På Mareds stand på Scanpack møtte vi Tony Douhàn, som har lang erfaring fra emballasjebransjen, men kun rundt ni måneder hos Mared. Hans rolle i selskapet er å jobbe med satsingen Mared Group gjør mot emballasjesektoren.
– Emballasje er et ganske nytt segment i konsernet, som består av seks selskaper. Emballasje finner man innenfor Mared IndustryTech, som ellers er innenfor segmentet trebearbeidingsmaskiner, sier Tony.
– Uansett produkt og område kreves det nesten alltid en eller annen form for emballasje, det var Mared tydeligvis klar over og da de bestemte seg for å investere, så de etter noen med godt kontaktnett og med kunnskap om emballasjematerialer. Det viste seg å være meg.
Mareds emballasjeinvestering innebærer å jobbe med komplette løsninger, service og reservedeler. Til å hjelpe seg har Tony serviceteknikere, montører og byggeavdelingen i gruppen.
– Satsingen vår har vakt interesse og vi får ganske mange forespørsler fra bedrifter som ønsker å etablere et samarbeid med oss.
I september fortalte Mared at de hadde kjøpt Hugo Beck Nordic AB av Per Lagerblad, som hadde drevet virksomheten i tjue år. Per var forøvrig med i avtalen og var på standen på Scanpack.
Hugo Beck er en verdensledende spesialist innen horisontale filmpakkemaskiner, flowpack- og papirpakkemaskiner, automasjonsløsninger og etterbehandlingssystemer. Gjennom denne integrasjonen kan Mared IndustryTech nå tilby markedet avanserte maskiner for pakking i både plast (film) og papir, samt de nye hybridmaskinene som gjør det mulig å bytte mellom disse materialene.
– Hugo Beck er et anerkjent merke som mange kjenner. Deres styrke er at de er ekstremt fleksible, det ser ut til at det ikke er noe som er umulig. Vi har nå eksklusivitet i hele Norden for dem, sier Tony Douhàn.
På programmet står også strekkfilmmaskiner fra italienske Unitech Packaging og maskiner fra tyske Kraft, maskiner for tilpasset ytteremballasje. Mye tyder på at Mared vil fortsette å gå inn på emballasjemarkedet.