forsprang med gjennomtenkt design
Samme dag skal Ken Bakke, daglig leder i Playdesign holde foredraget «Gjennomtenkt design gir et forsprang». Han tar han utgangspunkt i at en god, tydelig og gjennomtenkt design tiltrekker forbrukerens oppmerksomhet.

Dette resulterer i at forbrukeren bruker mer tid til å se på, lese og bli kjent med produktet ditt. Hvis ikke merkevare-lojalitet er et tema, vil en gjennomtenkt design ofte velges foran andre på grunn av de følelsene som oppstår i det øyeblikket du ser emballasjen.

– Det kan for noen oppleves som en liten forelskelse – uten at vi skal sammenligne dette for mye. Ubevisst bruker man cirka sju sekunder for å gjøre seg opp en mening etter et førsteinntrykk. Da er det viktig at designet «trykker på de rette knappene» hos forbruker, antyder Bakke.

På torsdagen kommer også Bent Myrdal fra Q-meieriene.

Matsvinn på agendaen
På åpningsdagen tirsdag 7. februar skal Nordisk Bioplastförening fortelle hva bioplast er og hvorfor man bør velge dette emballasjematerialet.

Nofima skal holde et innlegg om matsvinn og etterfølges av Sylvia Lofthus som vil fortelle om BAMAs tiltak for å begrense matsvinnet. BAMA har definert matsvinn som sitt viktigste miljømål og ønsker å være en foregangsbedrift for bærekraftig utvikling innenfor sine produktområder.

Ifølge en bransjeundersøkelse blant matindustribedrifter svarer sju av ti bedrifter at matsvinn er forankret i bedriftens overordnede strategi. Men kun tre av ti svarer at arbeidet er inkludert i bedriftens miljø- og kvalitetsarbeid.

– BAMA er en av bedriftene som har satt matsvinn høyere på agendaen og har definert matsvinn som sitt viktigste miljømål, sier Syvlia Lofthus som vil komme inn på hvordan dette fungerer i praksis og hva kan vi lære av dette.

Mer om trender også på onsdag
Onsdag 8. februar kommer Louise Byg Kongsholm fra Pej Gruppen i Danmark for å snakke om fremtidens muligheter.

– PEJ Gruppen ser en mer konstruktiv og optimistisk tid foran oss, hvor det igjen er mulighet for å utvikle og lansere nye og spennende produkter og tjenester, forteller Kongsholm.

Men hva etterspør forbrukerne egentlig? Hva blir fremtidens matvaretrender og fremtidens luksus? På messen vil hun komme inn på hva forbrukerne egentlig etterspør og hva som blir fremtidens matvaretrender og fremtidens luksus.

Teknologisk Matforum deler ut sin Kompetansepris på slutten av onsdagens program, mens
prisen «Beste emballasje 2017″ skal deles ut på torsdag.

Se hele seminarprogrammet her

 

 

Siste nytt

Klar for å ta imot din plastemballasje

Tidligere ble plastemballasjen du kildesorterer hjemme sendt til Tyskland og Sverige. Nå sendes alt til Områ i Indre Østfold. Etter en lengre testperiode er anlegget nå i full drift, og klar for å ta imot plastemballasje fra store deler av Sunnmøre. Finsorteringsanlegget kan ta i mot 90 000 tonn plastemballasje og er 13 000 kvadratmeter stort.
områ7
Klar for å ta imot din plastemballasje

Leken og frekt når Bubs endrer profil

Det virale godterimerket Bubs fornyer identiteten sin. Den nye grafiske profilen inkluderer en fullstendig redesignet logo som skal styrke merkevaren og dens gjenkjennelse, samt nye fargevalg, fonter og en spesialdesignet merchandise-kolleksjon. Identiteten ble utviklet i samarbeid med byrået Super Tuesday, som fokuserte på å fremheve det som har blitt synonymt med merkevaren på en leken måte.
BUBS_37x
Leken og frekt når Bubs endrer profil

Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Metsä Board har tidligere lansert et kostnadsbesparende og lønnsomhetsforbedringsprogram verdt omtrent 200 millioner euro. Som en del av programmet startet selskapet forhandlinger om driftsendringer som dekker alt personell i selskapets operasjonsland 7. oktober 2025. Det ble en håndfull færre oppsigelser i Finland enn forventet.
Reels-in-warehousex
Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Tetra Pak har inngått et samarbeid med det svenske selskapet Artek Solutions for å utforske nye bruksområder for PolyAl – plast- og aluminiumsmaterialet som resirkuleres fra drikkekartonger. Målet er å lage høytytende industriprodukter med lang levetid ved å kombinere PolyAl med andre resirkulerte materialer.
Artek_Tetra-Pak
Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Les mer

Klar for å ta imot din plastemballasje

Tidligere ble plastemballasjen du kildesorterer hjemme sendt til Tyskland og Sverige. Nå sendes alt til Områ i Indre Østfold. Etter en lengre testperiode er anlegget nå i full drift, og klar for å ta imot plastemballasje fra store deler av Sunnmøre. Finsorteringsanlegget kan ta i mot 90 000 tonn plastemballasje og er 13 000 kvadratmeter stort.
områ7
Klar for å ta imot din plastemballasje

Leken og frekt når Bubs endrer profil

Det virale godterimerket Bubs fornyer identiteten sin. Den nye grafiske profilen inkluderer en fullstendig redesignet logo som skal styrke merkevaren og dens gjenkjennelse, samt nye fargevalg, fonter og en spesialdesignet merchandise-kolleksjon. Identiteten ble utviklet i samarbeid med byrået Super Tuesday, som fokuserte på å fremheve det som har blitt synonymt med merkevaren på en leken måte.
BUBS_37x
Leken og frekt når Bubs endrer profil

Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Metsä Board har tidligere lansert et kostnadsbesparende og lønnsomhetsforbedringsprogram verdt omtrent 200 millioner euro. Som en del av programmet startet selskapet forhandlinger om driftsendringer som dekker alt personell i selskapets operasjonsland 7. oktober 2025. Det ble en håndfull færre oppsigelser i Finland enn forventet.
Reels-in-warehousex
Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Tetra Pak har inngått et samarbeid med det svenske selskapet Artek Solutions for å utforske nye bruksområder for PolyAl – plast- og aluminiumsmaterialet som resirkuleres fra drikkekartonger. Målet er å lage høytytende industriprodukter med lang levetid ved å kombinere PolyAl med andre resirkulerte materialer.
Artek_Tetra-Pak
Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl