Mars Norge sier opp "Wrigley-avtalen" med Orkla

PUBLISERT: 21 juni 2017
OPPDATERT: 26 januar


Distribusjonsavtalen for tyggegummi med Orkla Confectionery & Snacks Norge er sagt opp av Mars Norge, som selv tar over salget fra januar neste år.

Nidar og Orkla har hatt ansvaret for salget av Wrigley-produktene i Norge siden 1988. Fra 1. januar 2018 tar Mars Norge selv over salget av Extra og Hubba Bubba tyggegummi

Årsaken er sammenslåing av Mars og Wrigley
-Distribusjonsavtalen har vært viktig fordi den har gitt oss tilgang til tyggegummimarkedet og muligheten til å være totalleverandør i godterikategorien, sier administrerende direktør Jeanette Hauan Fladby i Orkla Confectionery & Snacks Norge.

Hun opplyser også at hovedbegrunnelsen til Mars Norge for oppsigelsen er sammenslåingen i fjor. 

– Mars og Wrigley slo sammen sine organisasjoner i fjor og vi var klar over at dette kunne påvirke vår avtale.Det snart 30 år lange samarbeidet har vært en vinn-vinn situasjon for begge parter.

Solide resultater fra samarbeidet
-Gjennom samarbeidet har Wrigley hatt tilgang til et av Norges største og beste salgsapparat, og vi har vært totalleverandør i godterikategorien, forteller Hauan Fladby.

– Samarbeidet har skapt solide resultater. Siden vi startet samarbeidet i 1988 har verdiandelen innen tyggegummi økt fra 18 til 86 prosent. Nå skal vi bruke den nærmeste tiden til å se på hva dette betyr for Orkla Confectionery & Snacks Norge i detalj og hvordan vi best skal håndtere endringen.

– Samtidig skal vi være løsningsorienterte og se på hvilke nye muligheter som åpner seg når vi går ut av denne avtalen, sier hun.

 

 

Les mer

Heidelberg vil forløse ditt potensial

Det blir verdenspremiere på den nye generasjonen Speedmaster XL 106 på Drupa. Pressen skal muliggjøre autonom trykking også innen emballasjeproduksjon.
Speedmaster_XL_106_21k_5-2048x1365x

Uro i grafisk bransje når det utdannes for få

At det utdannes for få blir påpekt som et stort urovarsel for den grafiske bransjen. Det betyr at antallet personer som rekrutteres uten formell opplæring til bransjen øker. Det går fram av en ny rekrutteringsrapport fra den svenske bransje-og arbeidsgiverorganisasjonen Grafiska Företagen.
eva_gluckman

Ny ubestrøket kartongkvalitet fra Holmen Iggesund

Invercote Touch er en ny ubestrøket plate fra Holmen Board & Paper. Det er en kvalitet som er utviklet for å møte den økende etterspørselen etter holdbare og visuelt tiltalende emballasjematerialer, samtidig som utskriftsvennligheten opprettholdes.
Igge-touchx

Orkla starter panting av emballasje i Sverige

Orkla Confectionery & Snacks Sverige og Orkla Care Sverige starter et samarbeid med gjenvinnings-appen Bower. Det betyr at forbrukere kan pante sin chipspose fra OLW, tannkremtube fra Jordan og såpepakke fra Family Fresh og få penger tilbake.
OLW-pantx

Siste nytt

Heidelberg vil forløse ditt potensial

Det blir verdenspremiere på den nye generasjonen Speedmaster XL 106 på Drupa. Pressen skal muliggjøre autonom trykking også innen emballasjeproduksjon.
Speedmaster_XL_106_21k_5-2048x1365x

Uro i grafisk bransje når det utdannes for få

At det utdannes for få blir påpekt som et stort urovarsel for den grafiske bransjen. Det betyr at antallet personer som rekrutteres uten formell opplæring til bransjen øker. Det går fram av en ny rekrutteringsrapport fra den svenske bransje-og arbeidsgiverorganisasjonen Grafiska Företagen.
eva_gluckman

Ny ubestrøket kartongkvalitet fra Holmen Iggesund

Invercote Touch er en ny ubestrøket plate fra Holmen Board & Paper. Det er en kvalitet som er utviklet for å møte den økende etterspørselen etter holdbare og visuelt tiltalende emballasjematerialer, samtidig som utskriftsvennligheten opprettholdes.
Igge-touchx

Orkla starter panting av emballasje i Sverige

Orkla Confectionery & Snacks Sverige og Orkla Care Sverige starter et samarbeid med gjenvinnings-appen Bower. Det betyr at forbrukere kan pante sin chipspose fra OLW, tannkremtube fra Jordan og såpepakke fra Family Fresh og få penger tilbake.
OLW-pantx