Distribusjonsavtalen for tyggegummi med Orkla Confectionery & Snacks Norge er sagt opp av Mars Norge, som selv tar over salget fra januar neste år.
Nidar og Orkla har hatt ansvaret for salget av Wrigley-produktene i Norge siden 1988. Fra 1. januar 2018 tar Mars Norge selv over salget av Extra og Hubba Bubba tyggegummi
Årsaken er sammenslåing av Mars og Wrigley
-Distribusjonsavtalen har vært viktig fordi den har gitt oss tilgang til tyggegummimarkedet og muligheten til å være totalleverandør i godterikategorien, sier administrerende direktør Jeanette Hauan Fladby i Orkla Confectionery & Snacks Norge.
Hun opplyser også at hovedbegrunnelsen til Mars Norge for oppsigelsen er sammenslåingen i fjor.
– Mars og Wrigley slo sammen sine organisasjoner i fjor og vi var klar over at dette kunne påvirke vår avtale.Det snart 30 år lange samarbeidet har vært en vinn-vinn situasjon for begge parter.
Solide resultater fra samarbeidet
-Gjennom samarbeidet har Wrigley hatt tilgang til et av Norges største og beste salgsapparat, og vi har vært totalleverandør i godterikategorien, forteller Hauan Fladby.
– Samarbeidet har skapt solide resultater. Siden vi startet samarbeidet i 1988 har verdiandelen innen tyggegummi økt fra 18 til 86 prosent. Nå skal vi bruke den nærmeste tiden til å se på hva dette betyr for Orkla Confectionery & Snacks Norge i detalj og hvordan vi best skal håndtere endringen.
– Samtidig skal vi være løsningsorienterte og se på hvilke nye muligheter som åpner seg når vi går ut av denne avtalen, sier hun.