Mange emballasjeprodusenter kan ikke spore produktiviteten

PUBLISERT: 16 september 2021
OPPDATERT: 26 januar

|Emballasjeindustrien i de undersøkte regionene må ta noen steg for å digitalisere produksjonen.

18 prosent av emballasjeprodusentene kan spore produksjonen i sanntid, 82 prosent ikke kan peke ut trender. 41 prosent kan identifisere flaskehalser.


En markedsundersøkelse utført av av PackIOT sammen med Instituto da Emballagens (Brasil), 360 Packaging (India og Asia) og People of Packaging (USA) avslører at over halvparten emballasjeindustrien ikke er i stand til å peke ut flaskehalsene i produksjonen.

Mangler utstyr

Over 150 emballasjeprodusenter i 25 land deltok i undersøkelser, der 12 prosent av dem svarte at å identifisere flaskehalser og analyse korrekte data er en utfordring for dem. 82 prosent klarer ikke å peke ut trender i produksjonen. Dette skyldes hovedsakelig at nesten en tredel av bedriften bruker manuelle systemer til å identifisere problemer eller overvåke produksjonen.

Nesten halvparten av dem kontrollerer nedetid på utstyret manuelt ved at operatøren fyller inn data.PackIOT-undersøkelsen viser at to av tre bedrifter ikke har utstyr til å overvåke og spore produktivitet og OEE-mål i fabrikkene i sanntid. Halvparten bedriftene oppgir at de kun har tilgang på denne typen informasjon ved enkelte anledninger.

OEE
Emballasjeindustrien i de undersøkte regionene må ta noen steg for å digitalisere produksjonen.

OEE (Overall Equipment Effectiveness) er en av de viktigste metodene for å overvåke utstyret ved å analysere tilgang, ytelse og kvalitet. Det er verdt å merke seg at blant bedrifter som bruker skybaserte løsninger har 63 prosent bedre kontroll over fabrikkens OEE, oppsetningstid og svinn.

Bedrifter som ikke bruker skybaserte løsninger, benytter manuelle prosesser for datafangst fire ganger oftere enn selskaper med skyløsninger.
Kun35 prosent av bedriftene kan garantere at de når sine produktivitetsmål. Litt over halvparten kan ved hjelp av sine systemer svare på hvordan maskinene kjører på et gitt tidspunkt I snitt kan to av tre bedrifter svare på når produksjonen er på topp.

Bruker Excel

Over halvparten av fabrikkene bruker fortsatt Excel eller lignende systemer for å analysere data. I en av fire bedrifter blir dataene samlet manuelt. Sanntidsdata gjør det enklere å ta riktige beslutninger og reagere raskere på alarmer.
Likevel hadde kun 18 prosent av bedriftene datafangst i hele produksjonen, mens nesten 30 prosent har tilgang på sanntidsdata.

– Alle snakker om Industry 4.0 i dag. Mange er enige i at dette bør skje, men få vet hva begrepet betyr og hvor man skal starte, sier Cristiano Wuerzius, CEO i PackIOT.

– For å få bedre forståelse for hvordan emballasjeindustrien jobber med overgangen til Industry 4.0 og digital transformasjon, har vi utviklet studien «Digital Maturity in the Packaging Industry».

– Selv om det virker vanskelig å bevege seg mot digital transformasjon, er det enkle steg som emballasjeindustrien kan ta for å forberede seg på overgangen til Industry 4.0. Daglig ledere, fabrikksjefer, skifteledere og operatører kan nå skape et riktig miljø for suksess.

Last ned undersøkelsen.

 

Siste nytt

Adventkalender for champagne deltar i Packnorth Award 2025

Et nytt bidrag ble nylig sendt inn til Packnorth Awards' julekalenderkategori. Det er en kalender for Svensk Champagneimport, som produseres av DS Smith.
Champ-1x
Adventkalender for champagne deltar i Packnorth Award 2025

Mikromålgrupper endrer trykkbransjen

Canon ønsker å få en dypere forståelse av hvor trykkeribransjen er på vei. De så utenfor bransjen og fant en rekke eksperter som ga innsikt i fremtidig forbrukeratferd, trender og sosiale endringer som vil påvirke trykte medier. Dette snakket de om på Print Matters-konferansen i Zürich.
Jennifer-Kolotzek2x
Mikromålgrupper endrer trykkbransjen

Absolut kombinerer papirflaske med papirbasert kork

Absolut har nå testet kombinasjonen av en papirbasert lokk og papirflaske som en del av selskapets pågående visjon om å lage en fullstendig biobasert flaske. Lokket er et samarbeid med Blue Ocean Closures (BOC).
ab-3-1x
Absolut kombinerer papirflaske med papirbasert kork

Tremelbaserte innsatser gir Atom Group fordeler

Nylig kunne vi fortelle om samarbeidet mellom svenske Scanfill og finske Sulapac. Det er et termoformbart materiale som inneholder tremel. Her er eksempler på innlegg for Atom Group laget av dette materialet.
Whiskeyx
Tremelbaserte innsatser gir Atom Group fordeler

Les mer

Adventkalender for champagne deltar i Packnorth Award 2025

Et nytt bidrag ble nylig sendt inn til Packnorth Awards' julekalenderkategori. Det er en kalender for Svensk Champagneimport, som produseres av DS Smith.
Champ-1x
Adventkalender for champagne deltar i Packnorth Award 2025

Mikromålgrupper endrer trykkbransjen

Canon ønsker å få en dypere forståelse av hvor trykkeribransjen er på vei. De så utenfor bransjen og fant en rekke eksperter som ga innsikt i fremtidig forbrukeratferd, trender og sosiale endringer som vil påvirke trykte medier. Dette snakket de om på Print Matters-konferansen i Zürich.
Jennifer-Kolotzek2x
Mikromålgrupper endrer trykkbransjen

Absolut kombinerer papirflaske med papirbasert kork

Absolut har nå testet kombinasjonen av en papirbasert lokk og papirflaske som en del av selskapets pågående visjon om å lage en fullstendig biobasert flaske. Lokket er et samarbeid med Blue Ocean Closures (BOC).
ab-3-1x
Absolut kombinerer papirflaske med papirbasert kork

Tremelbaserte innsatser gir Atom Group fordeler

Nylig kunne vi fortelle om samarbeidet mellom svenske Scanfill og finske Sulapac. Det er et termoformbart materiale som inneholder tremel. Her er eksempler på innlegg for Atom Group laget av dette materialet.
Whiskeyx
Tremelbaserte innsatser gir Atom Group fordeler