Mange fordeler med brusbokser - ifølge Crown

PUBLISERT: 9 august 2023
OPPDATERT: 9 august
Bilde: Crown Bevcan

Drikkebokser tilhører ikke emballasjen som ofte dukker opp på Packnews. Vi tok kontakt med Florian Combe, sjef for produktutvikling og grafikk hos Crown Bevcan EMEA, et av de store metallemballasjeselskapene med fokus på drikkebokser, og stilte en rekke spørsmål om utfordringer og muligheter for drikkevareindustrien.

Hvilke trender i drikkevarebransjen merker dere som selskap i dag?
– Mange av trendene vi observerer ble utløst av endringer under covid-19-pandemien. Selv nå som pandemi-relaterte restriksjoner har lettet, er etterspørselen fortsatt sterk etter drikkevareforbruk hjemme, det samme gjør fortsatt interesse for nye drikketyper, helsefokuserte produkter og bærekraft, sier Florian Combe.

– Metallemballasje er perfekt posisjonert for å levere mot disse trendene, og aluminiumsbokser er fortsatt et sterkt valg for nye drikkelanseringer takket være formatets grønne legitimering, bekvemmelighet og designmuligheter. Etterspørselen etter standard boksstørrelser, som for eksempel 330 ml-formatet, er fortsatt sterk, mens endringer i forbrukernes drikkepreferanser og kjøpsatferd også driver etterspørselen etter nye emballasjeformater, design, visuelt tiltalende og interaktive opplevelser.

Hva er nøkkelelementene som eiere av drikkevaremerker bør vurdere når de lanserer et produkt i metallemballasje?
– Å lansere et drikkevaremerke er ikke bare et markedsføringsoppdrag. For å lykkes bør en produktlansering involvere produksjons-, kommersielle, design- og driftsavdelinger samt nøkkelleverandører fra starten av. Selv om drikkebokser er verdsatt for deres holdbarhet, bekvemmelighet og portabilitet, er det flere andre faktorer å vurdere når du vurderer emballasjealternativer. La meg gi noen eksempler.

– En faktor er å tenke bærekraftig. Metall er iboende bærekraftig – det er 100 prosent resirkulerbart og uendelig resirkulerbart, noe som gjør det til et sterkt innpakningsvalg for miljøbevisste shoppere. Som emballasjepartner kan vi også gi råd om å forbedre produksjonseffektiviteten og øke forbrukernes bevissthet om bærekraftsfordelene til bokser.

– Et nylig eksempel er vårt samarbeid med Kristal Kola, det første flaskevannet på det tyrkiske markedet. I dette samarbeidet trykket vi tospråklige meldinger på emballasjen som fremhevet de bærekraftige egenskapene til formatet, inkludert energibesparelsene som kan oppnås ved å bruke resirkulerte materialer.

– En annen ting er kompatibilitet. Nesten alle drikker er kompatible med aluminiumsbokser fordi det indre belegget forhindrer både kontakt med produktet og korrosjon. Vi har matchet drikkebokser med kullsyreholdig vann, øl, brus, juice, te, energidrikker og andre funksjonelle drikker. Å jobbe med en erfaren leverandør som har en dokumentert merittliste på tvers av produktkategorier kan akselerere tiden til markedet og effektivisere lanseringsprosessen.

– Avhengig av drikken, hvordan og når drikken skal konsumeres og distribusjonskanaler, kan et merke velge en standard eller ikke-standard boksstørrelse. Størrelsesvariasjoner inkluderer slanke og elegante bokser, samt større størrelser for å hjelpe merker å skille seg ut på salgsstedet. Variasjon i størrelser er drevet av forbrukere som ser etter bokser når de søker produktvariasjon, bekvemmelighet og mer premium, visuelt tiltalende emballasjealternativer.

– Utformingsmulighetene må ikke glemmes. Med økt konkurranse i detaljhandelsmiljøet trenger merker emballasje som vil fange forbrukernes oppmerksomhet ved kjøpsstedet. Drikkebokser har en stor, printbar overflate som fungerer som et 360-graders skilt for varemerker i hyller, noe som vanligvis ikke er mulig med andre emballasjeformater.

– I tillegg gjør høyoppløselig utskrift det mulig for varemerker å skildre intrikate mønstre og sterke farger direkte på aluminiumsboksen, noe som øker forbrukernes interaksjon med pakken samtidig som de kommuniserer en unik identitet. Med en bred liste av dekorative teknikker, utskriftsalternativer, ender, boksdesign og fargede, pregede og kuttede trekkfaner, er tett leverandørsamarbeid avgjørende for å oppnå det beste sluttresultatet.

Hva er de siste nyvinningene innen dekorative boksdesign?
– Vi ser en økt interesse for innovasjoner som øker forbrukerengasjementet. Merkevareeiere kan oppnå dette ved å utnytte en rekke dekorative teknikker eller til og med skape interaktive opplevelser. Variabel utskriftsteknologi, for eksempel, som gjør at opptil 24 forskjellige designvarianter kan trykkes i en enkelt utgave, er en utmerket måte å lage en serie med samlerbokser og tiltrekke forbrukernes oppmerksomhet gjennom dens uensartede visuelle effekt.

– Så er det smarte emballasjeinnovasjoner, som unike koder som laseretses og som muliggjør aktiviteter som Augmented Reality (AR). AR lar merkevarer levere et bredt spekter av innhold og opplevelser og er ideell for f.eks konkurranser, kampanjer og spill. Engasjerende applikasjoner vinner hjertene og sinnene til forbrukere over hele bransjen.

Hvordan kan drikkevaremerker ligge i forkant av markedstrendene?
– En effektiv måte å ligge i forkant av markedstrender er å samarbeide med en leverandør med en omfattende FoU-tilnærming som kan introdusere løsninger som er effektive og pålitelige. Se også etter et team med ekspertise for å hjelpe med å optimalisere design- og produksjonsprosesser for å imøtekomme en rekke emballasje- og kreative alternativer.

– Vi har kontinuerlig læring, og dette støttes av vår Can Academy – et spesialistmiljø designet for å utdanne kunder om boksproduksjonsprosessen og hvor grafisk design blir en del av produksjonssyklusen. Markedsførere og andre beslutningstakere som er involvert i en produktlansering kan få informasjon om designfunksjoner, reprografi, fargetilpasning, prøvetrykksaktiviteter, samt dekoreringsprosessen.

Les mer

Oppstart for Re3-plast: Reduce, Reuse, Recycle

Den 5. og 6. mars hadde Grønn plattform-prosjektet Re3-plast oppstart hos Nofima i Ås. Prosjektet ledes av Marit Kvalvåg Pettersen, seniorforsker i Nofima, og eies av Nortura ved Per Berg.
re3plast

Konsumentene katalysator for nye bærekraftige emballasjeløsninger

Det er oss forbrukere som driver utviklingen av ny, bærekraftig, emballasje og plastemballasje er ille ute, ifølge en undersøkelse fra Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Ny teknikk gir innebygd fuktbeskyttelse i fleksible emballasjer

Aptar CSP Technologies og ProAmpac har utviklet en teknologi som gir innebygd fuktbeskyttelse i fleksibel emballasje.
proampac-and-aptar-1709018491x

Lanserer mat-trau av 100% resirkulerte materialer

Klöckner Pentaplast (kp) sier de lanserer en viktig milepæl i matemballasjeindustrien og har lansert de første mattrauene bestående av hundre prosent resirkulert PET (rPET) som utelukkende kommer fra trau.
KP-trayx

Siste nytt

Oppstart for Re3-plast: Reduce, Reuse, Recycle

Den 5. og 6. mars hadde Grønn plattform-prosjektet Re3-plast oppstart hos Nofima i Ås. Prosjektet ledes av Marit Kvalvåg Pettersen, seniorforsker i Nofima, og eies av Nortura ved Per Berg.
re3plast

Konsumentene katalysator for nye bærekraftige emballasjeløsninger

Det er oss forbrukere som driver utviklingen av ny, bærekraftig, emballasje og plastemballasje er ille ute, ifølge en undersøkelse fra Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Ny teknikk gir innebygd fuktbeskyttelse i fleksible emballasjer

Aptar CSP Technologies og ProAmpac har utviklet en teknologi som gir innebygd fuktbeskyttelse i fleksibel emballasje.
proampac-and-aptar-1709018491x

Lanserer mat-trau av 100% resirkulerte materialer

Klöckner Pentaplast (kp) sier de lanserer en viktig milepæl i matemballasjeindustrien og har lansert de første mattrauene bestående av hundre prosent resirkulert PET (rPET) som utelukkende kommer fra trau.
KP-trayx