I samarbeid med emballasjeprodusenten Jokey SA skal Jonas Farbenwerke levere maling i spann laget delvis av innsamlet hav- og husholdningsplast.
Jonas har siden 2019 produsert lim, primere og interiørmaling uten bruk av konserveringsmidler. Mottoet er å erstatte, ikke supplere, uten at produktegenskapene endres.
Selskapet har utviklet en miljøvennlig, høykvalitets interiørmaling for krevende oppdrag. I produksjonsprosessen for maling blir rester i tappeprosessen reformulert og gjenbrukt i maling på en ressursbesparende måte.
Bærekraft gjennom verdikjeden
Emballasjeprodusenten Jokey har noe av den samme tilnærmingen. Gjennom en årrekke har de utviklet sitt Eco Concept som innebærer bærekraft gjennom verdikjeden.
– Produktene vi lager må vært fullt gjenvinnbare. Dette har vært et standpunkt for Jokey siden starten, sier adm. Direktør, Jens Stadter.
Jonas benytter husholdningsplast (PCR – post consumer recyclate) som råvare i sine emballasjer. Plasten er sertifisert av Gütegemeinschaft Rezyklate aus haushaltsnahen Wertstoffsammlungen e.V. og RAL.
I tillegg til over 50 prosent husholdningsplast, inneholder materialet i malingspannene også 20 prosent resirkulert havplast. Husholdningsplasten er samlet inn fra lokale husholdninger gjennom det tyske DUAL-systemet.
Dermed støtter emballasjen fra Jokey godt opp om verdiene til Jonas Farbenwerke. Det blå kanten på toppen av malingspannene hjelper begge aktørene med å synliggjøre at de tar ansvar for at produktene er resirkulerbare og at de bygger opp om sirkulær økonomi.
Samarbeider med WFO
Jokey lanserte sin første kvalitetssikrede, resirkulerte emballasje i 2019, og Jonas er den andre kunden som er med i RAL-initiativet. Jokey samarbeider også med Waste Free Oceans (WFO) som har som mål å samle inn og transformere havplast til gjenbrukbare materialer. På denne måten vil de redusere den globale påvirkningen fra marin forsøpling.
Jokey Group har fire divisjoner, der Packaging er en av dem. Jokey er en stor aktør med et bredt utvalg av plastemballasjer. Selskapet ble grunnlagt i 1968 og solgte for 495 millioner euro i 2019.