Mars Norge sier opp "Wrigley-avtalen" med Orkla

PUBLISERT: 21 juni 2017
OPPDATERT: 26 januar


Distribusjonsavtalen for tyggegummi med Orkla Confectionery & Snacks Norge er sagt opp av Mars Norge, som selv tar over salget fra januar neste år.

Nidar og Orkla har hatt ansvaret for salget av Wrigley-produktene i Norge siden 1988. Fra 1. januar 2018 tar Mars Norge selv over salget av Extra og Hubba Bubba tyggegummi

Årsaken er sammenslåing av Mars og Wrigley
-Distribusjonsavtalen har vært viktig fordi den har gitt oss tilgang til tyggegummimarkedet og muligheten til å være totalleverandør i godterikategorien, sier administrerende direktør Jeanette Hauan Fladby i Orkla Confectionery & Snacks Norge.

Hun opplyser også at hovedbegrunnelsen til Mars Norge for oppsigelsen er sammenslåingen i fjor. 

– Mars og Wrigley slo sammen sine organisasjoner i fjor og vi var klar over at dette kunne påvirke vår avtale.Det snart 30 år lange samarbeidet har vært en vinn-vinn situasjon for begge parter.

Solide resultater fra samarbeidet
-Gjennom samarbeidet har Wrigley hatt tilgang til et av Norges største og beste salgsapparat, og vi har vært totalleverandør i godterikategorien, forteller Hauan Fladby.

– Samarbeidet har skapt solide resultater. Siden vi startet samarbeidet i 1988 har verdiandelen innen tyggegummi økt fra 18 til 86 prosent. Nå skal vi bruke den nærmeste tiden til å se på hva dette betyr for Orkla Confectionery & Snacks Norge i detalj og hvordan vi best skal håndtere endringen.

– Samtidig skal vi være løsningsorienterte og se på hvilke nye muligheter som åpner seg når vi går ut av denne avtalen, sier hun.

 

 

Siste nytt

Klar for å ta imot din plastemballasje

Tidligere ble plastemballasjen du kildesorterer hjemme sendt til Tyskland og Sverige. Nå sendes alt til Områ i Indre Østfold. Etter en lengre testperiode er anlegget nå i full drift, og klar for å ta imot plastemballasje fra store deler av Sunnmøre. Finsorteringsanlegget kan ta i mot 90 000 tonn plastemballasje og er 13 000 kvadratmeter stort.
områ7
Klar for å ta imot din plastemballasje

Leken og frekt når Bubs endrer profil

Det virale godterimerket Bubs fornyer identiteten sin. Den nye grafiske profilen inkluderer en fullstendig redesignet logo som skal styrke merkevaren og dens gjenkjennelse, samt nye fargevalg, fonter og en spesialdesignet merchandise-kolleksjon. Identiteten ble utviklet i samarbeid med byrået Super Tuesday, som fokuserte på å fremheve det som har blitt synonymt med merkevaren på en leken måte.
BUBS_37x
Leken og frekt når Bubs endrer profil

Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Metsä Board har tidligere lansert et kostnadsbesparende og lønnsomhetsforbedringsprogram verdt omtrent 200 millioner euro. Som en del av programmet startet selskapet forhandlinger om driftsendringer som dekker alt personell i selskapets operasjonsland 7. oktober 2025. Det ble en håndfull færre oppsigelser i Finland enn forventet.
Reels-in-warehousex
Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Tetra Pak har inngått et samarbeid med det svenske selskapet Artek Solutions for å utforske nye bruksområder for PolyAl – plast- og aluminiumsmaterialet som resirkuleres fra drikkekartonger. Målet er å lage høytytende industriprodukter med lang levetid ved å kombinere PolyAl med andre resirkulerte materialer.
Artek_Tetra-Pak
Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Les mer

Klar for å ta imot din plastemballasje

Tidligere ble plastemballasjen du kildesorterer hjemme sendt til Tyskland og Sverige. Nå sendes alt til Områ i Indre Østfold. Etter en lengre testperiode er anlegget nå i full drift, og klar for å ta imot plastemballasje fra store deler av Sunnmøre. Finsorteringsanlegget kan ta i mot 90 000 tonn plastemballasje og er 13 000 kvadratmeter stort.
områ7
Klar for å ta imot din plastemballasje

Leken og frekt når Bubs endrer profil

Det virale godterimerket Bubs fornyer identiteten sin. Den nye grafiske profilen inkluderer en fullstendig redesignet logo som skal styrke merkevaren og dens gjenkjennelse, samt nye fargevalg, fonter og en spesialdesignet merchandise-kolleksjon. Identiteten ble utviklet i samarbeid med byrået Super Tuesday, som fokuserte på å fremheve det som har blitt synonymt med merkevaren på en leken måte.
BUBS_37x
Leken og frekt når Bubs endrer profil

Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Metsä Board har tidligere lansert et kostnadsbesparende og lønnsomhetsforbedringsprogram verdt omtrent 200 millioner euro. Som en del av programmet startet selskapet forhandlinger om driftsendringer som dekker alt personell i selskapets operasjonsland 7. oktober 2025. Det ble en håndfull færre oppsigelser i Finland enn forventet.
Reels-in-warehousex
Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Tetra Pak har inngått et samarbeid med det svenske selskapet Artek Solutions for å utforske nye bruksområder for PolyAl – plast- og aluminiumsmaterialet som resirkuleres fra drikkekartonger. Målet er å lage høytytende industriprodukter med lang levetid ved å kombinere PolyAl med andre resirkulerte materialer.
Artek_Tetra-Pak
Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl