Mars Norge sier opp "Wrigley-avtalen" med Orkla

PUBLISERT: 21 juni 2017
OPPDATERT: 26 januar


Distribusjonsavtalen for tyggegummi med Orkla Confectionery & Snacks Norge er sagt opp av Mars Norge, som selv tar over salget fra januar neste år.

Nidar og Orkla har hatt ansvaret for salget av Wrigley-produktene i Norge siden 1988. Fra 1. januar 2018 tar Mars Norge selv over salget av Extra og Hubba Bubba tyggegummi

Årsaken er sammenslåing av Mars og Wrigley
-Distribusjonsavtalen har vært viktig fordi den har gitt oss tilgang til tyggegummimarkedet og muligheten til å være totalleverandør i godterikategorien, sier administrerende direktør Jeanette Hauan Fladby i Orkla Confectionery & Snacks Norge.

Hun opplyser også at hovedbegrunnelsen til Mars Norge for oppsigelsen er sammenslåingen i fjor. 

– Mars og Wrigley slo sammen sine organisasjoner i fjor og vi var klar over at dette kunne påvirke vår avtale.Det snart 30 år lange samarbeidet har vært en vinn-vinn situasjon for begge parter.

Solide resultater fra samarbeidet
-Gjennom samarbeidet har Wrigley hatt tilgang til et av Norges største og beste salgsapparat, og vi har vært totalleverandør i godterikategorien, forteller Hauan Fladby.

– Samarbeidet har skapt solide resultater. Siden vi startet samarbeidet i 1988 har verdiandelen innen tyggegummi økt fra 18 til 86 prosent. Nå skal vi bruke den nærmeste tiden til å se på hva dette betyr for Orkla Confectionery & Snacks Norge i detalj og hvordan vi best skal håndtere endringen.

– Samtidig skal vi være løsningsorienterte og se på hvilke nye muligheter som åpner seg når vi går ut av denne avtalen, sier hun.

 

 

Siste nytt

Ketsjupemballasje som "eksploderer"

Det nederlandske designfirmaet Akarton har utviklet en reklameemballasje for det nederlandske selskapet Hela og deres Hela Tomato Ketchup. Løsningen viser hvordan innovativ design og funksjonalitet kan møtes, samt tiltrekke seg influensere som markedsførere.
Akarton_HelaTomaat_VM3_25_verpakkingx

Starbucks lanserer plastfrie kaffebegre

En ny versjon av Starbucks' ikoniske hvite beger har nylig blitt lansert i Europa. Etter mye forskning og utvikling har Starbucks nå en kaffekopp der plastfôringen er erstattet med et mineralbelegg. Det nye begeret er sertifisert som hjemmekomposterbart og i stor grad resirkulerbart.
starbux

Ny trauforsegler for store kvanta fra Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introdusert en ny trau-forsegler for næringsmiddelindustrien, QX-800, som gir økt kapasitet og adresserer ytelses- og effektivitetsutfordringene ved trauforseglingsapplikasjoner. Den er basert på smart intelligens og har et kompakt design.
QX-800-close-up-shot-of-gripper-arms-with-pots-of-fruitx

Kongsberg forenkler håndteringen med ny programvare

På Drupa i fjor lanserte Kongsberg PCS sitt nye flaggskip innen skjærebord, ultimate 24. Det var en gitt følgesvenn for årets FESPA -messe samt et C24 -bord og nyheter innen programvare.
David

Les mer

Ketsjupemballasje som "eksploderer"

Det nederlandske designfirmaet Akarton har utviklet en reklameemballasje for det nederlandske selskapet Hela og deres Hela Tomato Ketchup. Løsningen viser hvordan innovativ design og funksjonalitet kan møtes, samt tiltrekke seg influensere som markedsførere.
Akarton_HelaTomaat_VM3_25_verpakkingx

Starbucks lanserer plastfrie kaffebegre

En ny versjon av Starbucks' ikoniske hvite beger har nylig blitt lansert i Europa. Etter mye forskning og utvikling har Starbucks nå en kaffekopp der plastfôringen er erstattet med et mineralbelegg. Det nye begeret er sertifisert som hjemmekomposterbart og i stor grad resirkulerbart.
starbux

Ny trauforsegler for store kvanta fra Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introdusert en ny trau-forsegler for næringsmiddelindustrien, QX-800, som gir økt kapasitet og adresserer ytelses- og effektivitetsutfordringene ved trauforseglingsapplikasjoner. Den er basert på smart intelligens og har et kompakt design.
QX-800-close-up-shot-of-gripper-arms-with-pots-of-fruitx

Kongsberg forenkler håndteringen med ny programvare

På Drupa i fjor lanserte Kongsberg PCS sitt nye flaggskip innen skjærebord, ultimate 24. Det var en gitt følgesvenn for årets FESPA -messe samt et C24 -bord og nyheter innen programvare.
David